IRC Rally Sanremo 2011: Mládí vládne špičce IRC (fotogalerie)
Již podeváté se sešli borci se speciály Super2000, aby bojovali o body do šampionátu IRC. Tentokráte to bylo na slavné Rally Sanremo, jejíž třiapadesátý ročník se odjel o tomto víkendu. Vzhledem k tomu, že se do celkové klasifikace započítává pouze 7 nejlepších výsledků si někteří piloti mohli svá nepodařená či nulová umístění vylepšit a to byl i případ českého jezdce Jana Kopeckého, který momentálně celý šampionát vedl. Vzhledem k nule za účast na Ypres Rally si přijel Honza vylepšit osmé místo z Monte Carla, za které získal čtyři body. Získal tedy na italském asfaltu větší bodový přiděl a vylepšil loňské šesté místo z této soutěže?
Pro letošní ročník organizátoři přichystali celkem 13 rychlostních zkoušek o měřené délce 225,8 km rozdělených do dvou etap. Na startu se objevili i Toni Gardemeister, kterého ovšem sužovala chřipka a také Chris Atkinson, který startoval s exotickým Protonem Satria S2000.
Předsoutěžní shakedown nejrychleji absolvoval Andreas Mikkelsen s Fábií S2000, druhý Bouffier na Peugeotu byl o téměř dvě sekundy pomalejší. Jezdci si v cíli postěžovali, že testovací úsek není příliš shodný s podobou skutečných erzet.
První etapa: Piloti Fábií v čele
Na páteční odpoledne a noc bylo přichystáno 7 měřených testů (dva průjezdy trojicí zkoušek + noční test Ronde o délce 44 km) o měřené délce 116,1 km. Nejlépe do soutěže vstoupil Nor Mikkelsen, který už v Maďarsku ukazoval, že na asfaltu umí. Druhý Bouffier ztratil na 13ti km 2,9 sekundy, třetí Neuvisle o desetinu více. O další půlsekundu zpět je Kopecký, rozjezdy má Honza trošku vlažnější Brit Wilks se svou 207 frefil most, Peugeot je údajně dost zničený, posádka naštěstí v pořádku. Problémy se svou technikou (Proton Satria Neo S2000) měl i bývalý pilot továrního týmu Subaru v MS Chris Atkinson.
Druhý test nejrychleji projeli dva Belgičani – Loix o 0,2 sekundy před Neuvillem. Mikkelsen dojel jako pátý (+1,8), Kopecký osmý (+3,4). I následující test nejrychleji prolétnul Loix na tovární Fabii S2000, druhý byl opět Neuvisle (+1,7) a stejného času tentokráte dosáhnul i Mikkelsen. Honza Kopecký dojíždí sedmý se ztrátou 5,8 sekundy a říká něco o nedotáčivosti, kterou bude muset vyřešit v servisu. Celkově po třech erzetách vede Mikkelsen před Neuvillem (+1,4) a Loixem (+1,9). Následuje první odpolední servis.
Druhé průjezdy totožných testů nejlépe zvládnul Nor Mikkelsen, který všechny tři vyhrál. Mírně tak navyšuje svůj náskok ve vedení. Ze sedmého na páté místo se posunul Čech Kopecký, který tak před noční 44km dlouhou zkouškou ztrácí na vítěze 20,5 sekundy. Další dravci jsou však za ním o pouhé desetinky. Druhé a třetí místo si prohodili dva belgičtí piloti, na stříbro se dostal Loix (+4,5), na bronz spadnul Neuville (+5,4).
V nejdelším testu soutěže – 44 km dlouhé RZ Ronde, která startovala v pátek ve 22:33 – si nejlépe vedl zkušený matador Loix. Test vyhrál a druhému Mikkelsenovi nadělil 7,2 sekundy a posunul se do čela průběžné klasifikace. Celkově druhý je o 2,7 Mikkelsen, na třetí místo si polepšil Francouz Bouffier (+15,7), který o 0,7 předstihnul Neuvilla (oba na Peugeotu 207 S2000). Kopecký dojel pátý (+18,2) a stejná příčka mu patří i v celkovém hodnocení – na vedení však už ztrácí 34,2 sekundy, tak uvidíme co s tímto mankem Honza v sobotu udělal. S pátečním výkonem moc spokojený v cíli testu nebyl. V noci havaroval nadějný estonský mladík Karl Kruuda na Fabii S2000, do té doby se pohyboval na jedenáctém místě.
Druhá etapa: Mladící se bijí o vavříny
O konečném výsledku rozhodovaly v sobotu dva průjezdy trojicí měřených úseků o délce 109,7 km. První vložka se nepovedla Loixovi, na vítězného Neuvilla ztratil z pátého místa 6 sekund a díky tomu jej v celkovém hodnocení o dvě vteřiny ve vedení přeskočil Mikkelsen. Kopecký zajel třetí čas se ztrátou 1,9 sekundy. I druhou zkoušku nejrychleji projel Neuville – belgický mladík má velikou touhu po vítězství a na celkovém třetím místě ztrácí pouze 4,9 sekundy na vítěze.
Třetí rychlostní test opanoval Loix o 0,8 sekundy před Neuvillem a díky ztrátě Mikkelsena jde zase Fast Freddy do vedení. Mladý Nor ztrácí 2,5 sekundy, mladý Belgičan 4,4. Ve hře o vítězství je ještě Bouffier na Peugeotu se ztrátou 11,5 sekundy. Český pilot Jan Kopecký má manko již přes půl minuty a na zlatý věnec nejspíše již nedosáhne. Podle svých slov jede čtveřice před ním velmi rychle a on můžu už jenom čekat na chybu některého z nich. Jinak bude závěr soutěže velmi napínavý.
