Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Rally Madeira 2010 – Škodovky excelovaly, zbytek světa jakoby nebyl (+fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (19)
Osmá soutěž série IRC 2010 o víkendu proběhla na Madeiře a po jejím skončení mohli slavit hlavně příznivci okřídleného šípu, jehož znak se objevil na všech třech vozech na stupních vítězů.

Po netradičně třídenní soutěži na Azorských ostrovech přišla na řadu další soutěž pod portugalskou vlajkou – Rally Vinho Madeira 2010 – která vše vrátila zpět do starých kolejí, jelo se “pouze“ dva dny. Na programu bylo 21 rychlostních zkoušek, které dohromady měřily 298,2 ostrých kilometrů a odehrávaly se na asfaltovém povrchu.

Předsoutěžní ladění vozů zvané shakedown zvládnul nejlépe domácí Magalhaes (Peugeot), o několik desetinek zpět byli Kopecký (Škoda), Meeke (Peugeot) a Hanninen (Škoda) a Rossetti na Grande Puntu S2000. Tovární tým Škoda Motorsport opět nasadí Fabie S2000 druhé evoluce, Honza Kopecký před startem prohlásil, že na vzhledem k premiérové účasti na této soutěži na vítězství nemůže ani pomýšlet a bude šťastný, když dojede na pódiu. Uvidíme jak mu to na nových tratích půjde…

Ještě ve čtvrtek večer se odehrála divácká superspeciálka ve městě Funchal dlouhá 2,18 km a nejlépe se s ní popasovali Meeke před Magalhaesem (+0,3) a Kopeckým (+0,7). Opravdové závodění však na řadu přijde až zítra.

První etapa: Den velkých havárií

Pro páteční program přichystali organizátoři 180,8 soutěžních kilometrů rozdělených do dvanácti zkoušek, mezi které se vešly tři servisní zóny. První dvě zkoušky, které byly docela mokré, se staly kořistí Loixe před Kopeckým a Meekem resp. Rossettiho před Loixem a Meekem. Důležitější byl defekt domácího Magalhaese v prvním testu – Bruno byl velmi naštvaný a svou naštvanost zřejmě v další vložce přenesl i na svůj Peugeot 207 S2000 – tomu zcela odešly brzdy a Magalhaes tak vylétnul z tratě prakticky bez zpomalení – “Pegy“ je zcela zničen, posádka naštěstí vyvázla bez újmy.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/fFMVbCoyqlg&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

„Po defektu jsem se moc snažil. Nemohl jsem nic dělat, odešly mi brzdy, stačil jsem pouze zatáhnout za ruční brzdu. Je to stejné, jako kdybych vjel do zatáčky místo na dvojku na pětku, nešlo to zastavit. Od roku 2003 jsem neměl takovou havárii, je to zklamání, protože jinak jsme byli rychlí,“ řekl po nehodě vítěz minulé soutěže na Azorských ostrovech Bruno Magalhaes.

Problémy s brzdami měl v RZ3 i Kopecký, který v cíli nezastavil k rozhovoru se slovy “Nemám brzdy!“ Následuje dopolední servis.

Druhé průjezdy totožnou dvojicí rychlostních zkoušek, které mezitím oschly, se staly kořistí Loixe, který je s Fábií velmi rychlý a Rossettiho na Puntu. Tato dvojice se také přetahuje o celkové vítězství. Na dílčích stupních vítězů je doplnili Kopecký a Meeke resp. Hanninen a Meeke. Po pěti odjetých zkouškách tak výsledkovou listinu vede Rossetti před Loixem (+4,3) a Meekem (+5,6), následují piloti Škody Motorsport Kopecký (+15,7) a Hanninen (+21,5). Kromě Magalhaese odstoupil i další rychlý Portugalec na Fiestě S2000 – Bernardo Sousa – kvůli požáru svého vozu. Následuje odpolední servis.

Následující čtveřici zkoušek téměř dokonale ovládnul “fast Freddy“ Loix – tři z nich vyhrál a v poslední dojel druhý. Posunul se tak do čela celé soutěže a Rossettiho za sebou nechal o 7,1 sekundy. Velmi dobře se dařilo i Kopeckému, který díky třem třetím a jednomu druhému místu stahuje ztrátu na celkově třetího Meeka, po RZ9 je dělí pouze 1,8 sekundy. Honza je se svým výkonem velmi spokojený, týmový kolega Hanninen naopak vyletěl z tratě a podle vlastních slov se bude muset uklidnit. Následuje druhý odpolední servis.

