Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi RS e-tron
Audi RS e-tron
Chevrolet Bolt EV
Servis elektromobilů Škoda
14 Fotogalerie

Nový typ baterie pro elektromobily se sám uhasí. Vznikl v Koreji

Marek Bednář

Inovativní elektrolyt v baterii typu LFP znamená nejen její delší životnost, ale také samozhášecí schopnost. Zatím však existuje jen v laboratoři.

Vývoj baterií elektromobilů i hybridů jde neustále dopředu. Většina typů ovšem sdílí dvě vlastnosti – jednak, i když nehoří často, může být problém je uhasit, když už vzplanou, a jednak, s věkem a zvyšujícím se počtem nabíjecích cyklů ztrácejí svou kapacitu. Jihokorejský Institut vědy a technologie Daegu Gyeongbuk (DGIST) ovšem nyní přichází s typem lithiumželezofosfátové baterie, který omezuje obě tyto vlastnosti.

Baterie má „třívrstvý elektrolyt z pevných polymerů“ a výzkumníci říkají, že v případě vzplanutí se baterie sama uhasí, a také, že má lepší životnost co do nabíjecích cyklů. Po tisícovce měla stále kapacitu 87,9 %, přitom běžně za tu dobu baterie degradují o 20–30 %. Pro představu, 1.000 nabíjecích cyklů znamená v závislosti na spotřebě vozu a jeho dojezdu na jedno nabití 200–400 tisíc najetých kilometrů.

Video placeholder
Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu! • auto.cz

Trik je právě v elektrolytu. „Elektrolyty z pevných polymerů, zejména ty založené na polyethylenglykolu, jsou vyzdvihované pro svou odolnost proti průsaku, bezpečnost a flexibilitu,“ píše se v abstraktu vědecké práce, kterou institut publikoval.

V práci navrhuje použití „nového nehořlavého elektrolytu z pevných polymerů s dokonalejší vodivostí iontů“ s přídavkem dekabromdifenylethanu, zeolitu a solí lithia. Samozhášecí přísady znamenají, že baterie se umí sama uhasit, i kdyby hořet začala.

Elektrolyt má měkké vnější vrstvy, zajišťující dobré přilnutí na katodu i anodu, a pevnou vnitřní vrstvu, která zlepšuje odolnost baterie. Elektrolyt také umenšuje formaci dendritů. To jsou mikroskopické nánosy kovu, které „vyrůstají“ jako kořeny do elektrolytu a mohou porušit bariéru mezi anodou a katodou, což znamená zkratování baterie a riziko požáru. Jejich tvorba je však problémem už kvůli tomu, že tvoří nerovný povrch lithiové anody, a s dalšími nabíjecími cykly se nerovnosti zvětšují.

„Předpokládáme, že tento výzkum významně přispěje komerčnímu nasazení lithiových baterií s elektrolytem z pevných polymerů,“ komentoval práci vedoucí výzkumu dr. Kim Jae-Hun s tím, že takové baterie „zajistí lepší stabilitu a efektivitu úložišť energie“.