Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Matouš Jelínek
Diskuze (19)
Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.

Dříve jsme auta na parkovišti schovávali do přístřešku, pak jsme si pořídili garáž. Na pronájem však již dnes finančně nedosáhneme, proto nás napadlo, jaký názor máte na skrytí vozu pod plachtu – tak zněl jeden z dotazů v redakční poště.

V suchu ano

Za hledáním odpovědi na tuto otázku jsme vyrazili za odborníkem na mytí vozů a přípravu aut na autosalony Janem Pavlůvem. „V suché garáži to není problém, plachta vůz skutečně ochrání. Své veterány takto přikrývám. Využívám lehounký nylonový potah, jehož účelem je, aby se na auta neprášilo. Na výstavách pak běžně používáme plachty, které jsou ušité přímo na konkrétní model,“ popisuje. Jedním dechem ale dodává, že pokud by auto uskladňoval delší dobu, je vhodné jej navoskovat. „Absolutním minimem by ale mělo být vůz umýt,“ říká. V případě, že se pod plachtu dostanou abrazivní prvky, třeba prach, nebo bláto, totiž hrozí poškrábání karoserie.

Venku s otazníkem

Před pouličním použitím však odborníci spíše varují. Shodují se s nimi i někteří motoristé. „Zakoupil jsem dražší plachtu s tlustou podšívkou, pod kterou jsem na zahradě na zimu schoval svůj youngtimer. Před kroupami sice plachta zachránila, na rozích karoserie jsem však po zimě našel odřená místa. Rozleštit je byla dřina,“ svěřil se nám čtenář Pavel. Souhlasí s ním i odborník: „Pokud bude vůz umístěn dlouhodobě venku, obával bych se, že se pod plachtou bude držet vlhkost. To může vést ke korozi,“ doplňuje další obavu Jan Pavlův.

„Existují plachty vyrobené speciálně na venkovní využití. Takové jsou pogumované a zespoda vybavené mikroplyšem, nebo flanelem. Jde o to, aby plachta, když se vlivem například větru pohybuje, neškrábala lak. Sám bych to ale asi na své auto a ven nedával,“ souhlasí Pavlův se zkušeností čtenáře.

Riziko, že pod přikrývkou zůstane třeba malý kousek bláta, je relativně velké. Nečistoty se mohou dostat na karoserii i při nasazování – ostatně spodní část plachty je často ve styku s vozovkou. „Aby auto mělo poškozený lak od toho, že jej někdo nechal pod plachtou, s tím jsem se ale nesetkal. Na druhou stranu ani neznám nikoho, kdo by takto vůz každodenně zakrýval,“ loučí se s námi Pavlův.

Našeho čtenáře tak zklameme – řešením jeho situace plachta nebude. Na každodenní použití se nehodí, ani dlouhodobé uskladnění se nám neosvědčilo. Místo toho, abyste karoserii ochránili, ji totiž i při důkladné přípravě můžete naopak poškodit.

A pak jsou tu legislativní překážky: „V parkování vozidla zakrytého plachtou na ulici není žádný problém. Automobil ale musí mít viditelnou registrační značku, neboť v případě zón placeného stání jsou parkovací oprávnění spjatá právě s ní,“ popisuje Vít Hofman z pražského magistrátu.

Deštník na střechu

Na zajímavou vychytávku jsme narazili na zahraničních serverech. Stojí kolem tří tisíc a funguje jednoduše - na střechu se položí magnetická základna, ze které elektromotory rozevřou střechu podobnou deštníku. Věříme, že proti horku nebo kroupám skutečně fungovat může, úplně si však nedokážeme představit využití na ulici. Navíc bychom se obávali, že se pod magnet na střeše dostanou nečistoty, jež následně poškodí lak.

Plusy Snadná montáž
 Menší auta ochrání před kroupami
Minusy Nelze využít na ulici
Cena od 3200 Kč

Autoplachta

Nejrozšířenější řešení na trhu se dělí na dvě možnosti: plachty pro vnitřní a vnější užití. Ty pro aplikaci například v garáži bývají vyrobeny z lehké prodyšné látky a jejich smyslem je především ochránit karoserii před zaprášením. Uživatelé si je chválí. Další možností jsou plachty pro vnější využití. Jejich ceny startují asi na tisícikoruně. Za takovou cenu většinou dostanete plastovou plachtu s utahovacím lemem ve spodní části vozidla. Hodí se zejména pro krátkodobé použití. Plachty pro dlouhodobější ochranu stojí násobně více. Zespodu jsou často i vyztuženy, aby ochránily karoserii před kroupami, navíc bývají podšity jemnou látkou. Pokud se totiž plachta hýbe třeba následkem větru, může snadno odřít rohy karoserie. Absolutní nutností je proto před použitím vozidlo důkladně umýt a nenanést na něj nečistoty při překrývání. Pro každodenní využití jsou tedy plachty prakticky nepoužitelné.

