Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaká je kondice baterie ojetého elektromobilu? Aplikace do smartphonu slibuje detailní data

Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
Fiat 500e
17 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (31)

Přesné zjištění kondice baterie elektromobilu pomocí měření může být drahé a zdlouhavé. Firma Clearwatt slibuje, že stačí nainstalovat aplikaci do mobilu a chvíli jezdit.

Nejednoho zájemce o elektrické svezení odrazuje zatím stále vysoká pořizovací cena nových elektromobilů a čeká tedy na to, až bude širší výběr na trhu ojetin. V takové situaci ale nastane problém – v jakém stavu je baterie, nejdražší komponenta elektrického vozu?

Pohledem to nepoznáte, ale to neznamená, že to nejde zjistit. Existuje způsob, jak to změřit a vyzkoušel ho kolega Martin Vaculík na ojetém Fiatu 500e druhé generace.

Video placeholder
Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu! • Zdroj: auto.cz

Některé autobazary uvádí u elektromobilů stav zdraví baterie, tzv. SoH, State of Health. A kolegu Vaculíka děsí poměr mezi kilometrovým proběhem a udávaným zdravím baterie. Hodnota SoH znamená poměr kapacity baterie v jejím aktuálním stavu k nové, takže 94 % SoH znamená, že baterie má 94 % své původní kapacity.

Měření, jakkoliv přesné a s vysokou vypovídající hodnotou, je přeci jen věc, kterou nechcete dělat u deseti ojetin v užším výběru. Britská firma Clearwatt však nyní přichází se snazší a levnější cestou – aplikací s názvem EV Health Checker.

Aplikace má používat data, které o sobě vozidlo poskytuje, a informace z řidičova smartphonu k vytvoření detailní zprávy o spotřebě a výkonech vozu v reálném světě. Navíc k tomu přidá informace o stavu zdraví baterie ve srovnání jak s novým autem daného modelu, tak i se srovnatelnými ojetými vozy, dále odhad vývoje degradace baterie do budoucna a odhad dojezdu auta v různých podmínkách.

Zní to až příliš dobře na to, aby to byla pravda, resp. aby tohle zvládla pouhá aplikace v mobilu. Ona však nefunguje sama od sebe, je třeba do ní zadat údaje o vozidle včetně registrační značky a následně chvíli jezdit s aplikací běžící na pozadí. Jak se mobil dostane k datům vozidla, jako je např. poměr rychlonabíjení k pomalému nabíjení, web společnosti neuvádí, hovoří však o „průlomové technologii mobilní telematiky“, která sbírá data. Ta jsou následně analyzována „enginem Clearwatt, analyzátorem dat čekajícím na patent, který využívá fyziku, chemii a strojové učení k porozumění výkonům vašeho elektromobilu“.

Výstupem z aplikace je zpráva o stavu vozu včetně zdraví baterie. Teoreticky tak aplikaci můžou použít prodávající ke zvýšení lákavosti svého elektromobilu, také by ji ale mohl použít kupující při testovací jízdě, je-li všechno tak snadné, jak to z webu firmy vypadá.

Rychlonabíjení může být problém

Zmíněné rychlonabíjení baterie může znamenat její rychlejší degradaci, zejména jedná-li se o nikl-mangan-kobaltovou (NMC) baterii. Ty totiž zpravidla odolávají častému rychlonabíjení hůř než lithium-železofosfátové (LFP) baterie.

„V současnosti většina řidičů elektromobilů svá auta nevlastní, takže jim tolik nejde o jejich stav. Například u obchodního zástupce je větší pravděpodobnost, že bude využívat rychlonabíjení často, a také bude překračovat doporučený limit nabíjení do 80 %. To zrychlí degradaci baterie,“ říká Patrick Cresswell, spoluzakladatel a výkonný ředitel Clearwattu.

V Británii funguje ještě jeden způsob, jak se domoci informací o stavu zdraví baterie elektromobilu. British Car Auctions, velký obchodník ojetými auty z firemních flotil, stav baterie u aut, která nabízí, měří přímo na daném kuse. Získá tak zprávu o stavu baterie včetně potenciálních rizik spojených s vadnými moduly či články baterie.

Spoluzakladatelka specializované prodejny EV Experts v Surrey Estelle Millerová nicméně varuje před tím, aby některé zdroje neoznačovaly baterii v mizerném stavu za skvělou. „Skutečně potřebujete znát stav zdraví baterie,“ potvrzuje. „Viděli jsme nicméně zprávu na ojetý Volkswagen e-Up, v níž společnost, která baterii měřila, označila skóre zdraví baterie jako vysoké, ale ve skutečnosti byl stav zdraví velmi nízký – to číslo bylo schované v patičce zprávy,“ dodává.

Vstoupit do diskuze (31)