Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Genesis Coupé: Východní vítr sílí

Aleš Dragoun
Diskuze (106)
Hyundai se o stavbu kupé na velkosériovém základu pokusil již třikrát. Má Genesis na to, aby dobyl Evropu?

Na S-Coupe na bázi malého Pony rovnou zapomeňte, první generace Coupé (v USA Tiburon) se proslavila spíše na tratích rychlostních zkoušek a stihl jí opravdu nehezký facelift. Druhé vydání bylo již povedenější a v testech evropských časopisů dokázalo zle zatopit německé konkurenci. V prodejních číslech ovšem nikoliv.

Nyní je na řadě čtvrtý pokus na základě sedanu Genesis. Ten patří délkou 4,98 m a rozvorem 2,94 na horní okraj střední třídy. Odvozené kupé, které s ním sdílí techniku, ale zařaďme o segment níže. Budoucí tvary reálně naznačovala studie z listopadové L.A. Auto Show 2007. Světovou premiéru si produkční varianta odbyla v březnu 2008 v New Yorku. V Koreji se prodává již od podzimu téhož roku, v USA od jara 2009 a německý dovozce oznámil ceník na konci loňského listopadu. Evropanům se poprvé kupé ukázalo již ve Frankfurtu 2009, v Paříži 2010 se objevilo definitivní provedení.

Vstup mezi zadokolky

Název Genesis pochází z řečtiny a českým ekvivalentem jsou výrazy počátek, či vznik. Hyundai Genesis Coupé ale není řádným nástupcem zejména za oceánem oblíbeného modelu Coupé/Tiburon. Je o zhruba 30 cm delší, pod kapotami má výrazně silnější motory a hlavně: poháněná je zadní náprava. U korejských kupé je to úplně poprvé, co byla použita konstrukční klasika, Genesis Coupé je také vůbec prvním Hyundaiem s pohonem zadních kol, který se bude nabízet na starém kontinentu.

Podle německého KBA (Kraftfahrtbundesamt - Spolkový úřad pro registraci vozidel) vzrostl trh v segmentu sportovních automobilů za prvních deset měsíců roku 2010 o 23,4 % oproti stejnému období toho předcházejícího. To je největší nárůst ze všech tříd. Celkový podíl na všech nových registrací představuje číslo 1,7 %, tedy asi 40 tisíc jednotek. Nutno dodat, že tato kategorie je směsicí různých vozů stejně, jako je tomu v případě českého Sdružení dovozců automobilů (SDA).

Svébytné tvary

Design dvoudveřového Genesis Coupé přichází s několika neobvyklými prvky. Malá maska chladiče kontrastuje s rozměrnými nasávacími otvory v předním nárazníku. Horní i spodní hrana předních světel výrazně stoupá, což přídi dodává štíhlý a agresivní vzhled. Bokům dominují dva rovnoběžně stoupající prolisy a zajímavé prohnutí bočního skla za předním dveřmi. Na zádi pak upoutá pozornost masivní odtrhová hrana na víku zavazadlového prostoru, u výkonnějších modelů doplněná křídlem.

Hyundai Genesis Coupé - technické údaje evropské verze
Motor 2,0 Turbo 3,8 V6 3,8 V6
Převodovka, pohon 6M, zadní 6M, zadní 6A, zadní
Zdvihový objem [cm3] 1998 3778 3778
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 157/6000 223/6300 223/6300
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 302/1900-3500 361/4700 361/4700
Max. rychlost [km/h] 222 240 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,0 6,4 6,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 9,5 10,3 9,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 1570-1620 1613-1662 1615-1664

Ostrou a nízkou siluetu neruší ani anténa, která je integrovaná do zadního okna. Karoserie je vyztužena lepenými spoji, což zlepšuje torzní tuhost o 15 %, skelet sám je vyroben z vysokopevnostní oceli. Celé auto váží podle provedení od 1570 do 1664 kg. Bezpečnostní buňka pro cestujících je polotuhé konstrukce. Přední a zadní deformační zóny do značné míry absorbují energii při havárii. Dveře mají boční výztuhy a po nehodě se automaticky odemykají, kapota má naopak pojistku, která jí brání při kolizi s chodcem se otevřít a způsobit mu vážná zranění.

hyundai novemodely predstavujeme kupe hyundai novemodely predstavujeme kupe  

Uvnitř

V interiéru lze poznat některé detaily, které jsou přímo převzaty z jiných modelů značky. Kabina je útulná, vcelku pohledná a nehraje si na žádný zbytečný luxus. Interiér pojme dva dospělé a dvojici dětí, či osob menšího vzrůstu. Má tedy uspořádání 2+2. Dá se zde celkem pohodlně usadit, omezení ale představuje svažující se zadní okno nad hlavou a také cestující v přední řadě, pokud si sedadlo posune až dozadu. To je ale tradiční nectnost všech takových aut už od nepaměti.