Do konce pátečního dne zbývaly čtyři průjezdy stejnou čtveřicí erzet, hned tu první vyhrál opět Loix před Kopeckým a Rossettim. Ital ovládnul tu následující a odstup se tak zase vrátil na 7,1 sekundy. Kopecký je za Meekem už jen 0,4 sekundy. Ve dvanácté erzetě však Rossetti ve snaze dohonit Loixe kilometr před cílem havaroval a zkouška musela být zastavena. Posádka Grande Punta S2000 tak po krásném výkonu končí a Loixovi odpadnul nejvážnější soupeř. Dokáže toho Freddy využít?

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/wsnsgjTppis&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

Dokáže! Poslední zkoušku páteční etapy vyhrává a posiluje svůj náskok v celkovém vedení na 21,1 sekundy na druhého Meeka. Třetí je Kopecký (+22,2), s větším odstupem následuje Hanninen (+59,6) a pátý Portugalec Nunes (+1:35,6).

Druhá etapa: Meeke v cíli opět nebude

Pro sobotní část soutěže bylo vyčleněno osm rychlostních zkoušek dávajících dohromady 115,2 kilometru. Udrží Loix své vedení? První dva testy sobotního dopoledne ovládla dvojice Loix – Kopecký, která do cíle dorazila v uvedeném pořadí. Třetí místa vybojovali Meeke resp. Hanninen. V celkovém pořadí předstihnul Kopecký Meeka a to o (zatím?) 0,3 sekundy.

V následující vložce se Meeke zdravě naštval, zkoušku vyhrál a odsunul Kopeckého zpět na třetí místo o rovnou jednu sekundu. To bylo ale to poslední co obhájce titulu IRC na Madeiře předvedl. V sedmnácté erzetě musel kvůli úniku oleje z motoru zastavit na trati a dobrý výsledek je opět v nedohlednu. Škoda, veliká škoda.

„Pro Krise je to velké zklamání. Od začátku bojoval a jel velmi dobře. Z hlediska šampionátu to nyní bude velmi obtížné,“ řekl po Irově odstoupení Yves Matton z týmu Peugeot UK.

Soutěž tak bezpečně vede Loix před Kopeckým (+33,2) a domácím Nunesem (+2:11,6). Čtvrtý je po defektu Fin Hanninen, když uklouznul na vyteklém oleji z Meekova Peugeotu a prorazil gumu (+2:18,2). Následuje polední servisní zóna.

První dva testy poslední rundy ovládla stejná trojice – Loix – Kopecký – Hanninen. Na celkovém pořadí se nic nemění, pouze se Hanninen z 6,6 sekundy dotáhnul na třetího Nunese i přes klouzající trať na rozdíl 1,6 sekundy. V dalším testu se před Portugalce Hanninen díky druhému dílčímu místu již dostal a v celkové klasifikaci tak drží třetí příčku za kolegou Kopeckým a vedoucím Loixem.

Cílové pořadí poslední rychlostní zkoušky bylo Loix – Kopecký – Hanninen a stejně tak vypadalo i celkové pořadí v cíli. Soutěž na Madeiře tak doslova ovládnul Belgičan Loix, který se sice ze začátku přetahoval s Italem Rossetim, ten ale havaroval a “fast Freddy“ tak již měl cestu k triumfu volnou. Pro Loixe toto vítězství znamená druhou letošní výhru v IRC a celkově pátou, z jednadvaceti rychlostních zkoušek jich Freddy vyhrál 14.

Druhé místo i přes neznalost tratí vybojoval Jan Kopecký, ze třetího místa jej doplnil týmový kolega Hanninen. Všechny tři místa na stupních vítězů tak ovládly vozy Škoda Fabia S2000, což je pro Škodovku další velký úspěch. Při pohledu na výsledkovou listinu ale musíme upřímně konstatovat, kdo jiný by měl tuto soutěž vyhrát? Za výše uvedenou trojicí jsou již pouze místní borci, kteří sice mohli překvapit, ale vzhledem k absenci jakéhokoliv většího jména to snad ani nikdo nečekal.

