Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak prověřit ojetinu: Nekupte zajíce v pytli

Grafické znázornění nájezdu
V některých bazarech za sklem vystavených vozů najdete kód QR, po jehož načtení se zobrazí základní prověření zdarma
Ilustrační foto
Číslo VIN v osobním najdete například pod čelním sklem, na samolepce po otevření dveří nebo třeba na štítku v motorovém prostoru
11 Fotogalerie
Diskuze (1)

Pokud uvažujete o koupi ojetého vozu, dejte si záležet na prověření jeho minulosti. Vyzkoušeli jsme, co se dá zjistit o autě, které se na českých silnicích prohání už třicet let.

Během životnosti auta vzniká množství záznamů, které kupujícím napoví, jestli je zvolený vůz jejich vysněným autem, nebo se z něj krátce po koupi stane nenasytná kasička požírající veškeré úspory. Získání co nejvíce informací o jeho historii by proto mělo být jedním z prvních kroků, které k nákupu auta povedou.

Dnes už se dá zjistit velké množství informací, část z nich dokonce zdarma. Konkrétní informace poskytne několik různých webových stránek. My máme zjišťování o něco zjednodušené, protože vozidlo, které nám posloužilo jako modelové, je českého původu. V zemi jezdí už od své první registrace v roce 1993.

Ověřit si můžete historii nájezdu, nebo zda auto není evidováno jako ukradené, a dokonce najdete i protokoly z technických prohlídek. Díky tomu si můžete zjistit, jak se vozu v minulosti dařilo. A co je hlavní – tohle všechno je zdarma. Potřebovat k tomu budeme pouze připojení k internetu a identifikační číslo VIN kontrolovaného vozidla. Pokud vám to ale nestačí, přicházejí ke slovu placené služby na prověření historie.

Zkontrolujte všechno

Jedním z nejdůležitějších podkladů jsou záznamy o celkovém nájezdu. Ty mohou napovědět, jak tvrdý život dosud daný vůz měl, nebo dokonce i prozradit, zda někdo s celkovým počtem najetých kilometrů nemanipuloval. V Česku je totiž stáčení tachometrů ojetých ve snaze zvýšit jejich cenu stále časté. Podle průzkumu společnosti Cebia měla koncem minulého roku tachometr stočený více než třetina všech prověřovaných vozidel. Kilometry se ale stáčejí i v zahraničí. Kolik má vozidlo ve skutečnosti najeto, to se dá po zadání VIN zdarma zjistit na stránce kontrolatachometru.cz, kterou provozuje Ministerstvo dopravy. Kromě nájezdu jsou tu vidět i záznamy z technických prohlídek se seznamem závad, takže se můžete podívat, jak se vozu v minulosti dařilo.

Správnost technických údajů si pak můžete prověřit díky službě Datová kostka, kterou rovněž provozuje Ministerstvo dopravy. Technické údaje, tak jak jsou zaznamenané v registru vozidel, najdete po zadání kódu VIN na stránce dataovozidlech.cz. Také si můžete ověřit, zda není vozidlo evidováno jako ukradené, a to přímo na stránce Policie ČR (aplikace.policie.cz/patrani-vozidla). Hledat zde jde podle čísla VIN nebo registrační značky. Zobrazují se jen záznamy z Česka. Pokud je dané vozidlo zahraničního původu, stránka vám nepomůže.

A jako poslední si můžete ověřit, zda vaše vysněné auto dříve nedřelo jako vůz taxislužby, na webu taxi.portaldopravy.cz. Funguje ale jen podle SPZ. Vůz nejde vyhledat na základě VIN, což může být rizikové, pokud má vůz měněnou značku.

Za poplatek mnohem více

Pokud jste po vyčerpání těchto bezplatných zdrojů stále hladoví po informacích, nezbývá než zkusit některou z placených služeb na prověření historie vozu. Brouzdáním po internetu už totiž víc nezjistíte.

