Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Infiniti FX50S – Mr. Muscle

Diskuze (6)
Osmiválcové dvoutunové SUV je noční můrou militantních ekologů. Infiniti FX50S ale dokazuje, že i takové „nezelené“ auto, pokud je vybaveno dobře naladěným podvozkem, dokáže nabídnout zajímavé zážitky.

Infiniti v současnosti nabízí šest modelů (včetně různých karosářských verzí) s točivým a výkonným motorem 3,7 V6, pětilitrový osmiválec se dodává jen do větší řady crossoverů FX, konkrétně v provedení FX50S Premium.

S tímto typem se pojí hned několik superlativů – jde o nejvýkonnější, nejrychlejší, nejdražší a také nejprodávanější Infiniti na českém trhu. S příchodem třílitrového turbodieselu v létě pozici nejžádanějšího modelu značky nejspíš ztratí, faktem ale zůstává, že tři čtvrtiny (!) zákazníků se během prvního roku značky Infiniti na českém trhu rozhodli pro FX50S.

Extravagantní, ale velmi atraktivní design karoserie, která má proporce silničního dravce, jsme zhodnotili již v testu FX37S. Osmiválec dorazil v konfiguraci s bílým lakem karoserie a na 21palcových kolech Enkei Turbine, které se standardně montují na stokusovou FX Limited Edition. V kombinaci s bílou barvou lépe vyniknou černé nelakované plasty ve spodní části karoserie i tmavé pozadí předních bi-xenonových světlometů.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

Interiér má zajímavý design, kvalitní zpracování a dobrou ergonomii. Obstojí i v konfrontaci s přísnými evropskými měřítky. V relativně nadměrném počtu tlačítek na středovém panelu se lze dobře zorientovat, přehledné je i samotné menu multimediálního systému Conectiviti+ s dotykovou obrazovkou. Toto zařízení kromě běžných funkcí nabízí i parkovací asistent AVM, který zobrazuje okolí vozu díky kamerám vpředu, vzadu a v bočních zrcátkách.

Pod kapotou atmosférická V8

Už při nastartování je jasné, proč si FX50S získává sympatie zákazníků. Ožití pětilitrového srdce je dobře slyšet i v kabině. Jadrný zvuk osmiválce pak samozřejmě provází posádku i za jízdy. V nízkých otáčkách je dobře utlumený, avšak po podřazení se rozezní výfukové potrubí zvuky, které připomínají spíše muscle car, než rodinné SUV.

Motor typu VK50VE vychází ze staršího osmiválce Infiniti/Nissan o objemu 4,5 litru, společně se zvětšením objemu ale bylo změněno 80 % dílů. S motorem 3,7 V6 tento agregát sdílí variabilní časování a zdvih ventilů VVEL, které nahrazuje škrticí klapku v sacím potrubí. Výsledkem je rychlejší a přesnější řízení množství nasávaného vzduchu a tím i rychlejší reakce na změnu polohy pedálu akcelerátoru.

Ačkoliv mají motory 5,0 V8 a 3,7 V6 společné vrtání 95,5 mm a zdvih se liší jen nepatrně (87,7 mm proti 86 mm), charakteristika osmiválce je znatelně odlišná. Zatímco šestiválcový agregát má až nečekaně sportovní projev se zřetelnou výkonovou špičkou, pětilitr naplno zabírá již pár set otáček nad volnoběhem a naopak mu chybí jasná gradace. Motor sice točí až 6800 min-1, ale vytáčet jej nepřináší takový požitek jako u FX37S.

Naopak velmi podmanivé je pružné zrychlování ve středním pásmu otáček, kdy akceleraci provází dobře naladěný řev osmiválce. Sedmistupňová převodovka pracuje rychle a přesně, navíc 500 Nm točivého momentu je zárukou, že FX50S má navzdory své hmotnosti (2120 kg) vždy dostatek síly vyrazit rychle vpřed. Při předjíždění proto není problémem samotné předjetí, ale zařazení se zpět a zpomalení na rychlost okolního provozu. Brzdy, které u FX37S bohatě dostačují, již mají s FX50S při plném využívání potenciálu motoru občas hodně práce.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