Tvarově hodně zajímavé přední sedačky nemají tak dobré boční vedení, jak by se na první pohled mohlo zdát. Navíc i jejich nejnižší poloha znamená poměrně velkou výšku nad podlahou i silnicí. Seznam nedokonalostí můžeme doplnit o skutečnost, že volant jde nastavit pouze výškově. Pádla pro manuální řazení (u výkonnějšího V6) jsou nečekaně malá a jsou navíc připevněná přímo k volantu.

Přístrojové desce dominují analogový rychloměr a otáčkoměr s modrým podsvícením, středové konzole pak vévodí LCD displej, který umí zobrazit například vnější teplotu, čas a informace z audio systému (název skladby, nebo rozhlasové stanice). Zavazadlový prostor má slušný objem 332 l a lze jej rozšířit sklopením zadních sedadel. Další drobnosti pojmou kromě prostorů ve dveřích a uzamykatelné přihrádky v palubní desce další schránka ve středové konzole a box v loketní opěrce, který lze také zajistit proti neoprávněnému vniknutí. Ve stropě je pak ještě jedna schránka na brýle.

Silná konkurence

Ve Spojených státech jsou hlavními konkurenty jihokorejského kupé Infiniti G37 a Mitsubishi Eclipse. Infiniti se prodává i v Evropě, Mitsubishi nikoliv. Na starém kontinentu se tak bude muset poprat s prestižními německými značkami Audi (A5) a BMW (kupé řady 3), ale i s francouzským Renaultem (Laguna Coupé).

Celková délka novinky je 4630 mm, přitom rozvor měří 2820 mm, což znamená krátké převisy (835 mm vpředu a 975 mm vzadu). Genesis Coupé je vysoké 1385 mm a široké 1865 mm. Rozchod předních kol je 1599 mm a zadních 1615 mm. Délkou tedy ze segmentu nijak nevyčnívá, je ale ze všech nejširší. Nižší je pouze Audi A5, všichni ostatní se pohybují těsně pod hranicí 1,4 m. Rozvor má delší pouze Infiniti G, naopak Laguna zaostává o takřka 13 cm!

Motory pro Evropu

Oba celohliníkové motory jsou uloženy vpředu podélně. Základní přeplňovaný zážehový čtyřválec Theta 2,0 litru má dvojici vačkových hřídelů v hlavě poháněných řetězem (rozvod DOHC). Nabízí slušný výkon 157 kW (213 k)/6000 min-1 a točivý moment 302 Nm v širokém rozmezí 1900-3500 min-1. Disponuje proměnným časováním sacích a výfukových ventilů CVVT, což spolu s vylepšeným chlazením pístů rozstřikováním oleje přispívá k nižší spotřebě paliva. Ta činí v kombinaci 9,5 l/100 km. Agregát spoléhá výhradně na šestistupňovou manuální převodovku. Ve spolupráci s ní dosahuje přiměřené jízdní dynamiky - akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 8,0 sekundy a nejvyšší rychlost je 222 km/h.

Hyundai má ale v zásobě ještě silnější kalibr: šestiválec 3,8 V6. Vysokovýkonná verze RS (Racing Sport) vychází z konstrukční řady Lambda a díky mnoha modifikacím dosahuje nejvyššího výkonu 223 kW (303 k) při 6300 min-1 a maximálního točivého momentu 361 Nm při 4700 min-1. Motor Lambda RS má celohliníkovou konstrukci a proměnné časování sacích a výfukových ventilů DCVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing) s agresivnějším profilem vačkových hřídelů.

Hyundai Genesis Coupé - technické údaje americké verze
Motor 2,0 Turbo 3,8 V6
Převodovka, pohon 6M (5A), zadní 6M (6A), zadní
Zdvihový objem [cm3] 1998 3778
Válce/ventily 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 157/6000 228/6300
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 302/2000 361/4700
Max. rychlost [km/h] - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3 6,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 9,8 (10,2) 11,8 (11,8)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1494 (1525) 1537 (1541)

Aby bylo možné vidlicový šestiválec uložit pod nízkou kapotu kupé, musely být pro variantu RS přepracovány sací a výfukové trakty. Optimalizace délky a průřezu výfukového potrubí umožnila snížit zpětný tlak plynů, zlepšit tak výkonové parametry ve vysokých otáčkách a dosáhnout sportovního zvuku, linoucího se z dvojité koncovky. Z důvodu lepšího plnění motoru došlo ke zvětšení průměru elektronicky ovládané škrticí klapky sání. Pro modelový rok 2011 dostala pohonná jednotka navíc variabilní délku sacího potrubí.

