Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se správně vyhýbat na kluzké vozovce? Víme, jak předejít problémům!

Video placeholder
Jan Mička
Diskuze (22)
Jak jsme se mohli sami nedávno přesvědčit, sníh a led nás mohou překvapit i na jaře. Dnes si ukážeme, jak se vyhnout problémům při vyhýbacím manévru.

Při náhlém vyhýbacím manévru, a je v podstatě jedno, zda na povrchu s dobrou přilnavostí či sněhu a ledu, je potřeba dodržovat několik zásad, které si ukážeme v přiloženém videu. Pro ukázku těch nejhorších podmínek jsme zvolili kluznou plochu na polygonu mosteckého autodromu, a jak můžete sami vidět, bez správného brzdění a zatáčení to zkrátka nejde. Nejdříve jsem se zkoušel vyhnout bez použití brzd, i na pouhých 50 km/h rozjeté auto však po prvním „výpadu“ chytlo takový švih, že nakonec zcela opustilo kluznou plochu.

Takhle byste to daleko nedotáhli, obzvláště když z protisměru vyjede další auto a přepadne vás panika. Je potřeba se nebát pořádně dupnout na brzdu a v přiměřené míře pracovat s volantem. Dnešní vozy jsou vybaveny systémem ABS a ten vám kombinaci bezpečného brzdění a zatáčení umožňuje. Druhý pokus už byl o něco lepší, avšak stále ne dokonalý – zbytečně velké natočení volantu vůz připravilo o část přilnavosti pneumatik, a přestože jsem se nyní na kluzné ploše udržel a nedošlo ani na pomyslná svodidla, auto pořád ujelo příliš dlouhou dráhu.

Až napotřetí se pokus vydařil. Maximální tlak na brzdový pedál se nezměnil, daleko méně jsem však točil s volantem (přibližně 50 stupňů na každou stranu) a auto mohlo lépe využít brzdného efektu. A přesně tohle si zapamatujte pro případ, že byste se dostali do podobné situace i v běžném provozu. Maximální brzdný tlak a potřebný úhel natočení volantu u vozu s ABS hrají klíčovou roli!

Vstoupit do diskuze (22)