Plusy Nízká cena
 U dražších verzí ochrana před kroupami
Minusy Riziko odření karoserie
Cena od 1000 Kč

Stan pro auto

Dříve běžný doplněk řady motoristů – skládací plátěnou garáž – pořídíte i dnes. Ceny jsou ale vysoké, začínají asi na čtyřiceti tisících korun. Plátěný domeček ochrání auto před sluncem, sněhem, ale i kroupami. Nabízejí se dokonce elektronicky otevíratelné. Pro rozložení na vlastním pozemku navíc nebudete potřebovat ani stavební povolení. Po domluvě si dovedeme představit i použití na uzavřeném parkovišti. Na běžné ulici by to mohl být problém: „S užíváním přenosných garáží jsme se zatím prakticky nesetkali, ale pravděpodobně by se z pohledu zákona mohlo jednat o zvláštní užívání komunikace. V tom případě by bylo nutné získat souhlas silničního správního úřadu a správce komunikace,“ říká Vít Hofman z pražského magistrátu.

PlusyOchrana s minimálními riziky
 Možnost stan přenést
Minusy Vyšší cena a kratší životnost
Cena od 40.000 Kč

Montovaná plechová garáž

Levné garáže z Polska pořídíte asi od patnácti tisíc korun. Ke skutečné zděné garáži sice ještě mají daleko, na druhou stranu vydrží podstatně více

než plátěné přístřešky. Jenže garáž bude pravděpodobně potřebovat základy, což stavbu prodraží a zkomplikuje. U staveb nad 25 m2 zastavěné plochy navíc budete potřebovat stavební povolení.

Plusy Skutečná ochrana před počasím
  Velká nabídka produktů
Minusy U větších garáží nutnost stavebního řízení
Cena od 20.000 Kč

A co v zónách?

Problém uložením vozidla pod plachtou může nastat v parkovacích zónách. Například v Praze totiž oprávněnost užití kontroluje automatický systém na základě registrační značky. A v případě jejího zakrytí – což je případ drtivé většiny plachet – dokonce hrozí ztráta řidičského oprávnění. „Řidič pak může čekat pokutu až do výše 50.000 korun, a dokonce i odejmutí řidičského průkazu. Přitom při samotném přestupku za nezaplacené parkování v zóně může šofér zaplatit až dva tisíce korun a strážníci mohou nasadit botičku, nebo vozidlo odtáhnout na náklady vlastníka auta,“ nechal se v iDnes.cz slyšet mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Matouš Jelínek
Diskuze (19)
28. 2. 2022 23:57
levná garáž
To já jsem si minulý podzim postavil garáž dle návodu z https://kralmotoru.cz/…e-postavit-garaz Postup je celkem jednoduchý a materiál taky nebyl zase až tak drahý. Vlezl jsem se díky tomu do nákladu nížších desítek tisíc korun, xož je podle mě super, protože jsem vytvořil garáž do které se vejdou i dva automobily.
25. 10. 2021 22:59
Pekouš
No jo... garáž, to je moje srdcovka. Třeba zrovna před pár dny, kdy mi přišli nové pneu z https://www.pneuok.cz/, tak jsem řešil kam je vůbec v garáži odložit. Nakonec jsem si vyrobil držáky a funguje to skvěle. V garáži se prostě vždy chlap vyřádí, takže mějte co největší garáž můžete.
30. 9. 2021 13:32
Re: Garáž
O plachtové garáži slyším poprvé. To já zase svoji Fabii schovávám pod takový přístřešek vedle domu, který jsem si sám postavil. Vlastně mě to nevyšlo nijak draho. Ještě z rekonstrukce domu mi zbyly nějaké kovové profily, tak jsem si je sám posvařoval a zastřešil. Při svařování mi dost přišla vhod moje invertorová svářečka z https://www.pantermax.cz/…MA-SET-1-d25.htm kterou mám už nějakou dobu doma.
22. 2. 2021 22:07
Plachta
Starat se o auto do takové podoby, že budete jezdit pouze jednou za čas na výměnu oleje - to je snad mokrý sen každého řidiče nebo řidičky. No ale realita je bohužel v dnešní době jiná. Mně když se s tím něco stane, tak to dám manžílkovi a ten se postará. Já doma nasazuji na auta jen plachtu https://www.technika24.cz/…-x-61-cm-464012/
23. 11. 2020 00:39
Garáž
Mě na tu moji Dacii bohatě stačí prakticky jakékoliv kryté stání. Jeden rok jsem používal jenautoplachtu,
teď už cca druhým rokem parkuju pod plachtovou garáží (https://plachtovegaraze.cz/ - jen teda škoda, že jsem to tehdá kupoval dráž :D ) a slouží dobře, i když teda půjde brzo "do důchodu", protože upgraduju na přístřešek pro auto, ale i tak poslouží dál jako kůlna. A zatím spokojenost, protože mě dost fascinuje, že kupodivu i ty dva roky vydržela prakticky bez úhony. To sem nečekal a počítal jsem, že co rok, to nová