Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak by vypadalo Lamborghini Miura od Giugiara?

David Bureš
Diskuze (4)
První Lamborghini s uprostřed uloženým motorem mohl místo Marcella Gandiniho navrhnout Giorgetto Giugiaro.

Giorgetto Giugiaro byl jedním z designérů, kteří měli na počátku šedesátých let navrhnout tvary prvního vozu nové automobilky Lamborghini. Nakonec však byla vybrána práce Franca Scaglioneho a Giugiarův návrh zůstal jen na papíře.

Po mnoha letech skicu s prostou poznámkou „Lamborghini“ objevil Giugiarův syn Fabrizio, který se rozhodl automobil postavit jako dárek k sedmdesátým narozeninám svého otce. Žlutý koncept se dočkal realizace v roce 2008, takřka padesát let po svém vzniku, na veřejnost se dostal až nyní.

Giugiarovy nákresy žlutého Lamborghini vznikly v době, kdy Ferruccio Lamborghini oslovil několik designérských středisek (Pininfarina, Ghia, Vignale, Michelotti a Bertone), kteří měli navrhnout první vůz nově vzniklé automobilky.

Giugiaro, tehdy pracující u Bertoneho, odvážně navrhl automobil s motorem uprostřed. Ferruccio Lamborghini ale chtěl na počátku šedesátých let po své slavné hádce s Enzem Ferrarim postavit ten nejlepší vůz typu gran turismo na světě, které by poráželo maranellské vozy. Proto dal Lamborghini přednost práci Franca Scaglioneho, jejíž úpravou vznikl první sériový model značky, Lamborghini 350 GT.

Lamborghini začalo koketovat s myšlenkou vozu s uprostřed uloženým motorem až později. Zprvu tento automobil, inspirovaný závodním Fordem GT40, stavěli ve svém volném čase konstruktéři Lamborghini, Gian Paolo Dallara a Paolo Stanzani, ke kterým se připojil tehdejší vrchní testovací jezdec automobilky Bob Wallace. Ferruccio Lamborghini se nechal nadšením mladého týmu unést a dal zelenou oficiálnímu vývoji netradičního modelu.

Karoserii tohoto automobilu navrhlo studio Bertone v čele s mladým designérem Marcellem Gandinim z jehož návrhu vznikl supersport Miura.

Pikantní na celé záležitosti je fakt, že Giugiaro se nechal v minulosti slyšet, že Gandini jeho nápad auta s motorem uprostřed ukradl. Po zveřejnění Giugiarova návrhu z počátku šedesátých let se zdá, že na tom bylo něco pravdy. První supersport na světě zřejmě mohl vzniknout dříve a s jinými křivkami.

V následujících letech se Giugiaro spolupráci s automobilkou Lamborghini vyhýbal. Až v osmdesátých letech navrhl koncept velkoprostorového vozu nazvaný Marco Polo, v 1994 následovalo Lamborghini Cala, studie desetiválcového baby-lamba.

Giugiarovo studio ItalDesign mělo postavit i budoucí Gallardo, automobilka ale upřednostnila návrh svého designéra Luca Donckerwolkeho.

ItalDesign je od loňského roku vlastněn koncernem Volkswagen, který 90,1% podíl ve firmě koupil prostřednictvím automobilky Lamborghini. Zbývající část nadále patří rodině Giugiaro.

David Bureš
Diskuze (4)
29. 1. 2012 02:03
Lamborghini..
Celkem zajímavé psaní.. :-)
Avatar - euro89
9. 8. 2011 13:38
Re: Bizzarrini
To určitě. Tohle vypadá, jak kdyby někdo vzal předek z Bizzarrini a zadek z Miury a spojil to dohromady. Ale možná je to jen o zvyku a kdyby jsme byli celý život zvyklý, že Miura vypadá takhle, tak by se nám třeba nelíbil návrh tý, která se nakonec stala sériovou...
Avatar - Pekelná Micinka
9. 8. 2011 13:19
Re: Bizzarrini
Mě zas hned napadlo, že vítězný návrh byl lepší.
Avatar - euro89
9. 8. 2011 10:08
Bizzarrini
První co mě napadlo při pohledu na předek, bylo Bizzarrini 5300 GT Strada, které jen tak mimochodem navrhlo právě Bertone.