Honda Jazz: Zůstává sám sebou
Dřívější pokusy Hondy prosadit se v evropském segmentu malých hatchbacků zůstaly vždy ve stínu většího Civicu, ať už se jednalo v 80. a v první polovině 90. let o modely City (v Evropě prodávané jako Jazz) nebo pozdější Hondu Logo.
S první generací modelu Fit – pro Evropu byl opět zvolen název Jazz – ale došlo k obratu. Pětidveřový subkompakt s prvky MPV našel své místo na trhu a stal se jedním z nejžádanějších modelů Hondy v Evropě. Celosvětově bylo od roku 2001 vyrobeno přes 2 miliony kusů.
Nová generace se v Japonsku představila loni. Do Evropy se dostane letos na podzim, v ČR ji dovozce očekává na přelomu října a listopadu. Svého předchůdce nastupující generace přerostla téměř ve všech rozměrech. Přichází s délkou 3900 mm, šířkou 1625 mm a výškou 1525 mm. Rozvor náprav má nyní 2500 mm. Celková výška zůstala zachována, nový model však narostl do délky (+55 mm) a je také o 20 mm širší. Rozvor náprav byl prodloužen o 50 mm a rozchod předních/zadních kol je o 35/30 mm širší, což přispívá k lepší jízdní stabilitě. Přes větší rozměry byl zachován průměr otáčení předchozí verze (9,8 metru) a zlepšil se výhled z vozu.
Honda Jazz - srovnání dvou generací | |||
Rozměr | Honda Jazz I | Honda Jazz II | rozdíl |
Délka [mm] | 3845 | 3900 | +55 |
Šířka [mm] | 1675 | 1695 | +20 |
Výška [mm] | 1525 | 1525 | 0 |
Rozvor [mm] | 2450 | 2500 | +50 |
Rozchod vpředu [mm] | 1455 | 1490 | +35 |
Rozchod vzadu [mm] | 1445 | 1475 | +30 |
Zvětšením Jazzu chce Honda oslovit zákazníky z vyšších segmentů, pro které by minulá generace byla malá, ale současná už vyhoví většině jejich potřeb. Otázkou je, zda se to podaří, nicméně objem zavazadlového prostoru 399 litrů nijak nezaostává za vozy nižší střední třídy. Cílovou skupinou stejně jako u minulé generace jsou zejména lidé středního a vyššího věku, kteří už nežijí se svými dětmi. V Evropě by se mělo podle plánu ročně prodat 80 až 100 tisíc kusů nového Jazzu.
Z větších vnějších rozměrů karoserie samozřejmě nejvíce profituje prostor pro posádku. Je stále určen pěti cestujícím a Honda vychvaluje jeho variabilitu. Cestující na zadních sedadlech mají nyní o 37 mm více prostoru v oblasti kolen, přičemž vzdálenost mezi cestujícím na předním a na zadním sedadle se zvětšila o 30 mm. Díky širší karoserii se zvětšil prostor v oblasti ramen, a to o 44 mm vpředu a o 43 mm vzadu. Zachováno zůstává neobvyklé umístění palivové nádrže pod předními sedadly, které uvolnilo místo pro maximální objem a variabilní využití zadní části karoserie.
Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 lze sklopit jedním pohybem, a to i pokud jsou přední sedadla odsunuta úplně dozadu. Vznikne tak rovná ložná plocha s délkou 1720 mm, na kterou lze umístit tři horská kola. Pokud se přední sedadlo spolujezdce posune co nejvíc dopředu a sklopí se opěradlo, je možné přepravovat předměty dlouhé až 2,4 metru. Poslední možností je zvednutí sedáků zadních sedadel. Vznikne tak druhý prostor oddělený od zavazadlového prostoru, který pojme předměty do výšky 1280 mm.
Zavazadlový prostor má ve verzi s motorem 1,4 standardně dvojité dno. Spodní úložný prostor je vysoký 230 mm a má objem 64 litrů. Podlážku lze vyklopit, nebo zcela vyjmout a díky tomu využít celý objem zavazadlového prostoru. Alternativně – namísto sklopení celého panelu k zadním sedadlům – je možné vyklopit jeho zadní část směrem nahoru a vytvořit tak polici v polovině výšky zavazadlového prostoru, čímž dojde k jeho rozdělení na dvě části. Těžší předměty mohou být uloženy pod touto policí, zatímco lehčí lze umístit na ni. A protože součástí police je i síť pro uchycení zavazadel, zůstávají volné předměty bezpečně na svém místě. Zavazadlový prostor má v této verzi základní objem celkem 399 litrů (místo rezervy je sada na opravu pneumatik).
Honda Jazz - srovnání japonských subkompaktů | ||||||
Rozměr | Honda Jazz | Mazda2 | Mitsubishi Colt | Nissan Micra | Suzuki Swift | Toyota Yaris |
Délka [mm] | 3900 | 3885 | 3870 | 3719 | 3695 | 3750 |
Šířka [mm] | 1695 | 1695 | 1695 | 1660 | 1690 | 1695 |
Výška [mm] | 1525 | 1475 | 1550 | 1540 | 1500 | 1530 |
Rozvor [mm] | 2500 | 2490 | 2500 | 2432 | 2380 | 2460 |
Objem zav. prostoru [l] | 399 | 250 | 220-315 | 251-371 | 201 | 272-363 |
Kromě delšího rozvoru dostal Jazz upravenou přední nápravu McPherson a novou zadní nápravu se zkrutnou příčkou ve tvaru písmene H. Její vlečná ramena jsou o 39 mm delší a tlumiče s pružinami se posunuly více dozadu. Kola jsou 15palcová nebo volitelně 16palcová. Všechny změny, stejně jako zvýšená tuhost karoserie, mají pozitivní vliv na ovladatelnost auta. Nový posilovač řízení by měl zajistit lepší zpětnou vazbu řízení.
