Iveco Trakker Bi-Fuel: Tahač na etanol a naftu
Tahač Iveco Trakker Bi-Fuel byl vyvinut v Brazílii s podporou instituce UNICA (brazilské sdružení pěstitelů cukrové třtiny) v rámci programu propagace zelené politiky v obchodování s cukrem a etanolem.
Na vývoji motoru na smíšené palivo začalo Iveco pracovat společně s FPT Industrial a Bosch již v loňském roce. Prototyp s tímto motorem měl premiéru na největším brazilském zemědělském veletrhu Agrishow.
Prototyp Iveco Trakker Bi-Fuel vychází z tahače 6x4. Ten se může uplatnit například při transportu cisternových návěsů s celkovou hmotností souprav až 63 tun. K pohonu tahače slouží přeplňovaný vznětový šestiválec Cursor 9 o výkonu 268 kW (360 k).
Tahač má dvě palivové nádrže – jednu na etanol a druhou na naftu. V palivovém systému jsou dvě elektronické řídící jednotky (pro každý typ paliva jedna), tlakové čerpadlo pro etanol a lambda-sonda ve výfukovém potrubí. Etanol se vstřikuje přímo do sacího potrubí během zdvihu, po fázi komprese dochází ke vstříknutí nafty a proběhne hoření. Používání této směsi nevyžaduje žádné přísady proti klepání motoru.
Pohonná jednotka prototypu Iveco Trakker Bi-Fuel může pracovat i na čistou naftu.
Podle prvních výsledků se používáním směsi etanolu a nafty v poměru 40:60 % při pracích na plantážích s cukrovou třtinou snížily náklady na palivo o 6 %. Vedení vývojového oddělení Iveco Latin America očekává, že směs etanolu s naftou se v budoucnosti bude využívat ve větší míře a přinese další snížení provozních nákladů.
Iveco Trakker Bi-Fuel je primárně určeno pro firmy, které se zabývají pěstováním cukrové třtiny - pro nasazení v zemědělství i ve zpracovatelském průmyslu. Během letošní sklizně bude proto tahač testovat firma Raizen, společný podnik firem Cosan (největší brazilský pěstitel cukrové třtiny) a Shell.