Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije řidiči fekálního vozu: Tahle práce nevoní!

Svět motorů Svět motorů 22. 8. 2013 • 02:26
10
22
Zobrazit náhledy (10)
Hadicí je potřeba občas zatřást, aby se v ní neusadily velké kusy. Po cestě potkáváme kamion s vlekem, který z čističky odváží vykvašený materiál. Může se prý použít jako hnojivo na polích. Páka ovládá šoupě vypouštěcího ventilu. Když se tahá kaše z větší hloubky, obsluha si šoupě zavře a vývěva neustále nasává. Tím, že je zavřený ventil, se vytvoří podtlak až tři atmosféry. Když se šoupě otevře, podtlak vycucne obsah jímky. Abarth
Vyrazili jsme do ulic s řidičem fekálního vozu. Jaká je jeho práce? Jak se musí jezdit s cisternou plnou fekálií a jak se saje takzvaný lapol? Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.

Fekální vůz není žádný technický výstřelek. Prakticky vzato jde jen o nádrž vybavenou výkonným čerpadlem. To za pár minut dokáže nasát několik kubíků nepříliš voňavého a nevzhledného koktejlu splašek. Přesto je obsluha stroje zajímavá a jízda s plnou nástavbou dokáže řádně rozházet peristaltiku. Ale nepředbíhejme.

Se šoférem Františkem Ulrichem a jeho závozníkem vyrážíme z garáží na pražském Proseku do areálu nedaleké Nemocnice Na Bulovce. Čekají nás tam dvě řádně naplněné nádrže, takzvané lapoly (jímky, kde se zachytávají tuky, přičemž voda odtéká dále do kanalizace). Pan Ulrich jezdí u podniku už čtrnáct let, volant má v ruce a jízda po přeplněném městě mu nedělá žádné potíže.

Zkvašené zbytky

Ve špitálu jsme za pár minut, na vrátnici nám jen zamávají. Po rozpadlé panelové cestě zajíždíme do zadního traktu areálu, kde se v trávě skví dvě

zaklopené jímky. „Musím je nechat vyvětrat, vznikají tam plyny. Může to být nebezpečné,“ upozorňuje a z nástavby sundává devítimetrovou hadici. Tu přišroubuje na „bazén“, jak se v hantýrce cisterně říká. Sepne čerpadlo a vhodí konec pružné trubice do lapolu. Motor jen vrní a na měrce vidíme, jak se sedimenty uvnitř nástavby honí. Zápach snášíme vcelku dobře. Ale na rovinu říkáme, že stojí za to. „Jsou to zbytky jídel, které kvasí. Já ale nic moc necítím. Mám po těch čtrnácti letech otupělý čich,“ připouští s úsměvem pan František a občas hadicí zatřepe. Za pět minut je lapol vyčištěný. „Nasáli jsme něco málo přes dva kubíky,“ připomíná. Přesouváme se dál, ke kuchyni.

Dvakrát do měsíce

Na první pohled vazký odpad ze stravovacího zařízení se okolo hadice točí ve víru. „Je to prakticky jen různě obarvený olej,“ zhodnotí řidič. Nosní dírky dostávají zabrat. Pan Ulrich prý zažil i horší, vzhledem k charakteru věci to ale není třeba dále rozpitvávat. „Do nemocnice se musí zajíždět dvakrát měsíčně. Obvykle vytáhnu ze dvou lapolů okolo pěti kubíků humusu,“ prozrazuje.

Kýváním k čističce

Řidič vyplní zakázkový list, kde popíše činnost a vysáté množství. Dokument nechá podepsat na hospodářské správě. Nasedáme a zamíříme do Ústřední čistírny odpadních vod v Troji, kde bude náš aromatický náklad řízeně zlikvidován. Cesta k čističce vypadá jako po bombardování. Letošní povodně totiž poškodily původní asfaltku. My se tedy musíme brodit provizorní rozblácenou cestou, což nám ale nedělá příliš dobře. Žaludek máme jako na vodě, každý výmol dovede nástavbu pěkně rozhýbat. Navíc je znát, že na zádech vezeme něco kapalného. Vlny uvnitř cisterny autem solidně cvičí. „Jsou tam ale vlnolamy,“ uklidňuje nás řidič. „Větší cisterny mají i přepážky, vlny pak tolik nehází,“ připomíná.

Nejhorší jsou hadry

Po zvážení zamíříme k výpustnímu místu. Jak vypadá? Nic zajímavého – jímka se sítem a speciálním vrchlíkem, do kterého se zasune hadice. Pak

stačí natlakovat nástavbu a fyzika se postará o zbytek. Vypouštění se ale musí kontrolovat. V hadici totiž mohou vzniknout usazeniny. „Největší cucek dovedou udělat hadry nebo větší množství kalu. Když se zahltí, nechá se to vycucnout nebo vypustit. Pokud ani to nepomůže, musím hadici odpojit a vysypat. Samozřejmě ručně,“ konstatuje zkušený šofér a končí svou první denní rundu.

