HKS vylepšuje Toyotu GR Yaris. Bude mít vychytávky z F1 i větší tříválec

Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris
28 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (4)

Renomovaná tuningová společnost HKS představuje novou úpravu pro Toyotu GR Yaris. Bude mít vyšší zdvihový objem a techniku z F1.

Řidičská Toyota GR Yaris se minimálně v Česku pyšní zajímavým prvenstvím. I když má pouze trojici válců, má nejvýkonnější produkční tříválec, jaký si u nás běžně můžete koupit. S novým letošním faceliftem je navíc ještě silnější a má až 206 kW (280 koní), na něž zesílila z původních 192 kW (261 koní). A současně si přilepšila i vyšším točivým momentem – vzrostlým o 30 newtonmetrů na výsledných 390.

Jeden z nejslavnějších japonských tunerů si však myslí, že se v GR Yarisu skrývá ještě větší potenciál a rozhodl se jednat. Renomovaná japonská tuningová společnost HKS právě představuje speciální úpravu, díky níž bude tříválec GR Yarisu ještě objemnější a výkonnější.

V Japonsku se rozhodli zvětšit válce Yarisu z původního vrtání a zdvihu 87,5 x 89,7 milimetrů na 88 x 95,7 milimetrů a výsledkem je vyšší zdvihový objem. Z původní šestnáctistovky s přesným zdvihovým objemem 1618 ccm je nově tříválec o 1746 ccm. Součástí úpravy je i vznik nových sacích portů v hlavě válců, nové písty s klikovou hřídelí, ojnicemi i molybdenovým povlakem s nízkým třením.

Video placeholder
Modernizace Toyoty GR Yaris • Zdroj: Toyota

Aktuálně tuneři pracuji ještě na novém vysokokapacitním vstřikovacím systému paliva, který navíc doplní i složité předkomorové zapalování pro další zvýšení výkonu. Se stejnou technologií se závodí v šampionátu formule 1 a efektivně se při tom používá malá komora přiléhající ke každému válci, v níž se předzapálí směs paliva vzduchu krátce předtím, než je přivedena do hlavní spalovací komory. Technicky to není jednoduché, ale pomáhá to k efektivnímu zvýšení výkonu.

HKS bohužel neuvádí, kdy novou úpravu pro Toyotu GR Yaris dokončí, ale už zveřejnilo, že bude prodávat kompletní motory v krabicích, jež si majitelé mohou namontovat do svých vozů místo původních jednotek. S dnes unikátní čtyřkolky se závodním DNA z rallye se tak může stát ještě větší bestie, ale musíme si počkat i na to, kolik to vlastně bude stát. Cena totiž zatím taky není známa, stejně jako očekávaný výkon.

Vstoupit do diskuze (4)