Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jak na očistu dieselů, aby splňovaly přísnější emisní normy? Jde to, ale něco to stojí

Jak na očistu dieselů, aby splňovaly přísnější emisní normy? Jde to, ale něco to stojí Zdroj: acz

Jak na očistu dieselů, aby splňovaly přísnější emisní normy? Jde to, ale něco to stojí

Máte obavy z dieselového auta, které nesplňuje nejpřísnější emisní normy? Nezoufejte, i pro vás existuje řešení.

Možnost zákazu naftových aut v německých městech opět vytáhla toto téma mezi hojně diskutované. Zatím není jasné, jak se k tomu jednotlivé obce postaví. Mohou sice diesely zakázat zcela, možností jsou ale i konkrétní zóny či varianta, že do center pustí jen vozy splňující nejvyšší emisní normy.

Pokud vám v garáži stojí auto s moderním dieselovým motorem, ale nesplňuje emisní normu Euro 6, nezoufejte. Existuje totiž varianta, jak ji vcelku snadno splnit. Informuje o ni ÚAMK s odkazem na test německého autoklubu ADAC, který „očistu“ naftových agregátů nejenže popsal, ale dokonce i vyzkoušel v praxi.

ADAC zakoupil čtveřici aut se vznětovými jednotkami, aby je následně nechal upravit. Konkrétně šlo o Mercedes B 180 CDI 1.5, Opel Astra CDTI Sports Tourer 1.7, VW T5 Multivan 2.0 TDI a Fiat Ducato 130 Multijet 2.3 D. Jde tedy o auta ve stáří od jednoho do pěti let, s počtem najetých kilometrů od 20 do 95 tisíc.

Tvůrci výzkumu vybavili auta v certifikovaných zkušebnách systémem čištění výfukových plynů (SCR). Tuto technologii dobře známe, jde o řešení s dodatečným vstřikováním močoviny (AdBlue) do výfukových plynů, což vyvolává chemickou reakci, při níž se oxid dusíku rozkládá na dusík (neškodný lidskému organismu) a vodní páru.

A jak se to osvědčilo v praxi? ADAC provedl měření emisí před i po předělávce, výsledkem byl pokles emisí škodlivin v průměru o 44 % u všech testovaných aut ve městě, mimo něj se hodnota zlepšila dokonce o 88 %.

Není divu, že Němci obdobná řešení zkouší. V jejich zemi totiž jezdí zhruba 15,4 milionu naftových aut, přičemž jen asi pětina splňuje nevyšší normu Euro 6. Nejde ale jen o problém našich sousedů. „Je třeba nahlas hovořit o tom, co se dnes týká bezprostředně německých motoristů, protože zítra se to dotkne českých,“ uvádí JUDr. Oldřich Vaníček, prezident ÚAMK.

A kolik taková přestavba vlastně stojí? Autoklub spočítal cenu na 1400 až 3300 euro (35 až 84 tisíc českých korun), což není zrovna málo. Avšak bavíme se o moderních autech minimálně za statisíce, u kterých už se taková investice pro čistší provoz vyplatí. Hlavním cílem ADACu bylo ukázat, že existuje cesta a technické řešení, které může mladé diesely očistit a zmodernizovat.