Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Ypres Rally 2011 – One man show Freddyho Loixe (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (0)
Postarší Belgičan již posedmé dokázal, že na Ypres Rally nemá konkurenci a vítězí s obrovským náskokem. Pomohli mu však i samotní soupeři svými chybami a výpadky.

Pátým setkáním všech zúčastněných v sérii IRC se stala “hranatá“ Ypres Rally, jenž se odehrála o uplynulém víkendu na asfaltových cestách v Belgii. Proč hranatá? Protože se ve velké míře jezdí po rovinkách a spojení mezi dvěma rovinkami obstarává pravoúhlá zatáčka – prostě belgická specialita, která nejlépe sedí místním borcům. Ty zastupovaly taková jména jako Freddy Loix (tovární Škoda Fabia S2000), Thierry Neuville, Pieter Tsjoen (oba Peugeot 207 S2000), Bernd Caiser (Škoda Fabia S2000) či Patrick Snijers jedoucí na Mini Countryman Cooper S disponující přeplňovanou šestnáctistovkou.

Samozřejmě nechyběli jména jako Kopecký, Bouffier, Basso, Mikkelsen, P-G Andersson, Wilks, Gardemeister… prostě v Belgii se sešla naprostá špička jedoucí na speciálech Super2000. Celkem jich zde startovalo 31, což je rekordní počet (schválně, překoná ho letošní Barumka?). Jmenovitě to bylo 13 Fábií (kromě Kopeckého i český jezdec Antonín Tlusťák), 10 Peugeotů, 4 Fiesty, 2 Protony, jedno Punto a jeden Mini.

Letos organizátoři vytýčili celkem 18 rychlostních zkoušek, které dohromady dávaly 287,9 kilometrů. Předsoutěžní shakedown nejlépe zvládnul Freddy Loix na Fábii S2000, když úsek dlouhý 4,8 km projel za 2:44,5. Týmový kolega Jan Kopecký havaroval přibližně ve třetině trati, poškodil předek své Fábie o můstek a pak ji zaparkoval v příkopu. Snad to mechanici zvládnou v servisu dát dohromady.

První etapa: Loix a až pak zbytek IRC

Na páteční odpoledne bylo připraveno šest měřených úseků (dva průjezdy trojicí zkoušek) o délce 95,8,5 km. Dobrou zprávou byl fakt, že Kopeckého Fabie byla opravena a tudíž bojeschopná. Tou špatnou však byla bolest navigátora Petra Starého v oblasti pravé klíční kosti, která se objevila v noci. Petr se ráno zkusil “ukurtovat“ do soutěžní sedačky, bolest při dýchání však byla tak velká, že posádka Kopecký – Starý do soutěže bohužel nemohla nastoupit.

„Měli jsme slušnou šanci na dobré umístění, takže zklamání je samozřejmě veliké. Petrovo zdraví je však přednější,“ dodal k situaci zklamaný jezdec Jan Kopecký.

Nejlépe do soutěže vstoupil její několikanásobný vítěz a jeden z největších favoritů na vítězství Freddy Loix. Při prvních průjezdech byl pokaždé nejrychlejší a po třech odjetých erzetách tak soutěž vedl s náskokem 14,1 na druhého Wilkse. Třetí je domácí Tsjoen na 207 S2000 se ztrátou 25,3 sekundy. Již v první vložce odstoupili dva rychlící – domácí Neuville kvůli zavěšení a Nor Mikkelsen s Fábií havaroval. Ve druhé vložce se k odpadlíkům přidal Portugalec Magalhaes, kterému začal stávkovat motor. Vedoucí Loix však ze ztráty soupeřů radost nemá – není to dobré ani pro soutěž, ani pro diváky. Následuje servis.

Ani druhé průjezdy nepřinesly podstatnější změnu – opět byl třikrát nejrychlejší Loix, který tak navyšuje svůj náskok v celkovém vedení na 36,7 sekundy. Druhé místo i nadále drží Wilks, který také po většinu dne dojíždí na druhých místech. Dalších 17,4 sekundy zpět je Tsjoen a dalších 4,8 navíc má na svém účtu Bouffier. Italu Rossettimu brání v rychlejších časech zlobící motor a stejná závada sužuje i žluté Protony.

Vedoucí muž Freddy Loix první den komentuje slovy: „Soupeři za mnou šlapou tvrdě na plyn a já musím jet skutečně naplno. Vím, že již spousta favoritů nejede, to mě trochu mrzí. Zejména je mi líto týmových kolegů, přeji Petrovi brzké uzdravení, ať se opět potkáváme na trati. Zítra nás čeká dlouhý den se spoustou kilometrů, závěr pojedeme na světlech, bude to určitě ještě moc zajímavé.“

Druhá etapa: Boj o třetí místo

Druhou etapu tvořilo celkem 12 měřených úseků (dva průjezdy pěti zkouškami + dvě samostatné erzety) o celkové délce 192,1 km. Začínalo se v 10:30 a končilo se až za tmy po dvaadvacáté hodině. Úvodní vložku nejrychleji projel Wilks (hurá, konečně někdo jiný než Freddy), ale pak se vše vrátilo do starých kolejí a zbylé dva testy opanoval opět Loix. Ten tak navyšuje své vedení na 47 sekund před druhým Wilksem. Na třetí místo se prokousal Bouffier (+1:32,2), který za sebe odsunul domácího Tsjoena (+1:46,6). Ital Basso na Protonu havaruje. Následuje polední servis.

