Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Staria 2.2 CRDi 8AT vs. VW Multivan Long 2.0 TDI DSG7 – Bez nich to nepůjde

Leoš Káňa
Diskuze (2)

Svět velkoprostorových vozidel skomírá na úkor velkých, ale méně praktických SUV. I proto byl letošní rok pro tuto kategorii až neuvěřitelně plodný. Začaly se u nás prodávat dvě novinky: Hyundai Staria a Volkswagen Multivan.

Velkoprostorový vůz s až třemi řadami sedadel měl kdysi ve výrobním programu každý důležitý výrobce. V posledních letech to s nimi ale jde z kopce, na čemž se podílí snižování emisí i slabé prodeje. A tak pro nízkou poptávku končí legendy Volkswagen Sharan, Seat Alhambra nebo Fordy Galaxy a S-Max. Osobní dodávky Citroënu, Fiatu, Opelu nebo Peugeotu se třemi řadami sedadel zase koupíte jen s elektrickým pohonem. Pohled na silnice ale naznačuje, že velkoprostorových osobáků je u nás podstatně více, než uvádějí statistiky. Kdo má totiž početnější rodinu a jednou si vyzkoušel jejich přednosti, už jiné auto nechce. Není nic lepšího než naložit ženu, tři děti, dozadu naházet zavazadel, kolik je libo, a vyrazit na výlet nebo dovolenou. Nepotřebujete šplhat ke střešním boxům a nemusíte se dohadovat s manželkou, že další tašku už není kam dát.

Video se připravuje ...

Ví to i Volkswagen, který chce uspět s novým multivanem. Ten v poslední generaci T7 za sebou zanechal dodávkovou minulost a díky platformě MQB se mnohem více přiblížil osobním vozům. A šanci cítí i Hyundai, který představil až devítimístný model Staria s cenou startující pod milionem. Do srovnávacího testu jsme zařadili vznětové motorizace a v případě volkswagenu sáhli po prodlouženém provedení, čímž se alespoň trochu přiblížil celkové délce starie.

Moderna až sci-fi

U velkoprostorových aut je kladen maximální důraz na praktičnost a vnitřní prostor, takže designéři musejí pracovat s nepříliš foremnou krabicí. Vymyslet zajímavé tvary nejde, ale vtisknout vozu zajímavou tvář zase není až tak složité, o čemž nás přesvědčily oba vozy. Volkswagen má na co navazovat. V designu nového multivanu tak můžeme vypozorovat prvky odkazující na kulaťoučké prapředky prvních dvou generací nebo na následující verze s motorem vpředu – vyšší příď a krátká kapota. Celkovým výrazem se přiblížil menšímu sourozenci Caddy. Sdílí s ním průhledový pás mezi předními světly, v němž je u vyšších verzí schovaná diodová linka denního svícení. Futuristický nádech dává volkswagenu plně lakovaný nárazník s netradičním žebrováním.

Hyundai se v designu exteriéru odvázal mnohem více. Staria vypadá, jako by na Zemi přistála z jiné planety. Nikde totiž nevidíme tradiční světla, jen tenkou linku diod přes celý vůz, sloužící pro denní svícení. Reflektory jsou ukryté do obří masky chladiče a verze s automatem má vždy techniku Bi-LED. Bohužel ale ani za příplatek nemůžete mít světla Matrix LED s vykrýváním, což ale multivan také neumí. Originalitu staria neztrácí ani při pohledu zezadu, kde zaujmou obrovské zadní okno a svislé svítilny rozdělené do malých čtvercových samostatně svítících segmentů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Leoš Káňa
Diskuze (2)

Doporučujeme

13. 11. 2022 21:11
Staria 2,2crdi - Premium Style
Tak zrovna Starii doma již pár týdnu jako rodinné auto máme. Byli jsme překvapeni, za kolik se dá pořídit - konkrétně Style Premium 4x4, Panorama + metalíza.
Plně souhlasím s horší variabilitou zadních sedadel a zvýšenou spotřebou. Město (praha centrum) jezdím za cca 9, dálnice lehce nad limit Praha-Ostrava cca 8,5l. Myslím si to ještě trošku sedne.. sedadla jsou jinak super, světla jsem čekal s lepší svítivostí, ale i tak je to dostatečné. Dynamika vozu je.. no do 90 dobrá díky 4x4, nahoře už je to horší.. 150/160 tempomat ale drží úplně v klidu - žere už ale cca 12l na sto.. je to fakt těžký stroj. Ideální cestovní rychlost na dovolenou bude kolem 110-120km/hod.. Podvozek je pro mě velký překvapením - výborně filtruje nerovnosti a je vcelku jistý (srovnání s Vitem 2012). Trpí však zase na hmotnost celku, tudíž se více naklání.
13. 11. 2022 20:32
Premium
Nacpat do salamu