Hurá na skútry! Na stopětadvacítku bude stačit řidičák na auto
Od 19. ledna příštího roku může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (auto do 3,5 tuny) osedlat také vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Prakticky to znamená, že bude moci řídit do 125 kubíků a 11 kW výkonu pouze skútr či odpovídající motorku bez spojky.
Evropská komise se domnívá, že rozšířením řidičáků naředí dopravu ve městech, usnadní parkování a vůbec se nám všem bude žít lépe.
Je fakt, že současnému provozu už padesátikubíkové pionýry, simsony a babety, které mohou dnes automobilisté řídit bez omezení převodovky, prostě nestačí. Ale je asi naivní myslet si, že stopětadvacítkové skútry vyřeší hustou dopravu. Nežijeme v Asii ani jižní Evropě.
Skepse, nebo realita?
Zatímco kategorie „kozích dechů“ jezdí jen 45 km/h, stopětadvacítky dosahují až sto dvaceti kilometrů v hodině. Rychlost u nich totiž na rozdíl od objemu, výkonu motoru a poměru hmotnosti k výkonu není omezena. Takže nejenže se s nimi můžete směle vydat na dálnici, navíc bez placené známky, ale už se na nich dá rychle zabít…
A právě tady je potřeba vidět druhou stránku věci – po silnicích se budou pohybovat od příštího jara (nečekáme, že hned v lednu někdo vyjede) nezkušení zelenáči za řídítky, kteří budou potřebovat dobu hájení.
Nikdo nic neví
Ještě loni při vyhlášení ve sbírce zákonů (297/2011 Sb.) bychom nevsadili ani pětník na to, že se nařízení Evropské komise z roku 2006 neodsune na termín, kdy bude vypracovaná vysvětlující legislativa: kromě metodiky zdokonalovacích kurzů v autoškolách také třeba naprosto neprůstřelná defi nice vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou. Jenže jak se termín blíží, přesvědčení se mění v jistotu, že se pro to nic neudělá…
Coby problematickou vidíme definici jednostopého vozidla s automatickou převodovkou jako takové, co „nemá pedál či páku spojky“. A to budou policisté zkoumat na ulici? Nebo se budou řídit údajem v dokladech? Jak to bude vypadat v praxi? Vybavují se nám vzpomínky na loňskou peripetii kolem pojmu zimní pneumatika.
Aby nedošlo k mýlce – podle nás je dobře, že bude možné cestovat legálně na skútru, který už trochu jede. Ale je hloupost dělat to tak živelně a bez jakékoliv osvěty. Dezinformace o novince se šíří po internetových fórech místo toho, aby autokluby, Besip nebo ministerstvo dopravy přišly s nějakou kloudnou kampaní a třeba nabídkou bezplatných zdokonalovacích kurzů.
Kurzy? Nebudou!
O mnoho víc nadšení nesdílejí ani v autoškolách. „Je to výsledek Evropské směrnice, takže si o tom můžeme myslet cokoli. Ale je třeba se s tím smířit,“ míní Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR. „Samozřejmě to není úplně v pořádku, když řidičák na skútr dostane člověk,
který neumí ani na kole. Pokud má novopečený řidič trochu rozumu, zkusí si to v autoškole. Nebo aspoň se zkušeným motorkářem. Ale vzhledem k šetrnosti našich spoluobčanů se obávám, že autoškolám příliš práce nepřibude,“ končí.
Dobrou zprávou tak je, že s cenou kurzů na osobní auto novinka nejspíš nic neudělá. Špatnou naopak to, že tak za řídítka usednou jezdci nepolíbení zkušenými radami. „Usednout na skútr či motorku bez přípravy a výbavy je amatérismus,“ zlobí se Matouš Landa, instruktor motoškoly a pořadatel zdokonalovacích kurzů. „Vždyť je jedno, z čeho spadnete, bolí to i v malé rychlosti. Vrazit ve dvaceti třiceti kilometrech za hodinu do pevné překážky je velká rána,“ zlobí se Matouš. Jinak by ale povinné proškolování nenařizoval a nechal spíš na dobrovolnosti jezdců. „V dobré autoškole by skútr být měl. Kámen úrazu je však v tom, že si lidé pořád chodí jen pro řidičák, místo aby za svoje peníze vyžadovali kvalitní službu,“ končí s tím, že autoškoly nic netlačí ke zkvalitňování služeb (to totiž nejde dohromady se zlevňováním). Třeba k tomu, aby umožnily frekventantovi skupiny B vyzkoušet si bezpečně stopětadvacítkový skútr, když už ho nabytý řidičák bude opravňovat k jeho řízení.
Štěstí v populaci
Největší radost z novinky mají motoristé uvažující o lacinějším způsobu dopravy (spotřeba běžně 3 l/100 km) a pak samozřejmě prodejci skútrů. „Lidé se chodí dívat a průběžně se ptají, kdy začne novinka platit,“ potvrdil nám Martin Bezdíček, prodejce italských strojů Aprilia, Piaggio, Gilera či Vespa. Jen za minulý týden prý prodal tři stopětadvacítky. „Jsou i tací, co mají skútr vybraný a jen čekají, až nařízení začne platit,“ dodává.
Podle informací ministerstva dopravy je teď už nepravděpodobné, aby se účinnost zákona posunula. Leden tak přinese pro automobilisty jednu z největších novinek za poslední roky. Jenže to asi bude většině z nich úplně fuk…
Více k tématu v aktuálním čísle Světa motorů