Mercedes-Benz Atego s nástavbou Fabok
Motor vznětový čtyřválec OM904 LA
Objem motoru 4249 cm3
Výkon 130 kW
Točivý moment 675 N.m
Maximální rychlost 80 km/h
Objem fekální nádrže 5 m3
Hmotnost včetně obsahu 12 tun
Cena okolo 2 000 000 Kč

Od lejty k jeřábu

Fekálie jsou staré jako lidstvo samo a již staří Řekové znali kanalizaci. Nicméně stále jsou místa, kde není systém odvodu splašek zaveden. A právě tam musí zajíždět fekální vozy. Dříve šlo hlavně o dřevěné nádrže, takzvané lejty, které se plnily ručně za pomoci věder. Vůz se zapřahal za koně. Technický vývoj šel dál, dřevo nahradil kov a koně nákladní automobily. V minulosti jste se tak na silnicích mohli setkat s cisternami na podvozcích Tatry 148, lfy L-50, Pragy S5T nebo Škody 706. Stále jsou v provozu i modely na podvozcích Pragy V3S či Škody- Liaz 100. I ty už však s postupem času odcházejí a specializované firmy dávají přednost modernějším podvozkům. Větší nástavby (sací bagry) se tak mohou montovat na českou Tatru 815 nebo zahraniční Iveco EuroTracker, Mercedes Actros, Scaniu, Man TGM a další. Na menší cisterny se hodí například podvozky Mercedesu Atego, Avie nebo Mitsubishi Fuso. I ovládání se mění. U menších vozů se stále počítá s tím, že hadici nasadí obsluha, u novějších už ji ovládá jeřáb.

Víte, že...

... kromě Ústřední čistírny odpadních vod v Troji existují v Praze další vypouštěcí místa? Jsou stranou hlavní zástavby. Na nich je nainstalováno zařízení, které dovede snímat kvalitu a množství vypouštěné vody.

... Pražské vodovody a kanalizace musí udržovat přípojky v provozuschopném stavu. To znamená, že přípojky musí být schopné odvádět splaškovou a dešťovou vodu. V rámci životnosti přípojky se starají i o dobrý stavební stav.

... existují různé konstrukce lapolů? Liší se podle množství produkovaného odpadu. Modernější typy mají připraveny koncovky, na něž se napojí hadice. Může se tak odsávat tuk i z jiného traktu budovy.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Související články

Témata
4. 9. 2013 12:59
Peristaltika
Peristaltika je pozvolný rytmický pohyb stěn některých dutých orgánů, které slouží k posunování jejich obsahu jedním směrem. Je vytvářena hladkými svaly a zabezpečuje ji autonomní nervová soustava. Peristaltika se uplatňuje především v trávicí soustavě (jícen, žaludek, střevo), dále v močovodech, vejcovodech a v jiných dutých orgánech.

Jseš si autore jistej, že víš co píšeš????

>:D
Avatar - Stejsn
23. 8. 2013 09:42
Kdysi jsem k tomu vytvořil webovky
Adresa [odkaz] ale už jsem je roky neaktualizoval. Mohly by se Vám líbit, jsou tam stovky fotek fekálních aut.
23. 8. 2013 08:58
Re: kč
me nikdy nikdo za 750 zumpu vycucnout nechtel. zaplatpanbuh uz je tu kanalizace
Avatar - sargis
23. 8. 2013 08:49
Re: kč
Hej, nas dedinsky hovnocuc berie €25 jednorazovo za 1 vycuc...urcite dobry kseft, dedina velka (4 500 ludi, cez. 2000 domacnosti) a polovica nema kanalizaciu. :-!
Avatar - lordlord
23. 8. 2013 07:07
vtip
Hovnocuc, mistr a učeň.
Přijedou vysát septik, hodí tam hadici a zapnou čerpadlo. Hovnocuc cucá, najednou zakucká a přestane. Mistr:
"Tak se dívej, mladej, jak se to dělá...". Sundá košili a skočí do septiku. Ponoří se do septiku, za chvíli vyplave a na učeně:
"Čtrnáctku"
Vezme si jí, nadechne se, zase se ponoří. Za chvíli vyplave, prská *...
"Šroubovák!"
Vezme si ho, zajede pod hladinu, hovnocuc začne zase sosat. Za chvíli vyplave. Prská, vytírá si je z očí, uší a říká učni:
"Uč se mladej, uč. Ať nemusíš celej život podávat vercajk."

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku