Hella: Xenonové světlomety budou levnější
Xenonové světlomety stále patří spíše k luxusnějším prvkům výbavy nových aut. I ve vyšších třídách jsou v nabídce až v dražších výbavách, nebo je potřeba za ně připlácet – zpravidla v rozmezí 20 až 50 tisíc Kč, dle konkrétního typu auta.
Jedna z příčin vysoké ceny xenonových světlometů souvisí s jejich výborným světelným tokem. Ten překračuje 2000 Lumen a podle bezpečnostních předpisů proto musí být světla vybavena automatickým seřizováním sklonu paprsku a ostřikovači světel, aby se omezilo oslňování protijedoucích vozidel.
To samé platí i naopak – pokud zůstane světelný tok pod danou hranicí, světlomety se obejdou bez autonivelace i bez ostřikovačů. Proto chce Hella představit světlomet s xenonovou výbojkou o nižším výkonu. První experimenty s výkonem 25 W místo dnes běžných 35 W ukázaly, že subjektivně nedochází ke snížení intenzity světla ani délky osvětlené oblasti.
Výsledkem měření je ale snížení světelného toku pod 2000 Lumen a společně s poklesem výkonu výbojky také menší energetická náročnost světla. Hella si od této koncepce slibuje větší rozšíření xenonových světlometů mezi malými a kompaktními auty a také mezi elektromobily, kde patří snížení odběru elektrické energie k podstatným ukazatelům.