Jedenáctá erzeta byla zrušena, takže se rozhodne na dvou zbývajících zkouškách. A na té první neustál tlak starý mazák Loix, který se svou Fábií S2000 havaroval a soutěž tak opouští (podobně jako Mikkelsen v Maďarsku) kousek před cílem z vedoucí pozice. Na tu se posunuje druhý Belgičan v poli Neuville, který porazil Mikkelsena o 2,2 sekundy a celkově tak vede o pouhé 0,3!
A i poslední test nejrychleji projel Neuville, druhý Mikkelsen ztratil 1,2 sekundy a v celkovém hodnocení tak ztrácí 1,5 sekundy – tedy opět těsný výsledek, který potvrzuje vyrovnanost současné špičky IRC. Soutěžící tedy bojovali až do posledního metru, Mikkelsen se musí spokojit tentokráte s druhým místem, ale lepší než havárie, jako tomu bylo v Maďarsku. Třetí místo opanoval Peugeot vedený Francouzem Bouffierem, na vítěze ztratil 16 sekund. Až“ čtvrtý dokončil vedoucí muž celkové klasifikace Jan Kopecký, který ovšem na italském asfaltu ztratil na mladého Belgičana více než minutu.
Výsledky Rallye Sanremo 2011: | ||
1. Thierry Neuville – Nicolas Grisoul | (Peugeot 207 S2000) | 2:19:57,8 |
2. Andreas Mikkelsen – Ola Floene | (Škoda Fabia S2000) | +1,5 |
3. Bryan Bouffier – Xaver Panseri | (Peugeot 207 S2000) | +16 |
4. Jan Kopecký – Petr Starý | (Škoda Fabia S2000) | 1:09,1 |
5. Bruno Magalhaes – Paulo Grave | (Peugeot 207 S2000) | +1:26,0 |
6. Alessandro Perico – Fabrizio Carrara | (Peugeot 207 S2000) | +3:47,8 |
7. Umberto Scandola – Damore Guido | (Ford Fiesta S2000) | +4:05,9 |
8. Pierre Campana – Sabrina de Castelli | (Peugeot 207 S2000) | +4:28,0 |
9. Toni Gardemeister – Tapio Suominen | (Škoda Fabia S2000) | + 5:24,1 |
10. Giandomenico Basso – Mitia Dotta | (Proton Satria Neo S2000) | +1:26,0 |
Thierry Neuville: „Na posledním testu jsem jel úplně na hraně, bylo to úžasné a já nemůžu dosaženému výsledku uvěřit. Tvrdě jsem tlačil, byla to opravdu krásná bitva, kterou jsme sváděli po celý víkend. Auto bylo dobré, jsem moc spokojený. Doufám, že toto vítězství pro mě nebylo poslední.“
Jan Kopecký: „Určitě jsme pomýšleli na lepší výsledek, San Remo je specifická soutěž. Zkoušeli jsme všechno možné, ale jezdci před námi byli tentokrát prostě rychlejší.“
Freddy Loix: „Chtěl bych se omluvit celému týmu za náš výpadek. Do té doby se nám jelo fantasticky a drželi jsme první místo. Fabia fungovala výborně, všem patří obrovský dík za perfektní přípravu.“
Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport, skončenou rally komentuje: „San Remo je náročná soutěž, byli jsme blízko prvenství, ale v samotném finále byl soupeř lepší. Poslední soutěže IRC ukazují, jak těsné a atraktivní souboje tento seriál nabízí, jsem přesvědčen, že takový průběh je skutečným adrenalinem nejen pro jezdce, ale i fanoušky. Tým se nyní začne připravovat na skotskou rally, kde se za dva týdny představíme s oběma továrními posádkami Kopecký – Starý a Hänninen – Markkula.“
Honza Kopecký si sice polepšil a lehce navýšil vedení v šampionátu IRC, ovšem poslední dvě soutěže budou “pro zpestření“ bodovány s koeficientem – ve Skotsku to bude 1,5, na Kypru dokonce 2,0. Nic tedy není vzhledem k počítání pouze sedmi nejlepších výsledků rozhodnuto a závěr šampionátu bude ještě velmi dramatický.
Klasifikace jezdců série IRC 2011 (nejlepších 7 výsledků): | ||
1. Jan Kopecký | (Škoda Fabia S2000) | 128 |
2. Thierry Neuville | (Peugeot 207 S2000) | 103 |
3. Freddy Loix | (Škoda Fabia S2000) | 103 |
4. Juho Hänninen | (Škoda Fabia S2000) | 98 |
5. Bryan Bouffier | (Peugeot 207 S2000) | 88 |
6. Andreas Mikkelsen | (Škoda Fabia S2000) | 74 |
7. Guy Wilks | (Peugeot 207 S2000) | 47 |
8. Toni Gardemeister | (Škoda Fabia S2000) | 35 |
9. Bruno Magalhaes | (Peugeot 207 S2000) | 26 |
10. Hans Weijs jr. | (Škoda Fabia S2000) | 18 |
Klasifikace týmů IRC 2011 (nejlepších 7 výsledků): | |
1. Škoda | 285 |
2. Peugeot | 223 |
3. M-Sport | 80 |
4. Ralliart | 73 |
5. Subaru | 66 |
6. Proton | 41 |
7. Honda | 31 |
8. Abarth | 15 |