Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic 5D 1,6i LS – Velikost XXL

Tomáš Zajíček
Diskuze (12)

Pětidveřová Honda Civic sedmé generace byla poprvé navrhována jako rodinný automobil s nadbytkem místa ve všech směrech, zatímco předchozí modely této řady oslovovaly spíše sportovně orientované kupce, které si nyní bere na starost pouze jeho...

Představení pětidveřového civiku poslední generace způsobilo šok v řadách ortodoxních příznivců Hondy, překvapení odborné i laické veřejnosti a těžké sny konkurenci. Design vozu s vyšší stavbou karoserie (v době zahájení prodeje dokonce na krátký čas s největší výškou), totiž postrádá sportovní vzezření svých předchůdců, i když jistou dynamiku zejména při pohledu z profilu, kde zaujme kraťoučká příď a klínovitá linie, mu upřít nelze. Příď s velkými světlomety však příliš dynamicky nevyhlíží, ale zase činí civic na silnici nepřehlédnutelným. Záď naproti tomu působí spíše nenápadně.

Opusťme ale diskuse o tom, jaký je civic zvenku, protože to nejdůležitější se u Hondy již tradičně ukrývá pod kapotou, a v případě tohoto modelu také v interiéru. Zde najdeme výborně slícování jednotlivých dílů tvarově jednoduché přístrojové desky a hodnotně vyhlížející, i když tvrdé plasty. Co překvapí asi nejvíce ihned po usednutí za volant, je umístění řadicí páky pětistupňové převodovky na výběžku přístrojové desky. Toto nezvyklé řešení umožňuje nejen možnost průchodu mezi oběma řadami sedadel, ale především se díky němu páka posunula do bezprostřední blízkosti volantu přesně na to místo kam vám směřuje ruka, pokud přehmátnete z volantu. Pohyb ruky mezi oběma ovládacími prvky je proto velice rychlý a vyvolává pocit ovládání sportovního vozu, zvláště když se páka pohybuje ve svých krátkých drahách naprosto přesně. Věnec volantu byl však tenký, dalo se na něho však zanedlouho zvyknout. Posilovač řízení by mohl mít o něco menší účinek, vůz však na pohyby volantem reagoval naprosto přesně a okamžitě.

Sedadla měla výborné boční vedení a byla příjemně tuhá. Pravý ráj pro cestující je však na zadních sedadlech. Zde se projeví výhoda rovné podlahy, takže nemá osoba sedící uprostřed prostor pro nohy omezený středovým tunelem. Nabídka prostoru zde navíc odpovídá největším automobilům střední třídy a ve své kategorii nemá konkurenci, dokonce je možné se zde po vzoru reklamního šotu posadit s mohou přes nohu. Nadbytek místa pro pasažéry ale kupodivu nebyl vykoupen malým zavazadlovým prostorem, který má objem slušných 0,370 m3. V interiéru bychom ale i přes všechny jeho výhody ocenili větší množství odkládacích prostorů a také větší schránku před spolujezdcem. Ušetřené místo mezi předními sedadly, kam lze většinou u jiných vozů do různých schránek odložit spoustu drobností nebude každý používat k procházení. Mnozí by ocenili spíše třeba vyjímatelný box do prostoru pod výběžek středového panelu.

Pod kapotou námi testovaného modelu pracovala zážehová šestnáctistovka s výkonem 81 kW, která patří k těm nejlepším ve třídě. Ta byla do 4000/min velmi dobře odhlučněna, současně se sepnutím ostřejší vačky systému VTEC se ale hlučnost zvyšovala a zvuk se z tlumeného změnil na sportovní. Současně se také výrazně zlepšila dynamika a rozlet čtyřválce zastavil až omezovač otáček, který zasáhl při 6500/min. Avšak ani za točivý moment v nízkých otáčkách se civic rozhodně nemusí stydět, dobře totiž táhnul již odspoda, což bude vyhovovat hlavně při běžné jízdě s rodinou. Přitom se spotřeba i při svižné jízdě pohybovala kolem velice slušných 7,6 l na 100 km. Temperament spolehlivě krotily velmi účinné brzdy.

Mnoho diskusí vzbudila ohlášená změna koncepce podvozku. Zatímco civic minulé generace měl dvojité lichoběžníkové zavěšení na obou nápravách, nový model je má pouze vzadu a dopředu přišly poněkud konvenčnější vzpěry McPherson. Rozhodně to však nebyl krok zpět, protože nové „pětidvířko" svého předchůdce jízdními vlastnostmi předčí a nyní patří k tomu nejlepšímu, co lze v nižší střední třídě pořídit. Vůz je sice nastaven komfortně, takže se v zatáčkách citelně naklání, kola se však tvrdošíjně drží zvoleného směru. Zvládá bez obtíží ostré zatáčky, táhlé oblouky, je stabilní i v přímém směru a nevadí mu ani vyjeté koleje. Nesvědčí mu pouze prudké vyhýbací manévry, při nichž se má díky komfortnímu podvozku tendenci rozvlnit. Na oplátku ale poskytuje cestujícím dobré odtlumení rázů při přejezdu nerovností, do interiéru se ale přenáší valivý hluk od pneumatik. Na mezi adheze, která je i při ostré jízdě posunuta hodně vysoko, je civic lehce přetáčivý, blížící se smyk však dává včas najevo lehkou nervozitou zádě.

Honda Civic 5d 1.6 je plnohodnotným rodinným automobilem s dostatkem komfortu a prostoru vpředu, a zejména vzadu. Také o umístění množství zavazadel je dobře postaráno. Řazení je velmi přesné a páka má krátký chod, volant s poněkud tenkým věncem by mohl mít méně účinný posilovač řízení. Ocenili bychom však v interiéru více odkládacích prostor.Výkonný motor se systémem VTEC má dobrý zátah již od nízkých otáček a nízkou spotřebu a jeho temperament krotí účinné brzdy. Jízdní vlastnosti jsou i přes náklony karoserie velmi dobré, podvozek navíc dobře tlumí přejezdy nerovností. Tohle vše je k dispozici za velice zajímavou cenu 509.900 Kč, a pokud netrváte na tak bohaté výbavě, lze mít civika s motorem 1,6 l již za 444.900 Kč.

Tomáš Zajíček
Diskuze (12)
Cena základní sestavy 509 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy na předních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů, posilovač řízení, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, stěrač zadního skla, dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, elektricky ovládaný posuv bočních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné opěradla zadního sedadla dělená v poměru 3:2, klimatizace, pylový filtr, nárazníky v barvě vozu, vnější zrcátka v barvě vozu, autorádio s přehrávačem kazet, 4 zabudované reproduktory, vestavěná anténa, systém proměnného časování a zdvihu ventilů Kč
Cena testované sestavy 519 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1590
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 152 / 4300 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.5 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 732
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1135 / 495
Rozměr pneu: 195/60 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4285
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1135 / 495
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 186 / 186
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - Ozzman
6. 3. 2023 09:23
Re: Solidni motor
To už tak v hustém provozu bývá....
6. 3. 2023 09:13
Re: Solidni motor
A najmä je stále výkonnejší ako základné motory niektorých súčasných áut. Len tie emisie...
6. 3. 2023 09:03
Re: Solidni motor
niekto objavil Ameriku
6. 3. 2023 09:02
Re: Solidni motor
Väčšina nebude stíhať
Avatar - xxc
6. 3. 2023 07:46
Re: Solidni motor
dokazu sa dostat, aj na hlavnu cestu sa dokazu dostat, len auta za nimi potom spomaluju a potom sa znova musia rozbiehat