Tato motorizace již uspokojí i potřeby příznivců automatických převodovek. Vidlicové šestiválcové totiž spolupracuje s šestistupňovou samočinnou skříní ZF 6HP19 se stálým převodem 3,4:1. V nabídce je také mechanická se stejným počtem stupňů, krátkými dráhami a optimalizovanými převodovými poměry. Tříkuželovová synchronizace pro hladší průběh řazení je k dispozici u prvních tří rychlostí.

S oběma ústrojími dosahuje Hyundai Genesis Coupé shodných 240 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 6,4 s s manuálem, se šestistupňovým automatem ZF 6HP19 je ještě o desetinu rychlejší, což z tohoto vozu činí nejrychlejší sériový Hyundai všech dob. Průměrná konzumace benzinu na 100 km jízdy osciluje kolem desetilitrové hranice.

Za mořem

V nabídce pro americký trh jsou tytéž dva benzinové motory s mírně odlišnými specifikacemi: přeplňovaný čtyřválec 2,0 Theta TCI RS (157 kW) a atmosférický vidlicový šestiválec 3,8 Lambda RS (228 kW). Pro oba agregáty je standardem šestistupňová manuální převodovka, na přání může být automatická pětistupňová (2,0 Turbo), nebo šestistupňová (3,8 V6) Shiftronic od německé firmy ZF.

Ve výbavě pro zhýčkané Američany nechybí diferenciál se zvýšenou svorností a ESP. Za příplatek je k mání zesílená brzdová soustava Brembo. Tu má standardně ostřejší R-Spec, stejně jako přitvrzený podvozek. Balíček Track (jen pro šestiválec) se odlišuje černým křídlem a některými částmi karoserie. Komfortněji jsou laděny stupně Premium ve spojení s motorem 2,0T, respektive Grand Touring u 3,8 V6.

hyundai novemodely predstavujeme kupe hyundai novemodely predstavujeme kupe  

V USA i v Kanadě už získal automobil několik ocenění. Magazín Popular Mechanics mu udělil Automotive Excellence Award 2010, přeplňovaný čtyřválec získal místo v prestižní desítce kategorie Fastlane 4-Cylinders analytiků Kelley Blue Book. Výchozí limuzína Genesis je pak mimochodem držitelem prestižního titulu North American Car Of The Year za rok 2009.

Podvozek a bezpečnost

Vraťme se ke konstrukci a pojďme se podívat na podvozek. Díky klasickému uspořádání hnacího ústrojí je rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 55:45. Všechna kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu najdeme tradiční vzpěry McPherson, vzadu pak víceprvkovou nápravu. Odpružení je naladěno ostřeji dle evropských zvyklostí, což zajišťuje dobrou stabilitu. Posilovač řízení zůstal u tradiční hydrauliky, takže zpětná vazba od kol i odpovídající ovladatelnost jsou zaručeny. Automobil jezdí na devatenáctipalcových litých ráfcích s pneumatikami 225/40 R19 vpředu a 245/40 R19 vzadu.

Optimální deceleraci zajišťují větrané kotoučové brzdy na všech kolech, ty přední mají průměr 345 mm, zadní pak 314 mm. Elektronické pomocníky představují čtyřkanálové ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a brzdovým asistentem, který v případě nouzového zastavení vyvine na příslušný pedál potřebný tlak, pokud tak neučiní řidič. Elektronická stabilizace s kontrolou trakce jsou rovněž součástí základní výbavy. Patřičnému klidu v zatáčkách pomáhá Cornering Brake Control, která dokáže vůz dostat z nebezpečné situace buď zvýšením točivého momentu motoru, nebo snížením rychlosti. Samosvorný diferenciál dokáže přenést při problémech více výkonu na kolo s lepší trakcí.

