Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

HKS vylepšuje Toyotu GR Yaris. Bude mít vychytávky z F1 i větší tříválec

Lukáš Volšický
Diskuze (4)

Renomovaná tuningová společnost HKS představuje novou úpravu pro Toyotu GR Yaris. Bude mít vyšší zdvihový objem a techniku z F1.

Řidičská Toyota GR Yaris se minimálně v Česku pyšní zajímavým prvenstvím. I když má pouze trojici válců, má nejvýkonnější produkční tříválec, jaký si u nás běžně můžete koupit. S novým letošním faceliftem je navíc ještě silnější a má až 206 kW (280 koní), na něž zesílila z původních 192 kW (261 koní). A současně si přilepšila i vyšším točivým momentem – vzrostlým o 30 newtonmetrů na výsledných 390.

Jeden z nejslavnějších japonských tunerů si však myslí, že se v GR Yarisu skrývá ještě větší potenciál a rozhodl se jednat. Renomovaná japonská tuningová společnost HKS právě představuje speciální úpravu, díky níž bude tříválec GR Yarisu ještě objemnější a výkonnější.

V Japonsku se rozhodli zvětšit válce Yarisu z původního vrtání a zdvihu 87,5 x 89,7 milimetrů na 88 x 95,7 milimetrů a výsledkem je vyšší zdvihový objem. Z původní šestnáctistovky s přesným zdvihovým objemem 1618 ccm je nově tříválec o 1746 ccm. Součástí úpravy je i vznik nových sacích portů v hlavě válců, nové písty s klikovou hřídelí, ojnicemi i molybdenovým povlakem s nízkým třením.

Video se připravuje ...

Aktuálně tuneři pracuji ještě na novém vysokokapacitním vstřikovacím systému paliva, který navíc doplní i složité předkomorové zapalování pro další zvýšení výkonu. Se stejnou technologií se závodí v šampionátu formule 1 a efektivně se při tom používá malá komora přiléhající ke každému válci, v níž se předzapálí směs paliva vzduchu krátce předtím, než je přivedena do hlavní spalovací komory. Technicky to není jednoduché, ale pomáhá to k efektivnímu zvýšení výkonu.

HKS bohužel neuvádí, kdy novou úpravu pro Toyotu GR Yaris dokončí, ale už zveřejnilo, že bude prodávat kompletní motory v krabicích, jež si majitelé mohou namontovat do svých vozů místo původních jednotek. S dnes unikátní čtyřkolky se závodním DNA z rallye se tak může stát ještě větší bestie, ale musíme si počkat i na to, kolik to vlastně bude stát. Cena totiž zatím taky není známa, stejně jako očekávaný výkon.

Doporučujeme

Lukáš Volšický
Diskuze (4)

Doporučujeme

11. 6. 2024 01:11
Re: To je správné fosilní auto
To je každého volba, jaké vlastnosti motoru je ochoten tolerovat.

Vím, jak se vyvažují motory, resp. jaké jsou na vyvážení požadavky a jakými neduhy trpí tříválce, které vyvážit alespoň jako čtyřválec nejde, jde neduhy nevyváženosti jen potlačit, někdy lépe, někdy hůře a to potlačení stejně funguje jakž - takž pouze v určitém úzkém spektru otáček.

Když to někomu nevadí ať si ho klidně koupí. S tříválci se roztrhl pytel všichni dělají, že jsou ok, No nejsou. To vyhlašují zejména výrobci, na jejichž straně je těch pár benefitů, které tříválce přinášejí.

Čtyřválec je pro mě z hlediska vyvážení absolutní minimum, je to taky trochu mrzák, ale alespoň má obě nohy. :-)
Avatar - speedfred
10. 6. 2024 21:11
Re: To je správné fosilní auto
Mne by nevadil ani ten 3-valec. Auto vypadá za mňa hodne dobre a jazdí asi ešte lepšie.
Po fl to ale asi celkom prestrelili s cenou.
10. 6. 2024 17:18
Re: To je správné fosilní auto
...kterému ovšem pořád jeden válec chybí. ;-)
Avatar - KANKUNEN
10. 6. 2024 14:17
To je správné fosilní auto
co víc si přát. Jenže ti co si říkají petroheadi, blijí raději pod Teslou.