Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda ví, jak vyřešit dopravní zácpy

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Díky vynálezu japonské automobilky by měl být provoz plynulejší, do ovzduší unikne méně exhalací a klesne počet nehod. Snad.

Akcelerace a decelerace konkrétního řidiče ovlivňuje ty, kteří jedou za ním. Nejde ani tak o to, že takový styl je mnohdy zkouškou jejich nervových soustav, ale má negativní vliv na rychlost, plynulost provozu a spotřebu paliva.

A co si budeme povídat, kolize jsou také naprosto běžnou a nepříjemnou záležitostí. Honda však pracuje na systému, který by měl náhlé zpomalování dopravního proudu předvídat .

Technologie je založena nikoli na vyhýbání se zácpám jako inteligentní navigace v reálném čase, ale na tom, aby je řidič auta případně nezpůsobil. Pokud jede tak, že by se za ním mohla vytvořit šňůra, která přeroste v zácpu, změní se barva podsvícení palubního terminálu a chytrá elektronika začne radit, jak má „pilot“ zrychlovat či zpomalovat a pomůže mu tak „vyhladit” jeho reakce.

To ale není zdaleka vše. Všechna auta v jedoucí koloně spolu můžou komunikovat. Palubní terminály totiž lze zapojit do systému cloud serverů, které nabízejí přístup k datům prostřednictvím internetu bez nutnosti jejich fyzického uložení na disk. Díky adaptivnímu radarovému tempomatu navíc od sebe vozy udrží bezpečnou vzdálenost.

Pokud je těmito funkcemi vybaven jen jediný v koloně jedoucí automobil a řidič úplně vpředu náhle zabrzdí, má tento konkrétní vůz reálnou šanci, že se „nepolíbí“ s jiným, ať už zepředu nebo zezadu.

Systém byl dosud testován ve spolupráci s Výzkumným vědecko-technickým střediskem při univerzitě v japonské metropoli Tokiu. Experimenty ukázaly, že celá věc funguje. Novinka z vývojových laboratoří Hondy pomohla zvýšit průměrnou rychlost o asi 23 % a snížit spotřebu vzadu jedoucích aut o 8 %. Při využití cloud computingu a ACC vzrostla o dalších 16 %, nároky na palivo se naopak ještě o 5 % snížily.

Zkoušky na běžných silnicích začnou ještě tento měsíc, ovšem překvapivě nikoli v Japonsku, ale v Itálii. V červenci se přidá také Indonésie.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
6. 5. 2012 20:08
Re: Zbytečnost...
Já třeba ESP nemám a ani bych ho nechtěl. Jezdil jsem s Citroenem Xara 1.6 s ESP. Aktivovalo se vždy jedině při průjezdu zatáčkou, kde jsem si v klidu jel na hranici smyku a ESP najednou prudce zabrzdilo zadní kolo. No jak jsem se vždycky lekl co se děje, fuj. Nemám teď posilovač řízení abych cítil odpor kol při zatáčení, na kluzké silnici k nezaplacení.
Taky třeba "inteligentní" asistent brzdění je vymakaná fíčura. Chtěl jsem jen pomalu dobrzdit před přechodem a najednou jsem málem proletěl oknem, úlek jak hrom, auto vyhodnotilo, že potřebuju maximálně rychle zabrzdit. Měl jsem velký štěstí, že to náklaďák za mnou dobrzdil taky, ale pruhy od jeho kol jsou tam snad ještě teď.
5. 5. 2012 22:32
System
Pro CR bychom tu potrebovali plne automaticky system, kdy by do toho (ne)ridic nemel sanci sahnout. To by byl fofr a zadne zacpy. ;-)
Avatar - Pepa_007
5. 5. 2012 22:17
Elektronika
Elektronika v autě nám za chvíli začne radit jakou rádiovou stanici si naladit kvůli prevenci dopravních nehod. A nebo ještě něco lepšího.

Jsem rád, že mám v autě jen varování:
- že jsou klíče v zapalování a otevřel jsem dveře (neužitečné)
- že svítí světla a otevřelo jsem dveře při vypnutém zapalování (světla jsem zapl schválně - normálně se zapínají automaticky) (neužitečné)
- že nemám zapnutý pás (neužitečné)
- že se někdo ze spolujezdců odpoutal (neužitečné)
- že mám přiotevřeny dveře (užitečné)
- atd.

Ale takové ty systémy, že musím se připoutat abych zařadil rychlost to je ke vzteku.
Avatar - gld
5. 5. 2012 20:28
Re: Zbytečnost...
Spoliehať na rozumné správanie ľudstva...hm, no skús sám, kam ťa to dovedie.

Ale aby sme to vrátili späť na autá. Ten systém na zvládanie dopravných zápch vyzerá dobre. Máme inteligentné mobily, prečo nie inteligentné autá? Alebo si jeden z tých, čo nepotrebujú ESP lebo to "máš v ruke"? V tom prípade pekný deň prajem a dovidenia.
Avatar - 3_diamanty
5. 5. 2012 20:09
vtakovina cely system
je usmevne ako ludia vymyslaju nerealne vtakoviny ale v realnej premavke je to nepouzitelne :yes:

teoria co by bolo ak by bolo a bla bla ..... v tom su vedci dokonali, vymysliet ale nieco prakticke a sikovne tak na to su kratki ;-) a bezmocni

nabuduce pride mazda s teoriou zrusenia semaforov a zacneme jazdit volnobehom cez krizovatky podla pravidla kto prv pride ten prv melie ;-) :yes: