Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota GR Yaris prošla faceliftem. Má pečlivě laděnou automatickou převodovku

Marek Bednář
Diskuze (43)

Vidle a pochodně nechte ve stodole, klasický manuál z nabídky GR Yarisu nezmizel. S příplatkovým automatickým osmikvaltem však japonská hračka na okruhu dokáže zajíždět rychlejší časy, uvádí automobilka.

Po více než třech letech od uvedení řidičské hračky jménem GR Yaris odhaluje Toyota její modernizaci. Zvenčí i odhalí zcela přepracovaný přední nárazník s většími otvory pro vstup vzduchu, uvnitř zase poněkud do očí bijící šedá konzole, která opticky spojuje přístrojový štít s centrálním displejem.

Podle automobilky je inspirovaný závodními vozy a svým natočením orientovaný na řidiče. Gros změn tu je dát řidiči rychlejší, jednodušší přístup k ovládacím prvkům; na návrhu se podíleli závodní jezdci i piloti rallye.

Výsledkem tedy je, že věci, které jsou často potřeba při ostré jízdě, jsou rukám řidiče blíž – jsou to detaily jako ostřik intercooleru pro zchlazení, vypínání elektronické stabilizace či „dvojblinkry“. Mají být snadno na dosah i v případě, že si člověk do vozu doinstaluje čtyř- či šestibodové bezpečností pásy. Změny proběhly také na straně spolujezdce, kde je větší prostor pro případnou instalaci dalších ukazatelů nebo displeje pro kopilota.

Video se připravuje ...

Při modernizaci byl také analogový přístrojový štít nahrazen displejem o úhlopříčce 12,3“, který má možnosti zobrazení pro normální nebo pro sportovní jízdu. Rozdíly jsou v tom, jaké informace jsou zobrazeny, jak jsou na displeji rozloženy a jak dobře jsou čitelné; ve sportovním módu chybí ornamenty či cokoliv, co by ztěžovalo jasné a bleskové přečtení údajů řidičem.

Varianta s automatickou převodovkou v tomto zobrazení ukazuje také varování ve chvíli, kdy jsou otáčky příliš vysoké na to, aby bylo možno podřadit. Také je tu zobrazena teplota převodového oleje. Z dalších změn v kabině stojí za zmínku posunutí sedačky o 25 mm níže a odpovídající upravení pozice volantu.

Automobilka vypichuje také fakt, že při manuální volbě kvaltů na voliči převodovky se podřazuje od sebe a odřazuje k sobě, tedy s ohledem na dynamickou jízdu správným způsobem. Pádla řazení pod volantem však jsou na ramenech volantu, nikoliv na sloupku řízení.

Nová převodovka, vyšší výkon

Po technické stránce největší novinkou je však osmistupňová automatická převodovka. Nejedná se o dvouspojku, nýbrž o planetovou skříň s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Automobilka ji nazývá „Direct Automatic Transmission“ a při jejím vývoji cílila na co nejrychlejší časy podřazování.

Necháte-li převodovku v samočinném režimu, její software sleduje přetížení, rychlost i způsob, jakým řidič používá brzdy a plynový pedál. Podle automobilky dokáže předpovídat potřebu přeřazení ještě dříve, než řidič změní své požadavky, „takže výběr stupně odráží záměry řidiče a je podobný tomu, jak jezdí závodní piloti,“ stojí v tiskové zprávě.

Převodovka procházela ostrými testy v rukou pilotů továrního rallyeového týmu na různých površích od asfaltu po sníh. Také se prototypy převodovky používaly v japonském šampionátu rallye, v seriálu Super Taikyu a Toyota Gazoo Racing Rally Challenge.

Zvýšení počtu stupňů z šesti na osm znamenalo zkrácení jednotlivých převodových poměrů, není to primárně způsob, jak se chce Toyota dostat k nižší normované spotřebě paliva. Přesto vůz kromě jízdních módů Normal a Sport nabízí také režim Eco.

Video se připravuje ...

Pod kapotou zůstal tříválec G16E-GTS, nově však dává 206 kW (280 koní) místo dosavadních 192 kW (261 koní). Točivý moment vzrostl o 30 Nm na celkových 390. Nejde jen o jinou elektroniku nebo zvýšení plnicího tlaku turbodmychadla, zesílené je také ventilové ústrojí, vstřikovače paliva pracují s vyšším tlakem a motor dostal nové, lehčí písty.

Součástí jediné specifikace, která bude v Evropě k mání, bude dle tiskové zprávy lepší chlazení motoru, aby vůz lépe zvládal dlouhodobou jízdu pod plným plynem, upravené sání a ostřikovač mezichladiče stlačeného vzduchu.

V rámci faceliftu také došlo ke zlepšení torzní tuhosti karoserie díky o osminu většímu počtu bodových svarů a téměř o čtvrtinu štědřejšímu použití strukturálních adheziv. Systém odpružení, tedy vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu, zůstávají beze změn v návrhu, avšak jejich naladění se změnilo na základě zpětné vazby od závodních jezdců.

Pro úplnost, čtyřkolka používá vícelamelovou mezinápravovou spojku pro rozvod síly, nápravové diferenciály jsou samosvory typu torsen. Přední i zadní brzdy jsou ventilované, ty vpředu mají čtyřpístkové třmeny a průměr 356 mm, vzadu pracují „jen“ dvoupístky.

Konečně, zatím není na světě cena ani datum, od kterého bude novinka dostupná na českém trhu.

Marek Bednář
Diskuze (43)

Doporučujeme

7. 2. 2024 12:45
Re: Automat
To by mě zajímalo, kde jste vzal patent na to, rozhodovat o tom, že někdo, kdo si pořídí sportovní automat je analfabet, nebo "šampónek". Ve vztahu k tomu by mě ještě více zajímalo, kolik tak cca máte odježděno ostrým (sportovním) automatem, resp. kolik máte odježděno různými typy sportovních vozů s různými typy řazení... Zde bych celkem rád znal Váš názor a zkušenosti - když porovnáte řízení nějakého silnějšího vozu s klasickou man. převodovkou, klas.automatem a pak řízení vozu se zkráceným man.řazením, ostrý automat a sekvenci. Jako model můžeme vzít nějaký menší okruh (např. Sosnová). Se kterým typem vozu bude pro Vás jízda nejzábavnější? Resp. se kterým to bude pro Vás... Pro každého může být zábavné něco jiného. Ale zajímá mě právě z čeho asi tak můžete vycházet pro označení někoho, kdo by si vybral ostrý automat, že je analfabet...
Já jinak teda jako nevím - sám se zase za takového zkušíka nepovažuji - evidentně jsem toho ještě za volantem nezažil, ale četl jsem na internetu, že... tak můžu mudrovat asi... no.
15. 1. 2024 20:40
Re: Automat
Tohle ale neni zavodni auto, takze po okruhu budes jezdit pro radost a jestli to das na kolo o vterinu pomaleji kvuli manualu je preci jedno.
Avatar - speedfred
15. 1. 2024 16:36
Re: Automat
Keď ale prídeš na okruh tak ide takmer vždy hlavne o čas. Manuál môže s teba ale spraviť lepšieho vodiča.
15. 1. 2024 16:07
Re: Automat
Spíš bych řekl, že mu nejde o časy na okruhu, ale o zábavu z jízdy, což je u takového auta hlavní účel jeho existence.
15. 1. 2024 15:31
Re: Automat
Ľudia sú všelijaki, je super že Toyota to ponúkla ako možnosť