Hyundai míří do vesmíru! Začal stavět měsíční vozítko, použije sériové díly
Skupina Hyundai Motor Group se tiskovou zprávou pochlubila, že vyráží do vesmíru. Začala vyrábět prototyp autonomního měsíčního vozítka, které použije také díly ze sériových aut.
Lidstvo se vrací na Měsíc a Hyundai Motor Group chce být u toho. Skupina, pod kterou spadají automobilky Hyundai a Kia, zahájila práce na prototypu (vývojového modelu) autonomního měsíčního vozítka, které by se potenciálně mohlo zúčastnit budoucích vesmírných misí.
„Hyundai Motor Group opakovaně sděluje, že je jejím cílem přispívat k rozšiřování lidského dosahu a rozsahu lidských zážitků s mobilitou,“ řekl Yong Wha Kim, výkonný viceprezident a vedoucí centra plánování a koordinace výzkumu a vývoje společností Hyundai a Kia. „Vytvoření výzkumného modelu pro rozvoj mobility na Měsíci nejen odráží tento cíl, ale také ukazuje naši ambici dosáhnout hmatatelných výsledků tváří v tvář významným výzvám. S vývojem roveru se posouváme mimo pozemní, námořní a vzdušnou mobilitu a expandujeme do vesmírné mobility.“
Za účelem vývoje lunárního roveru skupina Hyundai v červenci roku 2022 podepsala mnohostrannou výzkumnou dohodu se šesti korejskými výzkumnými ústavy v leteckém sektoru. Tím vznikl poradní orgán pro vývoj mobilních řešení pro průzkum měsíčního povrchu.
Zjednodušeně řečeno, Hyundai si na pomoc přizval odborníky. Mezi ně patří Korejský institut astronomie a kosmické vědy (KASI), Výzkumný ústav elektroniky a telekomunikací (ETRI), Korejský institut stavebního inženýrství a technologie budov (KICT), Korejský letecký výzkumný ústav (KARI), Korejský institut pro výzkum atomové energie (KAERI) a Korea Automotive Technology Institute (KATECH).
Skupina si při vývoji modelu pomůže vlastními zkušenostmi s robotikou a díly ze sériových vozů značek Hyundai i Kia. Půjde například o techniku související s autonomní jízdou (kamery, LiDAR), pohonem (motory, kola a jejich zavěšení) nebo součásti nabíjení (akumulátory, solární panely).
Uvedené součásti budou tvořit spodní část měsíčního vozítka, zatímco jeho horní část má být univerzální, aby mohla být osazena vědeckou technikou či nákladem dle konkrétního úkolu. A aby rover zvládl fungovat v extrémních měsíčních podmínkách, bude vybaven managementem tepla a ochranou před radiací.
Výsledkem vývoje má být autonomní vozítko poháněné sluneční energií, které bude vážit zhruba 70 kilogramů. Hotové by mělo být již ve druhé polovině příštího roku. Prototyp bude následně podroben různým testům, včetně nasazení v prostředí simulujícím podmínky na Měsíci, a dle výsledků bude dále optimalizován.
Hyundai by vozítko rád dokončil tak, aby bylo připraveno na první ostré nasazení v roce 2027. Jihokorejská skupina však není jedinou, která se chystá za hranice naší planety. Zájem o další objekty či planety naší sluneční soustavy projevil například také koncern GM nebo Toyota.