Na činnosti automatické převodovky je občas cítit, že si se silným osmiválcem nerozumí tak dobře jako s 3,7 V6, přesto řadí i při zátěži kultivovaně. Doba potřebná pro řazení vytočeného motoru je delší – tuto pro automaty typickou vlastnost se konstruktérům nepodařilo překonat. Naopak rychlost podřazování je skutečně ukázková, přestože si elektronika u osmiválce na rozdíl od šestiválce pomáhá meziplyny jen výjimečně. I zde platí, že i při sportovním režimu dovolí převodovka klidnou jízdu a naopak na normální režim neváhá při plném sešlápnutí plynového pedálu podřadit o více stupňů a umožnit dynamickou jízdu.

V otázce spotřeby paliva Infiniti FX50S nezapře velký zdvihový objem motoru. Přestože odběr benzinu z nádrže není nijak děsivý, i při klidné jízdě je potřeba počítat s dvoucifernou spotřebou. Pro kombinovaný cyklus je udávaná hodnota 13,1 l/100 km, cesta z Prahy do jižních Čech po E55, která obsahuje jízdu po dálnici, mimo město i v městském provozu, ukázala, že v praxi se lze nejlépe přiblížit k 12 litrům. Také tabulkových 18,9 l/100 km pro čistě městský provoz je reálná hodnota, spotřeba ve městě se v průměru pohybuje kolem 18 litrů.

Jízda konstantní rychlostí 100 km/h znamená odběr 8,9 l/100 km, zvýšení rychlosti na stotřicítku posune spotřebu na 11,0 l/100 km. Ačkoliv jsme tyto zkoušky prováděli na rovných dálničních úsecích, ve skutečnosti má na hospodárnost provozu větší vliv kvalita povrchu silnice než profil trati. Důvodem je velký valivý odpor pneumatik s rozměrem 265/45 R21.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

Podvozek funguje stejně dobře jako u slabší verze. Jeho charakter se dá označit za sportovní, přitom ale tvrdší naladění nijak zásadně nesráží jízdní komfort. Na hladkém povrchu funguje podvozek perfektně, rozbitá silnice znamená především větší hluk od širokých pneumatik. Rány se od náprav ozývají jen v případě přejezdu velkých výtluků. Výborné stabilitě pomáhá také široký rozchod kol a minimalizované náklony karoserie. Od přepnutí adaptivních tlumičů na sportovní režim výraznou změnu jízdních vlastností nečekejte, podvozek jen celkově ztvrdne, ale rychlost průjezdu zatáčkami to posune jen nepatrně.

Proti šestiválcovým modelům má FX50S navíc standardně řiditelnou zadní nápravu. Řidič neznalý této skutečnosti ale její přítomnost ani nezaznamená. Zmenšený poloměr otáčení je lehce patrný na velmi klikatých cestách, ve skutečných podmínkách ale natáčení nápravy spíš pomáhá potlačovat případnou nedotáčivost. Faktem je, že i přes přítomnost většího a těžšího motoru za přední nápravou je FX50S přinejmenším stejně mrštná jako FX37S.

Výhodou pro jízdní vlastnosti je také skutečnost, že kromě rozjezdu je Infiniti FX za běžných okolností fakticky zadokolka. Přední kola se připojují jen na výjezdech ze zatáček nebo při snížené trakci zadních kol. Systém ATTESA-ETS pracuje citlivě, ale bez možnosti manuálního nastavení.

Závěr

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni Otázkou na závěr je, zda má smysl dát přednost osmiválcovému motoru. Z čistě subjektivního hlediska má šestiválec sportovnější projev a nabízí výraznější gradaci výkonu. Osmiválci zase nelze upřít, že je rychlejší a v tomto typu auta je jeho přítomnost žádoucí.

Nejlépe vystihuje rozdíl mezi oběma motorizacemi způsob, jakým tato auta definují pojem crossover. Zatímco FX37S kombinuje SUV s vlastnostmi sportovního kupé typu Nissan 370Z, FX50S působí dojmem, jakoby u Infiniti do SUV naočkovali geny muscle car.