Kromě informací, které už jsme jmenovali, vám dokážou zobrazit například záznamy o minulých poškozeních. Disponují také údaji a fotografiemi z předchozí inzerce. Díky tomu se dá odtušit, jak dlouho nebo často se vůz prodával. „Informace získáváme od pojišťoven a autoservisů, ale i z aukčních portálů a od výrobců vozidel,“ popisuje rozsah zdrojů Barbora Minksová ze společnosti Cebia, která provozuje službu Autotracer. Ta patří v Česku mezi nejoblíbenější. „Denně evidujeme zhruba osm a půl tisíce dotazů na prověření historie vozidel,“ dodává Minksová.

Služby jako Autotracer už je potřeba zaplatit. Zadarmo se pouze dočkáte ujištění, že potřebnými informacemi skutečně disponují. Prověření jednoho vozu u Cebie stojí 599 korun s tím, že zákazník získá i poukaz na prověření dalšího vozu za poloviční cenu. Prověření lze ale rovnou získat se slevou 100 Kč, pokud se na stránku dostanete přes tlačítko na velkých inzertních portálech. „Pokud navíc klient využije takzvaný základní výpis, který nabízejí velcí prodejci, mohou získat kompletní výpis za padesát procent ceny,“ uzavírá Minksová.

Video placeholder
Podcast Za volantem: Martin Pajer upřímně o podvodech a praktikách bazarů • Zdroj: auto.cz

Spousta informací

Výsledný výpis o našem voze je rozdělený na několik kategorií. Úplně nahoře jsou záznamy o najetých kilometrech společně s protokoly z technických prohlídek a kontrol emisí. Ty se dají dokonce stáhnout. Pod nimi je umístěn graf vývoje najetých kilometrů. A hned tady nacházíme první problém s naším vysněným vozem. Jeho tachometr v minulosti přišel o část ze své porce nájezdu. Mezi rokem 2010 a 2012 z něj ubyly dva tisíce kilometrů. Kolik mezitím najel ve skutečnosti, je tak těžké odhadnout.

Grafické znázornění nájezduGrafické znázornění nájezdu | Zdroj: Svět motorů

V další části jsou poškození v minulosti, která vycházejí z nahlášených pojistných událostí. U námi prověřovaného staršího kousku však nejsou záznamy žádné. Služba rovnou přidává upozornění, že nemusí mít všechny záznamy k dispozici. „To je dané především tím, že lidé opravují auta v dílnách, od nichž není možné získat data,“ vysvětluje Minksová s tím, že většinou jde o malé „garážové“ servisy. Služba dále uvádí kontrolu, zda není vozidlo stále ve vlastnictví leasingových společností, zda nebylo provozováno jako taxi, nebo údaje z databází odcizených vozů z evropských databází. Tady je u našeho vozu vše v pořádku.

Nic není dokonalé

Trochu problematické je zobrazení technických údajů – se skutečností se některé informace rozcházejí, například výkon motoru. Problém je ale nejspíš na straně státních registrů, protože špatné údaje jsou zapsané i tam. Cebia zároveň upozorňuje, že všechny informace jsou orientační a není možné na ně poskytnout záruku.

Pokud se v autech příliš nevyznáte a s kontrolou ojetého vozu byste si poradit neuměli, měli byste k návštěvě přizvat i odborníka. Prohlédnutí vozu vyjde na zhruba tři až čtyři tisíce korun. Pátrání v historii vozu je přesto užitečné. Mělo by se vždy jednat o jakési první síto, zvlášť u dražších vozů, kde by vás případné závady nebo servis mohly hodně mrzet.

Další možnosti

Z placených služeb můžete kromě asi nejznámějšího nástroje Autotracer od společnosti Cebia využít i další služby. Na trhu najdete například CarVertical, AutoDNA nebo Car detect. Ceny se liší jen nepatrně – částka za kontrolu jednoho vozu se pohybuje od 414 Kč až do 590 Kč.

Vstoupit do diskuze (1)