Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Barum Czech Rally 2011 – Kopecký úspěšně složil reparát nejtěsnějším vítězstvím v historii IRC (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (3)
Letošní Barumka byla neuvěřitelně dramatická do posledního metru, o vítězi rozhodovaly desetiny ztracené na trati.

Sedmým dějstvím pokračoval seriál se jménem IRC 2011 a tentokráte se čeští fanoušci mohli přijít podívat na hvězdy této série osobně. O víkendu se totiž jela tradiční a slavná Barum Rally, letos byl na programu již jednačtyřicátý ročník české nejprestižnější soutěže.

Soutěžící posádky čekalo dohromady 15 rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap během nichž ujely 248,5 měřených kilometrů na uskákaném a hrbolatém asfaltu. Letos se do itineráře vrátila rychlostní zkouška Maják o délce 22,7 km, jejíž dva průjezdy se odehrály v neděli.

Malý odskok od Barumky – po skončení Geko Ypres Rally byl kvůli technickým neshodám soutěžního vozu dodatečně vyloučen z této soutěže Bryan Bouffier na Peugeotu 207 S2000. Definitivní rozhodnutí padlo až měsíc po soutěži samotné, takže jej přinášíme až nyní.

Ze 123 přihlášených posádek jich celkem 29 jelo na vozech Super2000 z čehož 14 sedlalo Škody Fabie S2000. Soutěž se jela také jako součást Mistrovství Evropy a samozřejmě také jako podnik MMČR.

Předsoutěžní shakedown nejrychleji projel Mikkelsen (2:16,9) před Kopeckým (+0,7) a Hanninenem a Wilksem (oba +1,2). 1,3 sekundy ztratil Valoušek, rovné 3 sekundy Kresta, o další sekundu zpět dojel Pech na Lanceru Evo IX R4. O největší “senzaci“ se však postaral Ital Luca Betti na Peugeotu 207 S2000, který svůj stroj neuřídil a v přilehlém příkopu jej poslal přes střechu. Stroj byl poškozen, takže start zdravé posádky byl vyloučen.

Slavnostní start na rozpáleném zlínském Náměstí Míru sledovaly tisíce diváků a největší ohlas mezi jezdci měl Jan Kopecký a Roman Kresta. Ještě v pátek večer se odjela divácká speciálka ve Zlíně o délce 9,4 km a nejrychleji do soutěže vstoupil Hänninen (7:03,4) před Mikkelsenem (+0,5), Kopeckým (+1,1) a Loixem (+2,2). První čtveřice tedy prozatím na Fábiích S2000.

První etapa: Kopecký chce reparát

Na první etapu bylo připraveno osm rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí erzet) o celkové délce 133,4 km. V sobotu ráno se nejlépe probudil Wilks, který vyhrál první erzetu před Kopeckým (1,7) a Loixem (+1,9). Hänninen ztratil téměř 10 sekund kvůli pomalému defektu a Pech obdržel penalizaci 40 sekund za pozdní příjezd do časové kontroly.

Následující dva testy vyhrál Kopecký na tovární Fabii S2000, pochvaloval si nastavení podvozku a vyšvihnul se do celkového vedení. Zabral Mikkelsen, který je stříbrný, na třetí příčku se propadá kvůli defektu Wilks. Hrůzostrašný okamžik prožil Valoušek na Peugeotu, který na RZ3 po nájezdu na nerovnost opustil stopu a havaroval do lesa. Valda to odnesl zasádrovanou resp. sešitou rukou, Zdeněk Hrůza (navigátor) byl v nemocnici kvůli bolavým zádům. Peugeot, hlavně jeho předek, je po nárazu do stromu na odpis.

„Udělal jsem jezdeckou chybu. Mrzí mě, že naše účinkování na Barumce skončilo tak rychle,“ vzkázal jezdec Pavel Valoušek.

Poslední sobotní dopolední erzetu opanoval Bouffier před Hänninenem (+1,2) a Kopeckým (+3,2), který měl na trait malou krizovku. Největší domácí favorit Roman Kresta dostal defect a ztratil téměř minutu a půl. Padá tak z osmého místa až na patnácté se ztrátou 2:07,1. Celkově tak vede Kopecký před Mikkelsenem (+5,8) a Wilksem (+11,7). Následuje polední servis.