Infiniti FX si i v této verzi ponechalo vyspělé jízdní vlastnosti, jadrný zvuk a méně ostrý projev motoru ale jasně ukazují, že tento Japonec k nám přišel přes Ameriku. Jak je patrné z prodejních výsledků, právě tento mix vlastností společně s image plnohodnotné motorizace vyhledávají i čeští zákazníci.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

První cena vozu 1.437.000,- Kč (FX37 GT)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.870.700,- Kč (FX50S Premium)
Základní cena testovaného vozu 1.870.700,- Kč (FX50S Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.895.300,- Kč (FX50S Premium)

Plusy:

  • Poměr cena/hodnota
  • Výkon motoru a jeho zvukový projev
  • Atraktivní design a image
  • Bohatá výbava a kvalita zpracování
  • Na kategorii SUV nízký posaz

Mínusy:

  • Pomalé řazení nahoru při plné zátěži motoru
  • Velmi omezené možnosti příplatkové výbavy
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Diskuze (6)
Infiniti FX50S
Cena základní sestavy 1 870 700 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, aktivní opěrky hlavy, couvací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat a omezovač rychlosti, připojení Bluetooth, inteligentní klíč, dvouzónová klimatizace, kůže potažený volant s řazením hořčíkovými pádly, hliníkové pedály, dekor z javorového dřeva, kožené čalounění, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sportovní sedadla, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zatmavená zadní skla, hliníkové střešní ližiny, adaptivní bi-xenonové světlomety, přední mlhovky, lak odolný proti poškrábání, tlumiče s plynulou regulací, sedmistupňová automatická převodovka, 21palcová kola (pneumatiky 265/45 R21 W), lak Scratch Shield s ochranou proti poškrábání, inteligentní tempomat, Bose Premium Sound System s 11 reproduktory, multimediální systém Conectiviti+ s 30GB diskem, kamery pro sledování okolí vozidla AVM Kč
Cena testované sestavy 1 895 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Moonlight White (21.500,- Kč), nouzové dojezdové kolo (3.100,- Kč), čalounění kůží Graphite (0,- Kč), dekor černý lesk+hliník (0,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5026
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 287 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.9 / 9.8 / 13.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1305
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2120 / 0
Rozměr pneu: 265/45 R21
Infiniti FX50S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
24. 1. 2012 13:09
Dotazena Infiniti
Chcem reagovat na zaklade vlastnych skusenosti s FX na to co bolo oddiskutovane uz skor. Palubna doska a pouzite materiali su momentalne s palubnou dosku v Porsche Panamera najkrajsia co sucasne automobili pre beznych motoristov dnes ponukaju. Dovolim si povedat ze je to skvost. Treba vidiet nazivo a neposudzovat len z fotografii. Donedavna som si myslel ze BMW X6 ma podarenu pristrojovku az kym som ju nevidel nazivo. Pouzity plast je identicky aky najdete v predchadzajucej verzii Skoda Fabia. Pri zatlaceni na dekor plastu vrze a dizajn je tak nudny ze po par sekundach je z toho mdlo. Mam 180cm na vysku a priestorovo by som povedal ze je vzhladom na poslanie vozidla idealnym kompromisom medzi jazdnymi zazitkami a pouzitelnostou pre 4clennu rodinu. Ceskym a slovenskym chaluparom doporucujem aby ostali u svojej starej Skody Oktavia, alebo inych krabic.
3. 12. 2011 14:33
Hezke, ale stisnene
Auto je uvnitr prekvapive male (myslim prekvapive vzhledem k vnejsim rozmerum, ktere se zdaji byt dostatecne). Neni to zrovna pro rodinu, ale pro jednotlivce, kterym se libi vnejsi vzhled, je to fajn.
Avatar - pelikoš
3. 12. 2011 10:25
Re: Nedotazena Infiniti
chci!!! ;-)
Avatar - Machýrek
3. 12. 2011 09:16
Nedotazena Infiniti
Rada FX je mimoradne povedena po strance designu exterieru, jizdni a mechanicke.
Ovsem ta palubka.
Hnus.
Fujtajxl.
Chces se divat na ty hnusny budiky?
Avatar - pelikoš
2. 12. 2011 14:59
Re: rychlý tančík
nejenom dneska :yes: :yes: :yes: podle mě je to nejlepší auto v kategorii n trhu...
bravo infiniti