Hyundai Genesis Coupé – základní rozměry a srovnání s konkurencí
Model Hyundai Genesis Coupé Audi A5 Coupé BMW 3 Coupé Infiniti G Coupé Renault Laguna Coupé
Délka [mm] 4630 4625 4580 4655 4643
Šířka [mm] 1865 1854 1782 1820 1812
Výška [mm] 1385 1372 1395 1395 1398
Rozvor náprav [mm] 2820 2751 2760 2850 2694

O bezpečnostní struktuře karoserie jsme se zmiňovali v úvodu článku. Genesis má také řadu dalších prvků a zádržných systémů, bez kterých si moderní automobil nedokážeme představit. Airbagy řidiče a spolujezdce jsou dvoustupňové, doplňují je boční v opěradlech předních sedadel a hlavové ve stěnách střechy. Tříbodové bezpečnostní pásy jsou samozřejmostí, ty přední jsou navíc vybaveny předpínači a omezovači tahu. Rovněž je zabráněno podklouznutí pod nimi. Aktivní opěrky hlavy zamezují vážnému poškození krčních páteří řidiče a spolujezdce, vzadu najdeme úchyty Isofix pro sedačky nejmenších pasažérů.

Dostupné ceny

Základní cena v Německu za čtyřválcový motor 2,0 Turbo (157 kW) činí 29.990 euro, tedy 746 tisíc korun. To je opravdu lákavá nabídka, o hodně větší Jihokorejec se tak nachází mezi hothatchem Volkswagenem Scirocco a kupé Audi TT s motory 2.0 TSI. Vidlicový šestiválec s manuální převodovkou stojí minimálně 34.990 eur (v přepočtu 870 tisíc korun).

hyundai novemodely predstavujeme kupe hyundai novemodely predstavujeme kupe  

Tato motorizace má sobě rovného konkurenta v Nissanu 370Z s motorem 3,7 l/241 kW. Hyundai je opět levnější, tedy alespoň u našich západních sousedů. Nissan totiž stojí od 38.690 eur (962 tis. Kč). U nás jeho ceny začínají díky bohatší standardní výbavě na mnohem vyšší částce 1.154.900 Kč. Jenže ani s ním nelze Jihokorejce příliš srovnávat, protože například rozdíl v délce činí takřka 40 cm, zetko je tedy mnohem kompaktnější.

Výbava a záruka

K příznivým cenám přidává Hyundai Genesis Coupé i bohatou standardní výbavu. Ve specifikaci pro německý trh nechybí kromě již vzpomenutých prvků (šestice airbagů, ABS. ESP...) také tempomat, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, automatická klimatizace s pylovým filtrem a čidlem kvality vzduchu, kožený volant, hliníkové pedály či dálkově ovládané centrální zamykání. Audio má šest reproduktorů včetně dvou výškových, umí přehrávat klasická CD i MP3 a podporuje externí zvuková zařízení přes AUX a USB. Ovládá se tlačítky na volantu.

Balíček Plus přidává vyhřívání látkových sedadel, prémiové audio s dalším subwooferem a středovým reproduktorem. Jeho součástí je také bezklíčkový přístup a startování Smart Key Šestiválec má již tento paket ve standardu, navíc nabídne například kožené čalounění, elektricky nastavitelná sedadla nebo také zadní spoiler. Šestistupňový automat se dá ovládat příplatkovými pádly pod volantem. Co se barev karoserie týče, jsou na výběr tři základní odstíny a další trojice perleťových a metalických laků.

Hyundai alespoň u našich západních sousedů poskytuje velkorysé záruky. Základní na celý vůz je pětiletá bez omezení počtu ujetých kilometrů. Stejnou dobu je poskytována také na lak. Garance proti korozi karoserie směrem zevnitř ven je dvanáctiletá. Balíček obsahuje také pětiletou asistenční službu a bezplatné kondiční prohlídky jednou ročně, nebo po ujetí 15.000 km, rovněž na pět let. Záruka mobility je rozšířitelná až na 15 let, je ovšem limitována 200.000 kilometry.

GT-R pro chudé?

Hyundai Genesis Coupe by mohl být jakýmsi Nissanem GT-R pro chudé. Toto přirovnání možná trochu pokulhává, zadokolkové kupé od Hyundaie nedosahuje jeho technické vyspělosti ani rychlosti a samozřejmě nemá pohon všech kol. Jenže z dlouhé řady zámořských recenzí se lze dozvědět, že nabízí podobně skvělý poměr řidičských zážitků a pořizovací ceny. Například pohodou v kabině k němu má v rámci možností daného cenového segmentu docela blízko.

Hyundai Genesis Coupe se ale jeví spíš jako GT se sportovním nádechem, což není rozhodně na škodu, evropští soupeři jsou na tom podobně. Cílovou skupinou zákazníků jsou bezdětní ženatí muži těsně přes 30 let věku s nadprůměrnými příjmy.