Na odpoledních čtyřech vložkách kralovaly Fabie S2000 – testy postupně ovládly dvakrát Loix, Hännienn a Kopecký. Na šestém testu vyjel mimo trať na vytočenou šestku Neuville, naštěstí byly v okolí pouze malé stromky, takže to přežil bez újmy a dokázal se vrátit na trať. O test později odstupuje ze soutěže Václav Pech na Mitsubishi Lancer Evo IX R4, kvůli problémům s podvozkem. Opět se ukazuje, že specifikace R4 není ještě tak spolehlivá.

Na Trojáku (RZ8) nejrychlejší čas zajeli Kopecký a Loix, Hänninena potkal defekt levé přední pneumatiky, na vítěze však ztratil pouze 9 sekund. Hůře dopadli Wilks a Mikkelsen – oba měnili kolo na trati a ztratili 2:46,4 resp. 1:47,0.

Po závěrečné sobotní vložce, kterou opět nejrychleji projel Loix, soutěž celkově vede Jan Kopecký před Juhou Hänninenem (+19,7) – oba na továrních Fábiích S2000. Stejnou technikou disponuje i Loix, který je spolu s Hänninenem na druhém místě. “Až“ čtvrtý je první Peugeot – řídí jej Francouz Bouffier a ztrácí 23,4 sekundy. Pátý Neuville ztrácí již 1:51,3 a šestý Mikkelsen, který měl Barumku skvěle rozjetou, dalších 18,2 sekundy.

„První čtyři erzety OK, jen na Semetíně jsme měli krizi s nájezdem na most. Chybu udělal ale i Guy Wilks a Bryan Bouffier, tak tím je to vyrovnané. Závod je ale ještě dlouhý a budeme se snažit udržet tempo do cíle. Vždycky jde ještě zrychlovat, i když nyní jedeme dost hranu. Myslím, že o moc už rychlejší být nemůžeme,“ říká po sobotní etapě vedoucí muž průběžného pořadí Jan Kopecký na Fabii S2000.

Druhá etapa: Hon na Kopeckého

Nedělní etapa čítala šest měřených úseků (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 115,1 km. Jako první byla na řadě znovuzařazená zkouška Maják o délce 22,7 km, kterou nejrychleji projela trojice Fábií v pořadí Mikkelsen – Loix (+1,7) – Hänninen (+2,3). Vedoucímu Kopeckému odešel posilovač řízení (+15,8). Tratě osychají po nočních deštích, minimálně v lesních úsecích jsou však mokré. Čtvrtý Bouffier obul příliš měkké gumy, snažil se tlačit na vedoucího Kopeckého a vyletěl z trati. Trefil břeh a vylomil dvě kola – pro letošek na Barumce končí. Do soutěže se po včerejších problémech vrátil Pech na Lanceru Evo IX R4.

Před další rychlostkou Kopecký opravil posilovač řízení a je zpět ve hře. Tentokráte na vítězného Mikkelsena ztratil 2,1 sekundy, výborně jede Loix, který dojel druhý o 0,2 sekundy a následující test dlouhý 24,4 km vyhrál. Kopecký však dojel druhý o 2,7 a o rovnou jednu sekundu si udržel celkové vedení v soutěži. Třetí Hänninen ztrácí 10,2, odpoledne to bude tuhý boj o každou desetinu. Následuje polední servis.

Odpoledne opět na úvodním testu zazářil Mikkelsen před Neuvillem (+5,4) a Kopeckým (+5,6). Důležité bylo, že Loix nenajel na Honzu nic, naopak ztratil 0,7 sekundy, takže nyní je mezi nimi rozdíl 1,7 sekundy. Z osmého místa odstupuje Guy Wilks kvůli prasklému řemenu alternátoru. Taktéž druhý odpolední test vyhrál Mikkelsen před Kopeckým, tentokráte je dělilo 0,7 sekundy. Loix byl o další sekundu zpět, takže před poslední vložkou dlouhou 24,4 km dělí dva největší kohouty rovné dvě sekundy. Poslední test či chyba některého z jezdců rozhodne o výsledku letošní Barumky!

Poslední erzetu soutěže – druhý průjezd Halenkovicemi – vyhrál Loix. To pro Kopeckého nevypadalo moc dobře, ale Jan dokázal udržet nervy na uzdě a zajet čas pouze o 0,8 sekundy horší, takže se může radovat z celkového vítězství na letošní Barum Rally před druhým Loixem o 1,2 sekundy!!! To vše po téměř 250 měřených ostrých kilometrech.