První poservisovou zkoušku opět vyhrál Loix, daleko zajímavější fakt byl ten, že druhý Wilks dostal na trati dva defekty a ztratil přes 5 minut. Což znamená propad ze stříbrné pozice až na desátou příčku. Další test vyhrává Bouffier, na druhého Loixe však najel pouze 1,1 sekundy, což nechává zkušeného Belgičana naprosto v klidu. V následujícím testu vypadává ze hry domácí třetí Trojen, příčinou je poškozený chladič. A v tom posledním ze druhé sekce opět vítězí Bouffier – jenže na vedoucího Loixe ztrácí 1:41,3, takže stahování náskoku po sekundách či desetinách nijak suverénnost Freddyho neohrožuje. Následuje servisní zóna.

Třetí sobotní sekci tvořily tři rychlostní zkoušky o jejichž vítězství se podělili Wilks a Mikkelsen v poměru 1:2. Na třetí místo jde Holanďan Weijs junior a na čtvrtou pozici odsunuje domácího Casiera jenž poškodil řízení a posléze ze soutěže odstupuje. Rozřešena je tak i bitva o třetí místo, nyní jsou mezi jednotlivými pozicemi minutové rozestupy. A z toho vyplývá pouze jediná touha všech – dojet bezpečně do cíle. Následuje večerní servis.

Závěrečnou sekci obstaraly dvě noční erzety – vítězství si opět rozebrali Mikkelsen a Wilks. Loix dojíždí dvakrát druhý a ještě navyšuje své vedení před druhým Bouffirem a třetím Weijsem jr. – ten při svém prvním startu s Fábií S2000 získal bronz, ovšem ztráta téměř 4 minut je dost výmluvná.

Letošní ročník Geko Ypres Rally byla taková jedna malá one man show a tím nejrychlejším byl Freddy “Fast“ Loix. Do vedení se dostal již v první rychlostní zkoušce a do konce soutěže navyšoval své vedení až na hodnotu 1:41,6. Škoda havárie Jana Kopeckého, zřejmě by byl důstojným soupeřem zkušeného Belgičana. Ale na kdyby se nehraje a Loix na tovární Fabii S2000 si tak na svůj účet připisuje sedmé vítězství v této rally. Díky tomu se Freddy posunuje do čela celkové klasifikace IRC.

Celkové výsledky Geko Ypres Rally 2011:
1. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 2:40:03,9
2. Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000) +1:41,6
3. Hans Weijs jr. (Škoda Fabia S2000) +3:56,9
4. Michal Solowow (Ford Fiesta S2000) +6:06,8
5. Patrick Snijers (Mini Cooper S2000 1,6T) +6:20,0
6 Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) +6:33,8
7. Karl Kruuda (Škoda Fabia S2000) + 6:40,6
8. Toni Gardemeister (Škoda Fabia S2000) + 6:57,4
9. Lucca Rossetti (Fiat Abarth Grande Punto S2000) +7:25,0
10. Bernhard ten Brinke (Škoda Fabia S2000) +7:37,3

„Je to jako sen vyhrát zde posedmé, přestože spousta skvělých pilotů nenastoupila nebo měli problémy hned od začátku. Společně s Frédericem (Miclottem – navigátorem) si toto rekordní vítězství určitě užijeme. Již nyní se však těšíme, jak budeme hájit barvy týmu Škoda Motorsport na její domácí Rally Bohemia příští týden. Jsem celému týmu a jeho členům ohromně vděčný,“ užívá si vítězství Freddy Loix, který vyhrál 9 z 18ti rychlostních zkoušek.

Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport týmu přidává: „Gratuluji Freddymu k jeho rekordnímu vítězství, kterého dosáhl s vozem Fabia Super2000. Ukázal, že právem stále patří ke špičce jezdeckého pole. Mrzí nás odstoupení posádky Kopecký – Starý ještě před soutěží, ale zdraví všech členů našeho týmu je na prvním místě. Zda bude Petr Starý v pořádku na nadcházející soutěž IRC na Azorských ostrovech, budeme vědět v příštích dnech. Přejeme mu brzké uzdravení a děkuji celému týmu za skvělý přístup po ne příliš šťastném úvodu soutěže.“

„Potřeboval jsem zde dobrý výsledek a druhé místo je více než jsme očekávali, protože tohle je zrádná soutěž. Chtěl jsem dojet do cíle, takže pódium je opravdu fantastické,“ říká druhý Bryan Bouffier.

Klasifikace jezdců série IRC 2011:
1. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 70
2. Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000) 67
3. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 58
4. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 55
5. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 48
6. Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) 45
7. Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia S2000) 28
8. Toni Gardemeister (Škoda Fabia S2000) 18
9. Hans Weijs jr. (Škoda Fabia S2000) 15
10. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) 14
11. Pierre Campana (Peugeot 207 S2000) 12
11. Karl Kruuda ( Škoda Fabia S2000) 12
11. Stephane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) 12
11. Michal Solowow (Ford Fiesta S2000) 12
15. Francois Delecour (Peugeot 207 S2000) 10
16. Julien Maurin (Ford Fiesta S2000) 6
16. Nicolas Vouilloz ( Škoda Fabia S2000) 6
18. Giandomenico Basso (Proton Satria Neo S2000) 4
18. Patrik Sandell ( Škoda Fabia S2000) 4
18. Luca Rossetti (Fiat Grande Punto Abarth S2000) 4
Klasifikace týmů IRC 2011:
1. Škoda 186
2. Peugeot 162
3. M-Sport 45
4. Subaru 33
5. Honda 28
6. Ralliart 22
7. Proton 17
8. Abarth 12
Michal Otruba
Diskuze (0)