Brzdový systém se skládá z větraných kotoučů na přední nápravě a plných kotoučů na zadní. Standardem je ABS a pro všechny verze bude možné objednat stabilizační systém VSA.
Skelet karoserie byl navržen podle technologie ACE, kterou Honda postupně zavádí do všech modelových řad. Deformační zóny jsou navrženy tak, aby měly co nejvyšší účinnost při srážce s vozidly různých velikostí. Součástí standardní výbavy budou čelní, boční a okenní airbagy. Airbag na sedadle spolujezdce je možné deaktivovat, na zadních sedadlech se nacházení úchyty Isofix pro dvě dětské sedačky. Přední sedadla mají aktivní opěrky hlavy, které snižují riziko poranění páteře při nárazu zezadu.
Pod kapotou nahradí dřívější osmiventilové motory i-DSI dva motory i-VTEC SOHC se čtyřmi ventily na válec. Základní dvanáctistovka má nepatrně menší objem (1198 cm3) než její předchůdce. Její výkon vzrostl z původních 57 na 66 kW při 6000 ot./min a maximum točivého momentu se posunulo ze 110 Nm na 114 Nm při 4900 ot./min.
Silnější motor 1,4 i-VTEC má shodný objem jako předchozí verze i-DSI, tedy 1339 cm3, čímž se řadí do nižší kategorie povinného ručení, než naznačuje obchodní označení. Došlo ale ke značné změně charakteristiky motoru – maximum točivého momentu vzrostlo z původních 119 Nm při 2800 ot./min na 127 Nm při 4800 ot/min. Nejvyšší výkon je 74 kW namísto původních 61 kW.
Systém i-VTEC volí v závislosti na otáčkách a zatížení motoru mezi dvěma různými vahadly. V nízkých otáčkách je vhodnější krátký zdvih sacích ventilů a kratší doba jejich otevření. Navíc jsou ventily otevřeny asymetricky, což vyvolává víření směsi ve spalovacím prostoru, které vede k vyšší účinnosti spalování. Naopak ve vyšších otáčkách je zdvih i doba otevření ventilů větší. Větší množství nasáté palivové směsi tak zvýší výkon motoru. Změna je řízena elektronicky a provedena pomocí hydraulického pístku.
Nová Honda Jazz - motory pro Evropu | |||
Motor | 1.2 i-VTEC | 1.4 i-VTEC | 1.4 i-VTEC i-Shift |
Zdvihový obj. [cm3] | 1198 | 1339 | 1339 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Převodovka | 5M | 5M | 6A |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 66/6000 | 73/6000 | 73/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 114/4900 | 127/4800 | 127/4800 |
Max. rychlost [km/h] | 177 | 182 | 180 |
Sací a výfukové ventily svírají úhel pouze 30°, takže hlava motoru je úzká a kompaktní. Další úpravy motorů zahrnují prodloužené sací potrubí, které přispívá k lepšímu průběhu točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Stěny válců a styčné plochy pístů mají povrchovou úpravu, které snižuje tření a zlepšuje mazání. Zúžený rozvodový řetěz zase pomohl snížit hmotnost motoru.
Sběrné výfukové potrubí je odlité tak, že přímo navazuje na hliníkovou hlavu. Toto řešení opět snižuje hmotnost a umožňuje přesnější řízení recirkulace výfukových plynů. Navíc jsou vhodněji umístěné katalyzátory, takže došlo ke zlepšení emisí ve výfukových plynech.
Manuální pětistupňovou převodovku přebírá nový Jazz v upravené formě od svého předchůdce. Změněna byla délka chodu spojkového pedálu, synchronizace třetího převodového stupně je nově vyrobena z karbonu. Navíc uvnitř otáčkoměru je kontrolka Shift Indicator Light, která upozorňuje na vhodný okamžik změny převodu s ohledem na spotřebu paliva. Tuto funkci Honda poprvé použila v novém Accordu.
Druhou možností je automatizovaná šestistupňová převodovka i-Shift. Je určena jen pro motor 1,4 i-VTEC a je odvozená od podobné převodovky v Civicu. Tento druh převodovky má podle Hondy v Jazzu menší spotřebu než klasická automatická nebo bezestupňová CVT. V principu se jedná o manuální převodovku, ve které spojkový pedál nahradila řídící jednotka ovládající spojku hydraulickým aktuátorem. Řadit je možné manuálně nebo v automatickém režimu. Elektronika má nastaveny různé mapy řazení pro různé jízdní režimy a podmínky. Navíc automatickým přeřazením zabraňuje přetočení motoru a při zastavení auta automaticky podřadí. Převodovka i-SHIFT snižuje kombinovanou spotřebu z 5,3 l/100 km u manuální převodovky na 5,1 l/100 km.