Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak vypadaly weby automobilek v počátcích internetu?

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Druhá polovina 90. let minulého věku znamenala rozmach Sítě sítí. Nemohly si jej nechat ujít ani automobilky.

Byla to doba nespolehlivých pípajících modemů, věčných pádů připojení a kdo měl alespoň v České republice k dispozici pevnou linku, byl král. Platit horentní sumy v řádu několika desítek tisíc měsíčně si mohly pochopitelně dovolit pouze firmy, domácí několikamegabitové bezdrátové přípojky představovaly hudbu daleké budoucnosti. Zámořský Auto Week se ohlíží do let 1996-2000, jak tehdy vypadaly weby amerických automobilek.

Dodge mělo v galeriích pouze červená auta a tehdejší web se nacházel na adrese 4adodge.com, protože intuitivnější doménu měl registrovanou výrobce účetních systémů Dodge Group! Hlavní stránce Pontiacu dominoval začátkem století Aztek za necelých 22 tisíc dolarů. Výrobce tehdy zdůrazňoval jeho univerzálnost a praktičnost. No, vzhled těžko, vždyť Aztek byl opravdu ošklivý... až byl vlastně krásný? Zajímavý určitě. U Fordu se daly najít informace i o ostatních značkách tehdejšího koncernu (Aston Martin, Jaguar, Volvo, Mazda...). Lincoln měl v nabídce jen tři modelové řady, Cadillac prodával Cateru, což byla zamerikanizovaná Omega B od Opelu. Plymouth se blížil ke konci své existence, s Oldsmobile to ještě tak špatně nevypadalo, i když jejich prezentace byla velmi decentní. A pozor, u Hummeru jste už nemuseli zadávat poštovní směrovací číslo, abyste se dostali dál! Třeba Chrysler měl poměrně originální web, jemuž dominovala klasická maska Jeepu a u dalších sekcí byly obrázky s jednotlivými částmi aut.

Flash se tehdy ještě nenosil, vrcholem pohyblivé grafiky byl animovaný GIF. Zájemce o brožury v PDF, či hraní si se specifikacemi konkrétního auta měl tehdy smůlu, první internetové konfigurátory vznikaly až na přelomu století. Byť třeba BMW se o cosi podobného pokoušelo už v roce 1996, mohli jste si vybrat alespoň barvu vozu... A zkuste stahovat katalog o velikosti několika megabytů přes tehdejší modemy! Prospekty se posílaly ještě tištěné poštou na vyžádání, někteří se ale této klasiky drží mimochodem dodnes...

Je však pravdou, že i evropští výrobci se snažili. Třeba švédské Volvo nabízelo už v srpnu 1997 potenciálním klientům a fanouškům kromě důležitých informací také stažení tapet! Kompletní výrobní program, bez log a vodoznaků a navíc v luxusním rozlišení 1024 x 768. Domácí Škoda vydala začátkem roku 1998 stříbrný kotouček s obrazem svého tehdejšího webu jako přílohu počítačového magazínu. V decentně bílém kartonovém obalu pouze s logem automobilky. Nešlo mu upřít zajímavou grafiku, spoustu zajímavého čtení, ani přítomnost historického archivu (byť s pidifotkami). Možná jej ještě někdo máte doma, jen současné mechanicky už bohužel patnáct let stará cédéčka nepřečtou. Internetové stránky byly vesměs jednoduché s na dnešní dobu zastaralým písmem a těmi nejjednoduššími tabulkami. Jenže, měly to, co ty současné leckdy postrádají: dokonalou přehlednost.

A nezapomeňme jednu podstatnou věc: v září 1997, tedy před šestnácti lety, se zrodil i web Auto.cz, nejdříve jako týdenní magazín po vzoru tištěných časopisů. Chcete-li si připomenout, jak vypadaly weby na konci minulého století, existují stránky Wayback Machine Internet Archive.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - PTS
17. 8. 2013 17:41
To zírám
Smekám klobouk před autorem. Toto je snad první článek zde, který zmiňuje (i když nepřímo) zdroj :yes: Ještě by také sem tam mohli jiní autoři přiznat že je i jejich článek inspirován už existujícím a bylo by to numero uno :-!

PS: kromě autoweek.com autorům není cizí ani carscoops.com >:-[]
Avatar - Lukin3
17. 8. 2013 17:30
Jak vypadaly weby automobilek v počátcích internetu?
Docela zajímavý pohled na tehdejší internetové stránky automobilek. Když se podívám na dnešní internetové stránky tak je to krok v před.
Avatar - boost.
17. 8. 2013 15:59
Re: a co u nás
Neumíš kliknout na ten odkaz a podívat se, jak vypadala?
17. 8. 2013 15:52
a co u nás
Obrázek jak třeba vypadal web škodovky by nebyl?