Jak se řídí jedno z nejstarších aut planety? Vůz z roku 1894 smí legálně na silnice
Že auto z konce 19. století nejezdí a neřídí se stejně jako současné vozy, je vám určitě jasné.
A možná už jste také někdy slyšeli o vozidle jménem Benz Victoria, které stvořil slavný Carl Benz. Tento stroj má totiž i jednu zajímavou vazbu na české země, v roce 1894 s ním baron a průmyslník Theodor von Liebieg vyrazil na tehdejší dobu odvážnou, skoro 940 kilometrů dlouhou dálkovou cestu z Liberce přes Mannheim do městečka Gondorfu na řece Mosele.
Hezky tohle dobrodružství nedávno popsal kolega Aleš:
Ve stejném roce, tedy 1894, vznikl také exemplář, jemuž se budeme věnovat my. Vůz se totiž dochoval do současnosti. A nejen to, je plně funkční, dokonce stojí na značkách a smí legálně na silnice.
Většinu času tahle Victoria tráví v muzeu nedaleko Göttingenu, ale její majitel, podnikatel a sběratel Karl-Heinz Rehkopf, ji občas vezme na projížďku. K jedné z nich přizval také štáb televize DW Euromaxx, kterému ukázal, jak se takhle staré auto řídí.
Asi největším rozdílem ve srovnání s moderními automobily je absence klasického volantu, u starého Benzu se kola ovládají jakousi pákou. Další pákou, kterou má řidič po levé ruce, se kontroluje plyn a tedy i akcelerace.
Brzdit pak lze dvěma způsoby - ručně, případně nohou a příslušným pedálem. Majitel vozu říká, že při brzdění musí dvoustupňovou převodovku vyřadit na neutrál. Zajímavostí jsou dva klaksony - ruční a nožní.
O pohon se stará jednoválcový motor o objemu 3 litry, který vyžaduje poměrně složitou startovací proceduru. Dokonce musí být nastaven podle aktuálního počasí a klimatických podmínek, aby běžel hladce.
A z dnešního pohledu je jistě interesantní, že motor nespaluje klasický benzin. Potřebuje petrolejový éter, pro který majitel jezdí do lékárny.
Victoria také postrádá světla a blinkry, takže smí na silnice jen za denního světla a v dobrém počasí. Směr ukazuje řidič nebo spolujezdec manuálně.
Rehkopf si každopádně jízdu vždy užívá, i když přiznává, že ve vyšších rychlostech auto nepůsobí moc stabilně. Samozřejmě se nebavíme o nějakém závratném tempu, Victoria dnešní optikou rychlá není. Přesto právě tento exemplář byl kdysi prvním automobilem na světě, který za rychlost dostal pokutu - ve městě uháněl 29 km/h!