Honza letos v IRC vítězí poprvé a vítězství si jistě zaslouží – vyhrál sice “jen“ tři erzety, ale kromě tří zkoušek byl pokaždé na stupních vítězů. Díky tomu se posunuje na druhé místo šampionátu IRC o pouhé tři body za vedoucího Hänninena. Ten navíc ve Zlíně zkompletovat hattrick Fábií S2000 na stupních vítězů – již druhý v letošní sezóně a celkově šestý v historii IRC.

Výsledky Barum Czech Rally Zlín 2011:
1. Jan Kopecký – Petr Starý (Škoda Fabia S2000) 2:15:51,7
2. Freddy Loix – Frederic Miclotte (Škoda Fabia S2000) +1,2
3. Juho Hänninen – Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000) +37,4
4. Thierry Neuville – Nicolas Grisoul (Peugeot 207 S2000) +1:59,6
5. Andreas Mikkelsen – Ola Floene (Škoda Fabia S2000) +2:05,7
6. Toni Gardemeister – Tapio Suominen (Škoda Fabia S2000) + 3:43,2
7. Craig Breen – Gareth Roberts (Ford Fiesta S2000) +3:47,4
8. Roman Kresta – Petr Gross (Škoda Fabia S2000) +4:21,5
9. P-G. Andersson – Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) +4:41,1
9. Karl Kruuda – Martin Jarveoja (Škoda Fabia S2000) +4:54,4
10. Michal Solowow – Maciej Baran (Ford Fiesta S2000) +5:00,7

Jan Kopecký: „Složili jsme reparát za loňskou Barumku. Na vítězství v IRC čekáme letos hodně dlouho a o to více si jej vážíme na domácí a konkurencí nabité soutěži. Téměř nemám slov, děkuji všem, Petrovi, týmu, fanouškům. Stále chceme bojovat o titul v IRC a toto byl velmi důležitý krok. Děkujeme fantastickým divákům, kulisa zde je nádherná.“

Freddy Loix: „Chtěli jsme samozřejmě vyhrát, neboť i my bojujeme o titul v IRC. Ale musíme sportovně pogratulovat Honzovi, jet ještě rychleji už bylo příliš riskantní, přesto jsme to zkoušeli až do konce.“

Juho Hänninen: „Barumka byla těžká tak jako vždy, výsledek je určitě dobrý pro vývoj šampionátu a perfektní pro celý tým. Auto fungovalo výtečně, gratuluji týmovým kolegům.“

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport: „Musíme být a jsme strašně šťastní. Vítězství na domácí soutěži a kompletní podium je maximum, kterého můžeme dosáhnout, a lépe to skutečně dopadnout nemohlo. Děkuji celému týmu za perfektní práci během celé soutěže a všem posádkám Fabií za špičkové souboje a stoprocentní výkon.“

Klasifikace jezdců série IRC 2011:
1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 98
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 95
3. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 88
4. Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000) 61
5. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 60
6. Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia S2000) 56
7. Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) 47
8. Toni Gardemeister (Škoda Fabia S2000) 28
9. Hans Weijs jr. (Škoda Fabia S2000) 18
10. Karl Kruuda ( Škoda Fabia S2000) 15
10. Michal Solowow (Ford Fiesta S2000) 15
12. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) 14
12. Patrik Sandell ( Škoda Fabia S2000) 14
14. Pierre Campana (Peugeot 207 S2000) 12
14. Stephane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) 12
16. Francois Delecour (Peugeot 207 S2000) 10
Klasifikace týmů IRC 2011:
1. Škoda 275
2. Peugeot 184
3. M-Sport 70
4. Subaru 51
5. Ralliart 49
6. Proton 33
7. Honda 28
8. Abarth 14
Michal Otruba
Diskuze (3)
Avatar - Astene
29. 8. 2011 21:35
Re: ok
Jj. Seat už měl bejt dávno Dacie VW koncernu a Škodovka Auto emocion :-)
29. 8. 2011 15:00
Skvělý výsledek
Absolutní paráda, Fabka S2000 se prostě povedla a jsem rád, že se po letech vrátil do Boleslavi úspěch v motorsportu. A 7 škodovek v první desítce, to je sen :yes: