IRC Rally Madeira 2010 – Škodovky excelovaly, zbytek světa jakoby nebyl (+fotogalerie)
Po netradičně třídenní soutěži na Azorských ostrovech přišla na řadu další soutěž pod portugalskou vlajkou – Rally Vinho Madeira 2010 – která vše vrátila zpět do starých kolejí, jelo se “pouze“ dva dny. Na programu bylo 21 rychlostních zkoušek, které dohromady měřily 298,2 ostrých kilometrů a odehrávaly se na asfaltovém povrchu.
Předsoutěžní ladění vozů zvané shakedown zvládnul nejlépe domácí Magalhaes (Peugeot), o několik desetinek zpět byli Kopecký (Škoda), Meeke (Peugeot) a Hanninen (Škoda) a Rossetti na Grande Puntu S2000. Tovární tým Škoda Motorsport opět nasadí Fabie S2000 druhé evoluce, Honza Kopecký před startem prohlásil, že na vzhledem k premiérové účasti na této soutěži na vítězství nemůže ani pomýšlet a bude šťastný, když dojede na pódiu. Uvidíme jak mu to na nových tratích půjde…
Ještě ve čtvrtek večer se odehrála divácká superspeciálka ve městě Funchal dlouhá 2,18 km a nejlépe se s ní popasovali Meeke před Magalhaesem (+0,3) a Kopeckým (+0,7). Opravdové závodění však na řadu přijde až zítra.
První etapa: Den velkých havárií
Pro páteční program přichystali organizátoři 180,8 soutěžních kilometrů rozdělených do dvanácti zkoušek, mezi které se vešly tři servisní zóny. První dvě zkoušky, které byly docela mokré, se staly kořistí Loixe před Kopeckým a Meekem resp. Rossettiho před Loixem a Meekem. Důležitější byl defekt domácího Magalhaese v prvním testu – Bruno byl velmi naštvaný a svou naštvanost zřejmě v další vložce přenesl i na svůj Peugeot 207 S2000 – tomu zcela odešly brzdy a Magalhaes tak vylétnul z tratě prakticky bez zpomalení – “Pegy“ je zcela zničen, posádka naštěstí vyvázla bez újmy.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/fFMVbCoyqlg&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}
„Po defektu jsem se moc snažil. Nemohl jsem nic dělat, odešly mi brzdy, stačil jsem pouze zatáhnout za ruční brzdu. Je to stejné, jako kdybych vjel do zatáčky místo na dvojku na pětku, nešlo to zastavit. Od roku 2003 jsem neměl takovou havárii, je to zklamání, protože jinak jsme byli rychlí,“ řekl po nehodě vítěz minulé soutěže na Azorských ostrovech Bruno Magalhaes.
Problémy s brzdami měl v RZ3 i Kopecký, který v cíli nezastavil k rozhovoru se slovy “Nemám brzdy!“ Následuje dopolední servis.
Druhé průjezdy totožnou dvojicí rychlostních zkoušek, které mezitím oschly, se staly kořistí Loixe, který je s Fábií velmi rychlý a Rossettiho na Puntu. Tato dvojice se také přetahuje o celkové vítězství. Na dílčích stupních vítězů je doplnili Kopecký a Meeke resp. Hanninen a Meeke. Po pěti odjetých zkouškách tak výsledkovou listinu vede Rossetti před Loixem (+4,3) a Meekem (+5,6), následují piloti Škody Motorsport Kopecký (+15,7) a Hanninen (+21,5). Kromě Magalhaese odstoupil i další rychlý Portugalec na Fiestě S2000 – Bernardo Sousa – kvůli požáru svého vozu. Následuje odpolední servis.
Následující čtveřici zkoušek téměř dokonale ovládnul “fast Freddy“ Loix – tři z nich vyhrál a v poslední dojel druhý. Posunul se tak do čela celé soutěže a Rossettiho za sebou nechal o 7,1 sekundy. Velmi dobře se dařilo i Kopeckému, který díky třem třetím a jednomu druhému místu stahuje ztrátu na celkově třetího Meeka, po RZ9 je dělí pouze 1,8 sekundy. Honza je se svým výkonem velmi spokojený, týmový kolega Hanninen naopak vyletěl z tratě a podle vlastních slov se bude muset uklidnit. Následuje druhý odpolední servis.
Do konce pátečního dne zbývaly čtyři průjezdy stejnou čtveřicí erzet, hned tu první vyhrál opět Loix před Kopeckým a Rossettim. Ital ovládnul tu následující a odstup se tak zase vrátil na 7,1 sekundy. Kopecký je za Meekem už jen 0,4 sekundy. Ve dvanácté erzetě však Rossetti ve snaze dohonit Loixe kilometr před cílem havaroval a zkouška musela být zastavena. Posádka Grande Punta S2000 tak po krásném výkonu končí a Loixovi odpadnul nejvážnější soupeř. Dokáže toho Freddy využít?
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/wsnsgjTppis&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}
Dokáže! Poslední zkoušku páteční etapy vyhrává a posiluje svůj náskok v celkovém vedení na 21,1 sekundy na druhého Meeka. Třetí je Kopecký (+22,2), s větším odstupem následuje Hanninen (+59,6) a pátý Portugalec Nunes (+1:35,6).
Druhá etapa: Meeke v cíli opět nebude
Pro sobotní část soutěže bylo vyčleněno osm rychlostních zkoušek dávajících dohromady 115,2 kilometru. Udrží Loix své vedení? První dva testy sobotního dopoledne ovládla dvojice Loix – Kopecký, která do cíle dorazila v uvedeném pořadí. Třetí místa vybojovali Meeke resp. Hanninen. V celkovém pořadí předstihnul Kopecký Meeka a to o (zatím?) 0,3 sekundy.
V následující vložce se Meeke zdravě naštval, zkoušku vyhrál a odsunul Kopeckého zpět na třetí místo o rovnou jednu sekundu. To bylo ale to poslední co obhájce titulu IRC na Madeiře předvedl. V sedmnácté erzetě musel kvůli úniku oleje z motoru zastavit na trati a dobrý výsledek je opět v nedohlednu. Škoda, veliká škoda.
„Pro Krise je to velké zklamání. Od začátku bojoval a jel velmi dobře. Z hlediska šampionátu to nyní bude velmi obtížné,“ řekl po Irově odstoupení Yves Matton z týmu Peugeot UK.
Soutěž tak bezpečně vede Loix před Kopeckým (+33,2) a domácím Nunesem (+2:11,6). Čtvrtý je po defektu Fin Hanninen, když uklouznul na vyteklém oleji z Meekova Peugeotu a prorazil gumu (+2:18,2). Následuje polední servisní zóna.
První dva testy poslední rundy ovládla stejná trojice – Loix – Kopecký – Hanninen. Na celkovém pořadí se nic nemění, pouze se Hanninen z 6,6 sekundy dotáhnul na třetího Nunese i přes klouzající trať na rozdíl 1,6 sekundy. V dalším testu se před Portugalce Hanninen díky druhému dílčímu místu již dostal a v celkové klasifikaci tak drží třetí příčku za kolegou Kopeckým a vedoucím Loixem.
Cílové pořadí poslední rychlostní zkoušky bylo Loix – Kopecký – Hanninen a stejně tak vypadalo i celkové pořadí v cíli. Soutěž na Madeiře tak doslova ovládnul Belgičan Loix, který se sice ze začátku přetahoval s Italem Rossetim, ten ale havaroval a “fast Freddy“ tak již měl cestu k triumfu volnou. Pro Loixe toto vítězství znamená druhou letošní výhru v IRC a celkově pátou, z jednadvaceti rychlostních zkoušek jich Freddy vyhrál 14.
Druhé místo i přes neznalost tratí vybojoval Jan Kopecký, ze třetího místa jej doplnil týmový kolega Hanninen. Všechny tři místa na stupních vítězů tak ovládly vozy Škoda Fabia S2000, což je pro Škodovku další velký úspěch. Při pohledu na výsledkovou listinu ale musíme upřímně konstatovat, kdo jiný by měl tuto soutěž vyhrát? Za výše uvedenou trojicí jsou již pouze místní borci, kteří sice mohli překvapit, ale vzhledem k absenci jakéhokoliv většího jména to snad ani nikdo nečekal.
Po odstoupení Rossetiho a Meeka tak vítězí Škoda na celé čáře, ale je takovýhle průběh šampionátu pro diváka dost atraktivní??? Na dominanci mladoboleslavského továrního týmu si stěžoval i Olivier Quesnel, šéf sportovního oddělení Peugeotu, který pohrozil odchodem francouzského týmu z IRC:
„Chceme zůstat v IRC, ale pro mě je IRC šampionátem importérů a soukromých týmů. Pokud by příští rok Škoda opět jela jako tovární tým, tak bychom už nechtěli pokračovat. Kdyže bude oficiálně účastnit nějaký tovární tým, tak končíme.“
Celkové výsledky Rally Vinho Madeira 2010: | ||
1. Freddy Loix | (Škoda Fabia S2000) | 3:08:14 |
2. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | +37,8 |
3. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | + 2:25,8 |
4. Miguel Nunes | (Peugeot 207 S2000) | + 2:42,7 |
5. Vitor Sa | (Peugeot 207 S2000) | + 3:13,7 |
6. Felipe Freitas | (Mitsubishi Lancer Evo X) | + 9:03,2 |
7. Joao Magalhaes | (Mitsubishi Lancer Evo X) | + 9:29,0 |
8. Joao Silva | (Renault Clio R3) | + 10:37,8 |
Freddy Loix: „Měl jsem po celou rally velice dobrý pocit z auta, to jak bylo připravené, mi dodávalo velké seběvědomí. Již po první dnu jsem věřil, že mohu celou soutěž vyhrát. Těším se na další start s Fabiíí Super 2000 ve Zlíně, kde bude špičková konkurence.“
Jan Kopecký: „Je to fantastický úspěch pro celou značku Škoda. Pro nás to bylo náročné, neboť jsme startovali v neznámém prostředí a nedokázali jsme využít celou šířku trati. Chtěl bych všechny fanoušky pozvat na domácí rally ve Zlíně, bude to nádherná podívaná.“
Juho Hänninen: „Se třetím místem jsem spokojený, musím být realista, bylo to maximum, co jsme zde na neznámé trati mohli s Mikkou dosáhnout. Bylo rovněž velkým štěstím, že jsme po uklouznutí na olejové skvrně vůbec mohli pokračovat v soutěži.“
Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport: „Získali jsme zpět body ztracené na Azorských ostrovech a jsme ohromně šťastní. Celý tým pracoval perfektně, všechny tři vozy fungovaly bez jakýchkoliv problémů a posádky si excelentně poradily s náročnou tratí a silnou konkurencí, která se na startu této rally sešla. Startovali jsme zde poprvé a situace na začátku rally vůbec nevypadala jednoduše, proto si zde dosaženého výsledku velmi ceníme. Ihned příští týden započneme přípravy na jeden z vrcholů letošní sezony, domácí Rally ve Zlíně, která podle současných indicií bude jezdecky nejkvalitněji obsazenou soutěží IRC v roce. Věříme, že stejně jako v minulých letech vzbudí zlínská rally velký zájem zejména českých fanoušků.“
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/haP39e-md6k&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}
Klasifikace jezdců série IRC 2010 (po osmi soutěžích): | ||
1. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | 54 |
2. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | 47 |
3. Bruno Magalhäes | (Peugeot 207 S2000) | 30 |
4. Guy Wilks | (Škoda Fabia S2000) | 25 |
5. Kris Meeke | (Peugeot 207 S2000) | 23 |
6. Freddy Loix | (Škoda Fabia S2000) | 20 |
7. Thierry Neuville | (Peugeot 207 S2000) | 11 |
8. Mikko Hirvonen | (Ford Fiesta S2000) | 10 |
9. Andreas Mikklesen | (Ford Fiesta S2000) | 9 |
10. Paolo Andreucci | (Peugeot 207 S2000) | 8 |
11. Nicolas Vouilloz | (Peugeot 207 S2000) | 6 |
Klasifikace týmů IRC 2010 (po osmi soutěžích): | |
1. Škoda | 122 |
2. Peugeot | 82 |
3. M-Sport | 26 |
4. Ralliart | 19 |
5. Subaru | 11 |
Příští soutěží IRC bude česká legendární soutěž Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 27. až 29. srpna. Všichni jste do Zlína a jeho okolí srdečně zváni, nenechte si ujít možnost vidět hvězdy IRC na vlastní oči!