Hyundai se již dávno zbavil nelichotivé nálepky nekvalitních automobilů s dobrými motory, ale nejistými jízdními vlastnostmi. Proti prestižním a dražším německým soupeřům, jejichž zákazníci jsou ochotni si připlatit, to bude mít ale v Evropě se svými specifickými detaily exteriéru velice těžké. Případný úspěch je navíc omezen dovozními kvótami – pro náš kontinent je zatím určeno pouhých 2.000 vozů.

hyundai novemodely predstavujeme kupe hyundai novemodely predstavujeme kupe  

Aleš Dragoun
Diskuze (106)
28. 1. 2011 12:10
Re: S otazníkem????
Svatá pravda. Je to dáno velkou mírou amatérského motosportu. Tedy ten počet mistrů světa :-) A tím nemyslím amatéry v autech za necelý milion, ale v šunkách, které si mohou dovolit i "děti". Jinak platí, že severské země jsou ty nejvyspělejší. Žádnou studii jsem o tom nečetl, ale asi je to dáno krutými podmínkami. Aby se tam z toho nezbláznili, musí mít nervy ze železa. A pak "hovado" by tam moc dlouho nepřežilo. Někde se to projevit musí.
28. 1. 2011 11:55
Re: Korejci se podceňujou.
Ale jak jsi přišel na to, že ta spotřeba je výmysl? Je to přeplňovaný motor. V téhle kategorii i na papíře může automat ušetřit i litr na sto. Sám člověk nedokáže udržet motor v optimálním pásmu a dostatečně hladce pracovat s plynovým pedálem. Navíc se na spotřebě promítnou povětrnostní podmínky, pneumatiky a stav vozovky. Tady jde o normovaný cyklus, na který řada automobilek optimalizuje. A tam se 130 nejezdí. Když se ti to nelíbí, jdi do Bruselu. Číslo je to dosažitelné, minimálně za optimálních podmínek.

Zkus si projet několikrát oceněný 2.0 TFSI a pochopíš.
28. 1. 2011 11:45
Re: Korejci se podceňujou.
Když teda sportovní, tak kolikrát se na trati rozjíždíš? Jen připomínám, že jsem psal "v praxi", ne v masturbačních fantaziích. Realita je taková, že si tě za první zatáčkou dá A5 3.0 TDI ke svačině.

Tedy, abych by přesný. Jde o to, že dobré zrychlení 0-100 neimplikuje, že auto pojede rychle. Na druhou stranu, auta s dobrým pružným zrychlením mají většinou i dobrý čas na stovku. Mnou vybraná zrychlení odpovídají běžnému provozu. V těhle rovinách se člověk pohybuje při předjíždění na okreskách a dálnicích. Tam je sakra znát, jestli to z 80 na 120 zvládnete za dvě vteřiny, nebo za deset. Z hlediska motosportu jsou pro každou trať důležité jiné intervaly.
28. 1. 2011 10:43
Re: Korejci se podceňujou.
Molto bene :yes: Ad design, viz můj komentář nahoře. Nějaké procento Asie by tam ale asi mělo zůstat vždycky, tak jako VW dává vždy najevo, že je germánské, ne?
27. 1. 2011 12:42
Re: Sen mladých a rozumných eurodrzků
Proč píši pod články H-K.Ještě jsem nezažil naprosto dokonalé auto,každé mělo i své mínusy.Těžko budeš tady hledat člověka,který nějak blíže nepoznal nějakou Škodovku,Možná najdeš lidi,kteří nemají žádnou zkušenost s Fordem,VW,Opelem,Fiatem a další evropskou produkcí,ale je jich hodně málo.Tyto auta zná v podstatě každý,ale už se nezmiňuje (jejich fanda) o jejich slabších místech.A proč také,třeba to byla vada jen jednoho kusu.Proč zbytečně pomlouvat?Hodně lidí se vyjadřuje ke korejským autům a mě už v devadesátých letech dostalo,že lidé kteří je nejvíce kritizovali se pak ptali,jak to auto vůbec vypadá,motory,výbavy,spolehlivost...Takž… proto.
Krom toho Hyundai-Kia si svým postupem zaslouží pozornost,oni prudce rostou ve všech směrech.Koupě jejich vozu se dříve i dosud velmi vyplatila,což možná už brzy nebude pravda.Každá společnost jednou po dosažení vrcholu začne stagnovat a možná i klesat.Přijdou zas jiní dravci a těm bude třeba věnovat pozornost,ale to trvá roky,to není otázka pár let.