TEST Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi – Universal Soldier
Santa Fe je po Sonatě dalším potvrzením toho, že Hyundai myslí evropskou ofenzivu smrtelně vážně – nová generace velkého SUV se té předchozí podobá vlastně jen názvem a koncepcí pohonu, vše ostatní prodělalo skok bezmála generační.
Exteriér, byť v netypické hnědofialové barvě, podstatně ukáznil křivky a přibližuje se nejen japonské, ale i evropské střízlivé konkurenci - design tohoto vozu bude rozhodně stárnout pomaleji. Auto tradičně vyrostlo do všech směrů a s délkou 4,7 a rozvorem 2,7 metru nabízí nyní i dvě sedadla ve třetí řadě za rozumný příplatek 20.000 korun.
Oko potěší vyváženost přídě, které kromě evropsky střízlivě žebrované masky dominují sdružené světlomety, svébytně „podtržené“ protáhlými obrysovými světly. Záď má sice zachováno asymetricky uložené madlo víka zavazadelníku, podstatně se ale zvýšila plocha světel a asi nebudeme jediní, komu vůz z tohoto pohledu připomíná VW Touareg. Skvělé a odolně vypadající jsou silné rukojeti bočních vnějších klik, jejich vnitřní, pohříchu plastové „sestry“ se ale trochu kroutí.
Víko zavazadelníku se vyklápí dostatečně vysoko a přes relativně vysokou nakládací hranu otevírá pohodlný přístup k 528 litrům pro cokoli. Pod podlahou jsou ale další velmi hluboké a nápaditě členěné plastové komory, díky kterým se objem pro zavazadla v pětimístné konfiguraci vyšplhá až na 774 litrů. Standardně se přitom do zavazadelníku dodává upínací síť a krycí roleta, nevýhodou je náhradní kolo přístupné jen zespodu. Zadní sedadla, na kterých je mimochodem dostatek místa ve všech směrech, mají opěradla sklopná a aretovatelná ve značně velkém rozsahu, a po jejich úplném sklopení vpřed vznikne zcela rovná ložná plocha.
Všechny dveře mají dostatečný úhel otevření a na rozdíl od předchozí generace umožňují pohodlné nastupování i ty zadní. Přední sedadla, či spíše křesla procházejí jen s malou výhradou ke kratšímu opěradlu, celkový pocit z posazu za volantem je ale sympaticky neutrální – únavu jsme nepocítili ani při delším cestování a v zatáčkách nás bočnice přiměřeně držely. Na první pohled je znát nárůst počtu a velikosti odkládacích prostor. Konečně někoho napadlo, že místo před řadicí pákou se dá využít i k něčemu užitečnějšímu než k designérským exhibicím, tlačícím do kolen a umístil tam jednoduchou plastovou vaničku, velikostí tak na tři mobily vedle sebe. Ohromné dveřní kapsy či klimatizovaný box mezi předními sedadly jsou taktéž dobře přístupné i využitelné.
Ačkoli interiéru dominuje antracitová barva, na palubní desce se potkává s matnou stříbrnou, imitací javorového dřeva a modrým podsvícením celkem čtyř displejů. Napsané to vypadá jako designérův zlý sen, ve skutečnosti je tahle barevná kombinace docela snesitelná, subjektivně bychom možná ubrali to plastové dřevo… Barvy ale neupírají interiéru nic na přehlednosti a výborném zpracování. Přístrojová deska by jasem a zřetelností mohla školit u poloviny evropských výrobců, intuitivní ovládání také.
Vznětový čtyřválec se vstřikováním common-rail poskytuje při objemu 2,2 litru výkon 110 kW a maximum točivého momentu 335 Nm nabízí v rozmezí 1800-2500 otáček. Variabilní geometrie lopatek turbodmychadla a výborné odhlučnění způsobují, že ani při studených startech motor neduní ani neklape a po zahřátí podává velmi dobré silové i sprinterské výkony bez trápení uší. Znatelnou nevýhodou je pouze pětistupňová, byť dobře odstupňovaná manuální převodovka – při 130 km/h motor točí na pátý stupeň 2600 ot./min. a i když není problém zrychlovat až za hranici 180 km/h, šestka by autu určitě prospěla. Jízdní vlastnosti auta jsou neutrální, uvítali bychom ale více informací od předních kol – účinek posilovače řízení je ve vyšších rychlostech stále ještě značný. Při rychle projížděných zatáčkách se Santa Fe naklání jen průměrně, špatně zvolenou nájezdovou rychlost a z ní pocházející sklon k neotáčivosti pak kontroluje standardně montované ESP. Naopak ve městě jsme ocenili příkladné tlumení častých nerovností, duši z posádky auto nevytřese ani na nenáviděných kovových retardérech.
Schopnosti výletů mimo silnici jsou limitovány hlavně rozvorem a světlou výškou. Standardně jsou poháněna pouze kola přední nápravy, zadní se připojuje pomocí elektromagnetické spojky jen v případě adhezní nouze. Tlačítkem před řadicí pákou je možné distribuci krouticího momentu uzamknout na hodnotě 50:50 a tím možnosti dostat se z rozbahněné či zasněžené cesty končí. SantaFe musíme přiznat, že nás vyvezl všude, kam nám pud sebezáchovy a strach z pojistné události dovolil – strmý svah, bahno i písek překonával vůz s bravurou, podpořenou zimními pneumatikami. I za snížené adheze si přitom držel značnou míru ovladatelnosti a při vypnutém ESP bylo snadné se jeho reakce „naučit“ velmi rychle.
Během celého testu se spotřeba pohybovala okolo 8 litrů nafty, přičemž poklidné výlety po okreskách ani městský provoz s touto hodnotou příliš nehýbaly. Vzhledem ke kvalitě, agresivní cenové politice i výbavě považujeme Santa Fe za jednoho z kandidátů na krále třídy SUV v České republice.
První cena vozu (4x2) | 699.900,- (2.2 CRDi 110 kW, Active) |
První cena vozu (4x4) | 769.900,- (2.2 CRDi 110 kW, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 849.900,- (2.2 CRDi 110 kW, Dynamic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 863.400,- (2.2 CRDi 110 kW, Dynamic) |
Plusy:
- design
- motor a spotřeba
- vnitřní prostor
- rozumné ceny příplatkových výbav
Minusy
- pouze pětistupňová převodovka
- příliš účinný posilovač řízení