Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ineos Grenadier pro Horskou službu
Ineos Grenadier pro Horskou službu
Ineos Grenadier pro Horskou službu
Ineos Grenadier pro Horskou službu
35 Fotogalerie

Horská služba převzala první Ineos Grenadier, slibuje si od něj spolehlivost

Marek Bednář

V rámci obměny flotily terénních aut získala Horská služba na Šumavě první Ineos Grenadier se speciální úpravou. Podobný má už Vodní záchranná služba.

Terénní auta pracují ve flotilách Horské služby už od roku 1992, kdy usnadnila práci v náročných podmínkách i poskytování pomoci. Po Nissanech Patrol GR přišly Land Rovery Defender či Toyoty Land Cruiser, nyní převzala Horská služba první Ineos Grenadier. Bude sloužit na Šumavě, konkrétně na služebně Železná Ruda-Špičák.

Oproti sériovému provedení není úprav zvenčí mnoho. Vidíme zahrádku na střeše s kovovou bednou na vybavení a LEDkovými lampami po všech stranách, šnorchl, LEDkové mlhovky v předním nárazníku, ochranu prahů, modré majáky a naviják značky Warn. Vůz ale dostal také vestavěnou zásuvku pro nabíjení duálního bateriového systému. Standardní to prvek záchranářských aut, aby se nestalo, že by vůz potřeboval vyrazit a nemohl by nastartovat kvůli vybité baterii.

Video placeholder
Ineos Grenadier u Horské služby • Dajbych 4x4

K příslušenství patří také vyprošťovací technika od ARB či vzduchový kompresor s manometrem. Úpravy na technice nebyly potřeba, je tu tedy standardní zážehový řadový šestiválec BMW B58 o 286 koních (210 kW) a 450 Nm, osmikvalt ZF a stálý pohon všech kol s redukčním převodem a nezávisle na něm řazenou uzávěrkou středového, předního i zadního diferenciálu. Do zimního provozu tu však jsou pneumatiky s hroty.

V interiéru byl největší změnou prostor pro „ferno“ – nosítka pro převoz pacientů. Zodolněná podlaha, systém uchycení i třetí sedadlo umožní variabilitu a praktickou využitelnost vnitřního prostoru s mnoha úchytnými prvky pro zdravotnickou výbavu. Také bylo třeba přidat silnější osvětlení, zásuvky, konektory a ovládání prvků jako vysílačka a VRZ. Zde přišel na řadu 3D tisk a tak je vše záchranářům při ruce, aniž by byl narušen vzhled vozu.

„Terénní vozidla jsou pořizována vždy obměnou za stávající techniku, která již svým nájezdem a opotřebovaností neodpovídá standardům nastaveným HS z hlediska 100% spolehlivosti při výkonu služby. Přestože naše technika je pečlivě udržována, nikdo neodvrátí stárnutí a v takové situaci by mohlo dojít k selhání v ten nejnevhodnější okamžik. Cyklus vozů Land Cruiser a nyní snad i Ineos ale není díky spolehlivosti příliš častý, naopak vydrží často i přes 10 let,“ řekl záchranář Petr Pospíšil, který na vývoji techniky pro grenadier spolupracoval.