Po odstoupení Rossetiho a Meeka tak vítězí Škoda na celé čáře, ale je takovýhle průběh šampionátu pro diváka dost atraktivní??? Na dominanci mladoboleslavského továrního týmu si stěžoval i Olivier Quesnel, šéf sportovního oddělení Peugeotu, který pohrozil odchodem francouzského týmu z IRC:

„Chceme zůstat v IRC, ale pro mě je IRC šampionátem importérů a soukromých týmů. Pokud by příští rok Škoda opět jela jako tovární tým, tak bychom už nechtěli pokračovat. Kdyže bude oficiálně účastnit nějaký tovární tým, tak končíme.“

Celkové výsledky Rally Vinho Madeira 2010:
1. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 3:08:14
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) +37,8
3. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) + 2:25,8
4. Miguel Nunes (Peugeot 207 S2000) + 2:42,7
5. Vitor Sa (Peugeot 207 S2000) + 3:13,7
6. Felipe Freitas (Mitsubishi Lancer Evo X) + 9:03,2
7. Joao Magalhaes (Mitsubishi Lancer Evo X) + 9:29,0
8. Joao Silva (Renault Clio R3) + 10:37,8

Freddy Loix: „Měl jsem po celou rally velice dobrý pocit z auta, to jak bylo připravené, mi dodávalo velké seběvědomí. Již po první dnu jsem věřil, že mohu celou soutěž vyhrát. Těším se na další start s Fabiíí Super 2000 ve Zlíně, kde bude špičková konkurence.“

Jan Kopecký: „Je to fantastický úspěch pro celou značku Škoda. Pro nás to bylo náročné, neboť jsme startovali v neznámém prostředí a nedokázali jsme využít celou šířku trati. Chtěl bych všechny fanoušky pozvat na domácí rally ve Zlíně, bude to nádherná podívaná.“

Juho Hänninen: „Se třetím místem jsem spokojený, musím být realista, bylo to maximum, co jsme zde na neznámé trati mohli s Mikkou dosáhnout. Bylo rovněž velkým štěstím, že jsme po uklouznutí na olejové skvrně vůbec mohli pokračovat v soutěži.“

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport: „Získali jsme zpět body ztracené na Azorských ostrovech a jsme ohromně šťastní. Celý tým pracoval perfektně, všechny tři vozy fungovaly bez jakýchkoliv problémů a posádky si excelentně poradily s náročnou tratí a silnou konkurencí, která se na startu této rally sešla. Startovali jsme zde poprvé a situace na začátku rally vůbec nevypadala jednoduše, proto si zde dosaženého výsledku velmi ceníme. Ihned příští týden započneme přípravy na jeden z vrcholů letošní sezony, domácí Rally ve Zlíně, která podle současných indicií bude jezdecky nejkvalitněji obsazenou soutěží IRC v roce. Věříme, že stejně jako v minulých letech vzbudí zlínská rally velký zájem zejména českých fanoušků.“

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/haP39e-md6k&hl=cs_CZ&fs=1" style="auto"}

Klasifikace jezdců série IRC 2010 (po osmi soutěžích):
1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 54
2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 47
3. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 30
4. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) 25
5. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) 23
6. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 20
7. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) 11
8. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 10
9. Andreas Mikklesen (Ford Fiesta S2000) 9
10. Paolo Andreucci (Peugeot 207 S2000) 8
11. Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000) 6
Klasifikace týmů IRC 2010 (po osmi soutěžích):
1. Škoda 122
2. Peugeot 82
3. M-Sport 26
4. Ralliart 19
5. Subaru 11

Příští soutěží IRC bude česká legendární soutěž Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 27. až 29. srpna. Všichni jste do Zlína a jeho okolí srdečně zváni, nenechte si ujít možnost vidět hvězdy IRC na vlastní oči!

Michal Otruba
Diskuze (19)
12. 8. 2010 21:11
Re: Jak to je skutečně
Mne vykat netreba. ;-) ;-)

Ano, ale to video ukazuje testovacie auto Peugeotu. Ved Peugeot tak ci tak priebezne testuje a vyvija to auto. Nie pre seba, ale prave kvoli tomu aby potom mohol predavat tie diely zakaznikom.
A to ze to ma len Peugeot UK: no, mozno to dostal najskor, lebo je to najlepsi klient, s ktorym je tak urobena zmluva, ze dostane ponuku na kupu novych veci ako prvy. Ale to z neho este nerobi tovarensky team. ;-) Mozno je na to iny pragmaticky dovod.

Kazdopadne, ak si musim kupovat od tovarne diely, software, know-how - nech by som bol pre automobilku akokolvek oblubeny /preferovany (a tisic dalsich pozitivnych adjektiv) - tak nie som tovarensky team.
Tovarensky team si toto vsetko nemusi kupovat. Prave preto, ze je tovarensky. ;-)

Inak dufam, ze toto moje "odporovanie" nie brane nejak ofenzivne. ;-) Takze aj ja dakujem za rozhovor. ;-) :yes:
11. 8. 2010 18:52
Re: Jak to je skutečně
Vies, ja si nemyslim, ze to tak je. Viem, ze tento problem je zlozitejsi (aj preto, ze v tejto oblasti pracujem).

Tovarensky team je urcite definovatelny tym, ze konstruuje a testuje auto bud vo vlastnej rezii, alebo tento projekt deleguje na nejakeho exkluzivneho partnera. V svojej discipline startuje tento team pod hlavickou (priamo) vyrobcu. Preto aj sa tomu hovori tovarensky team, ze to do sutaze prihlasuje tovaren. Btw. personal a piloti su zamestancami priamo tovarne, alebo toho exkluzivneho partnera. Cize financovanie tohto teamu ma na starosti tovaren (resp. exkluzivny partner), ktory to moze (aj to obvykle spravi) preniest na sponzora.

Cokolvek mimo tohoto uz tovarensky team nie je. Okrem vylozenych sukromnikov je tu ale este medzistupen v podobe 1.) importerskych teamov (financovanych importerom) 2.) dealerskych teamov (financovanych dealerom) 3.) silnych sukromnych teamov (su vystavane obvykle okolo nejakeho brandu, ktory sa touto formou chce propagovat - napr. Red Bull).

Nech je tento medzistupen akokolvek dobre zabezpeceny, nie je to tovarensky team. Peugeot UK je importersky team z Britanie. Ak by slovenske zastupenie Skody vedelo financovat v IRC vlastny team, tiez by neslo o tovarensky, ale len importersky team. (Ak by aj hned mali teoreticky k dispozicii rovnaku techniku ako mladoboleslavsky team.)

Potom su tu este stajne ako Kronos, ktore sice maju zmluvu s vyrobcom, ale ta je v zasade o tom, že takyto team vždy dostane moznost kupit predposlednu vyvojovu verziu tovarenskej techniky. Teda tu minulu (ak to neohrozuje tovarensky team).

Co sa tyka toho Peugeotu. Ta up-to-date technika je u francuzskeho dealerskeho teamu, Peugeotu UK, Peugeotu Benelux,a mozno Peugeotu Italia tak dobra preto, ze tento typ teamov jednoducho dokaze popri bazalnych marketingovych aktivitach vyprodukovat dost penazi aj nadstavbu v podobe sutazenia. A to dokonca v takej miere, ze si moze dovolit kupovat z "komercneho programu Peugeot 207 S2000" to najnovsie (teda najdrahsie) co je k dispozicii.
Ja zas verim tomu, ze ako sukromnikovi by mi kludne tieto veci Peugeot predal tiez, keby som mal na ne dostatok penazi. Co ale ziadny sukromnik tak lahko mat nebude, pretoze sa financne nepohybuje tam, kde importer. Dokonca je vcelku jasne, ze trebars slovensky alebo cesky importer Peugeotu nemoze byt na urovni toho britskeho, pretoze jednoducho importer na velkom a silnom trhu dokaze vygenerovat daleko viac penazi, ktore mu zabezpecia to, ze do programu S2000 dokaze vrazit viac prostriedkov.

Sukromnici potom musia riesit tieto veci inym sposobom. Bud nakupom starsej techniky, alebo vlastnym vyvojom (alebo nejak inak). Ten rozdiel je ale kazdopadne viditelny. Vznika tak dojem, ze nejaky team je tovarensky a nejaky nie. Co je ale chyba. U Peugeotu si kazdy team plati IRC sam, a kazdy kupuje techniku - bud od Peugeotu, alebo niekde inde (z donutenia nedostatkom prostriedkov). Je len rozdiel v tom, kto ma k dispozicii aky balik, a co si moze dovolit.

Skoda ako tovaren a vyrobca si moze dovolit uplne nieco ine (z pohladu vyvoja a testov), ako len dealersky team Peugeotu UK, alebo Peugeotu France. Dealersky team Peugeotu Italia mozno to toho moze /chce vrazit este menej...a na konci su potom ti skuromnici, ktori to platia bud zo svojho, alebo pracne zhanaju kazde Euro, aby si mohli kupit nove pneu, alebo aspon nieco od nezavisleho vyvojara.
11. 8. 2010 11:36
Re: Jak to je skutečně
Nie je to omyl. Treba si ujasnit co je a co nie je tovarensky team. Co je dealersky a co importersky team. A co je uplne sukromny team, resp. sukromny pilot.;-) A ak by aj niekoho tovaren podporovala nie je to tovarensky team.

To nie je tovarensky Peugeot. Vid moj prispevok vyssie (k Sarrazinovi). Na prevadzku tohto auta sa sklada dealerska siet Peugeotu a auto nie je ani vo vlastnictve Peugeotu. To ze je niekde na stranke IRC napisane Peugeot Sport nic neznamena - to je napisane pri viacerych autach, ktore zjavnie nie su ani vo farbach dealerskej siete "Peugeot France et son réseau". (Bez ohladu na to, ze niektore auta su prenajate od tovarne - ktora ale neplati ich ucast v sampionate, ani testovanie a trening pilota).
Tento team je to iste ako importersky Peugeot UK, akurat, ze vo Francuzsku pochopilne neexistuje importer. Tak sa to robi cez obchodnu organizaciu firmy v domacej krajine.
Vnutornosti S2000 kludne mozu byt z Peugeotu. Ved je jasne povedane, ze Peugeot toto auto postavil a predava ho + nan predava aj nahradne diely. Team, ktory to prevadzkuje si tak moze vybrat, ci bude kupovat tovarensky vyvoj, alebo si to bude vyvijat sam.

S Le mans to mozno ma tiez suvis, ale nabeton ide hlavne o prachy. Ak Peugeotacke stajne odidu - Quesnel strati dobrych zakaznikov. Ergo pride o peniaze z predaja novych dielov.
9. 8. 2010 20:45
Re: Video
Kronos ani PH-Sport nie su dcerske spolocnosti PSA. Su to nezavisle firmy, ktore spolupracuju s PSA + maju vlastny vyvoj.;-) Niektore programy su naviazene na automobilku (napr Junior Team), niektore su vyvijane nezavisle na autombilke / resp. jej sportovom oddeleni.

Abarth je majetkovo v drzani koncernu Fiat - cize tu ide o tovarensku sportovu divizu automobilky.

M-Sport - Wilsononova firma ma poverenie od FoMoCo pomahat pri vyvoji a prevadzkovat ich team vo WRC. Potialto su tovarenskym "partnerom".
Program S2000 ale nie je oficialne podporovany Fordom a tato aktivita je iniciativou sameho M-Sportu. Auta ktore vidime v IRC maju reklamu FORD, pretoze ich podporuje britsky importer.

K tym Quesnelovym staznostiam: myslim si, ze jemmu osobne je to vcelku jedno, ci tam Skoda ma alebo nema tovarensky team. Keby mu islo o princip, uz davno by sa bol ozval.
Vietor myslim fuka od importerskych teamov, ktore nemaju dost volnych prostriedkov na to, drzat vyvojovo a testovanim krok priamo s automobilkou (Skoda). Takze asi povedali Quesnelovi, ze za tychto okolnosti to pre nich nema vyznam. No a kedze projekt S2000 je pre Peugeot komercnou aktivitou a odchodom importerskych teamov by Quesnel prisiel o zakaznikov - za co by ho asi sefovia nepochvalili - tak sa do toho vlozil az teraz.
9. 8. 2010 20:32
Re: Video
Tak mezery si můžeš doplnit tady na diskusi >:D

Jinak ale :yes: