Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai představuje revoluční technologii solárního nabíjení. Chce vyzrát na emise

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 4. 11. 2018
4
20
Korejský koncern představuje světu supertechnologii solárního nabíjení, kterou po roce 2019 začnou dostávat vozy značek Hyundai a Kia.

Středobodem nové technologie Hyunda Motor Group jsou solární panely pro výrobu elektrické energie integrované do střechy nebo kapoty vozidla. Jejich cílem je dodatečnou energií zvýšit hospodárnost a prodloužit dojezd automobilu nejen s elektromotory a hybridními systémy, ale i jednotkami spalovacími.

Solární nabíjení podpoří hlavní zdroj hnací síly vozidla. Sníží se tak nejen spotřeba paliva (případně elektrické energie), ale hlavně i emise CO2. Aktuálně korejský koncern vyvíjí tři druhy střešních solárních systémů. První generaci představuje systém na bázi křemíku, druhou tvoří částečně průhledný střešní solární systém a konečně u třetí generace jsou aplikovány lehké solární kapoty, případně víka zavazadelníku.

První generace najde uplatnění u hybridů a je složena z velkosériově vyráběných křemíkových solárních panelů, které jsou připevněny ke střeše. Systém dokáže za den nabít akumulátory na 30 až 60 procent jejich kapacity, možnosti se pochopitelně liší v závislosti na povětrnostních podmínkách.

Částečně průhledného střešního solárního systému se prvně dočkáme u aut se spalovacími motory. Panely jsou v tomto případě integrovány do panoramatického střešního okna a zachovávají tak průhlednost a zároveň plní svou funkci. Takový systém u aut se spalováky má hlavně vyzrát na zpřísňující se emisní normy, jelikož sníží emise CO2 a tím i flotilové emise obou značek.

Lehké solární kapoty a víka kufru jsou hudbou vzdálenější budoucnosti, zatím probíhá jejich zkušební studie a využití mají najít v ekologických motorech. Systémy jsou tvořeny ze solárních panelů, elektronické řídicí jednotky a akumulátorů. Energie je vyráběna působením slunečního záření na povrch solárních panelů, tedy dnes již dobře známý proces, při kterém fotony slunečního světla uvolňují v křemíkových článcích elektrony.

Pokud je dané vozidlo vybaveno 100W solárním panelem, vyrobí za letního poledne s intenzitou záření 1000 W/m2  za hodinu až 100 Wh elektrické energie. Elektronická řídicí jednotka přitom zajišťuje úlohu měniče a disponuje funkcí MPPT (Maximum Power Point Tracking), která regulací napětí a proudu zvyšuje účinnost výroby elektrické energie solárním panelem.

Proud z tohoto procesu je měničem přeměňován na standardní napětí a následně ukládán do akumulátorů, nebo využíván ke snížení zatížení generátorů střídavého proudu vozidla. Hyundai přitom při vývoji nemyslel jen na účinnost, ale i design tak, aby systémy do nových modelů co nejelegantněji zakomponoval.

Koncern Hyundai Motor Group využije první generaci své nové technologie na vozech až po roce 2019, do té doby má ještě dostatek času na testování a odladění.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Není do dobrý trend
champ1on
| 23. 1. 2019
Sluneční panely mají účinnost pod 10%, a tak vzníká 90% odpadního tepla. Devět krát víc než vyrobené elektrické energie. Jak bude panelů přibývat, bude se zvětšovat výskyt úmorných veder v létě.
Majitelé střešních panelů také nebudou nadšení, protože vzniklá energie ani nebude stačit na chlazení kabiny, která se kvůli černé střeše dostane dovnitř. I na silnicích bude horko, takže za nimi jedoucí vozidla naopak budou mít vyšší spotřebu.
To je také důvod proč bílá auta jsou tak oblíbená. Rozumní lidí tím bojují proti přehřívání planety.
no
Somperle
| 6. 11. 2018
Studoval som spracovavanie kremika, energiu na vyrobu kremika vyrobca panelov neuvadza, nakolko pre neho je to subdodavka.. Cena EE? robil som audit v prevadzke, kde bola cena 0,09 KC za kWh. To si fakt niekto mysli, ze oligarchicke firmy platia za EE ako domacnost? to je hoax ;-)
Garaz
westeros
| 5. 11. 2018
Jako z ekonomickeho hlediska to u nas asi momentalne financne vyhodne, ale pro nekoho, kdo to az tak neresi, muze byt plus vedomi, ze auto jede hlavne z obnovitelneho zdroje a ze muzes jezdit i kdyz zkolabuje elektricka sit i dodavky ropy.
Avatar - Blue Sun
no..
Blue Sun
| 5. 11. 2018
Aktuální neexistuje, naposledy to platilo asi před deseti lety.
no..
SamanAR
| 5. 11. 2018
muzes uvest zdroj toho bludu s tim kolik energie se spotrebuje na vyrobu solarnich panelu? ono to sice dava smysl, protoze solatni panel energii nevyrabi ale jen ji prevadi do telepne energie, neb solarni panel neni fotovoltaicky

zdejsi clanek je o fotovoltaice, tedy i panelech ktere premeni tu stejnou energii jako solarni jen na elektrickou a ne tepelnou

jinak k mejm fotovoltaickejm panelum jsem dostal i certifikat, kde se uvadi kolik energie a kolik emisi bylo na jejich vyrobu vyprodukovano primo u vyrobce v Nemecku, a odhadem by se dalo rici ze jiz behem prvniho mesice ty panely vyrobili vice energie, nez kolik se na jejich vyrobu energie, te elektricke spotrebovalo ;-) prumerny 280Wp panel vyrobi za svuj zivotni cyklus priblizne 10MW (16-17% svejch skutecnejch vyrobnich moznosti), a 10MW jaksi stoji v nejlepsim moznem pripade priblizne 10 tisic korun (1 koruna za 1kW), to me rekni jak je mozne takove panely teda prodavat za 3-4 tisice, kdys podle tech kecu co pises by takovej panel jen na spotrebe pri jeho vyrobe sporadal energii za 10 tisic? >:D

ze to ty lidi bavi vytvaret v diskuzich tyhle hoaxy, Somperle fakt te to bavi vytvaret hoaxy?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku