Jaguar XJ: Výroba současné generace skončila, čeká se na nástupce
Jaguar XJ se poprvé představil v září 1968 na autosalonu v Ženevě. Tento model, který v sobě spojoval tradiční designové prvky značky s novými prvky, předurčil vzhled vlajkových lodí Jaguaru na dalších 40 let. Původní model, dnes označovaný jako 1. série, nahradila v roce 1973 modernizovaná 2. série a od roku 1979 se vyráběla 3. série s faceliftem navrženým Pininfarinou. Ta vydržela ve výrobě s dvanáctiválcovým motorem až do roku 1992.
Zcela nový model byl uveden v roce 1986. Jednalo se o model s interním kódem XJ40, který měl ve své době módní hranatou karoserii. V roce 1994 došlo k jeho modernizaci, nástupce označovaný X300 znamenal především návrat ke kořenům původního designu. Už po třech letech přišla výrazná technická modernizace, když šesti- a dvanáctiválcové motory nahradily nové osmiválce. Tento typ (X308) se vyráběl do roku 2002.
Současná generace byla poprvé uvedena v roce 2003. Auto dostalo celohliníkovou samonosnou karoserii a elegantní design od šéfdesignéra Iana Calluma. Sázka na vzhled, kdy karoserie i přes změnu celkových proporcí a výrazný nárůst výšky, vypadá na první pohled stejně jako předchůdci, ale příliš nevyšla. Prodejům nepomohl ani facelift z roku 2007 – zatímco až do devadesátých let se roční produkce řady XJ pohybovala v řádu desetitisíců kusů, „hliníkové“ XJ se dosahovalo čísel o řád nižší. Změny, které se nyní chystají, vyjadřuje výrok ředitele výroby Richarda Else: „Začínáme novou éru a loučíme se s tradičním jaguařím designem.“
Poslední vyrobený kus byl XJ6 Diesel s motorem 2,7D v kombinaci šedého laku Vapour Grey a béžového interiéru Barley. Z továrny byl hned převezen do sbírky Coventry Transport Museum.
Doporučujeme |
Spy Photos: Jaguar XJ – osmá generace půjde ve stopách XF |
Podle neoficiálních informací bude nová generace Jaguaru XJ poprvé představena veřejnosti v červenci a prodej bude zahájen na podzim – zákazníci ve Velké Británii se dočkají v listopadu. Pod zcela novou karoserií navrženou ve stylu úspěšného modelu vyšší střední třídy XF bude hliníková podlahová platforma z předchůdce a nové motory 5,0 V8 (283 kW), 5,0 V8 s kompresorem (375 kW) a 3,0 V6 Diesel (202 kW).