Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaký je šanghajský autosalon? Více strážců než novinek (+velká galerie)

Jiří Baborský
Diskuze (2)
K vidění je toho na letošním šanghajském autosalonu hodně. Jen máme někdy pocit, že je tu více členů ochranky než samotných automobilových novinek.

Šanghajské výstaviště s halami uspořádanými do tvaru motýlích křídel je obrovské. Když jej konečně celé projdete a máte pocit hotové práce, zjistíte, že má ještě druhé patro. Zatímco z Česka, kam se vrátila zima, se to může zdát jako ideální příležitost k zahřátí, nám se v třicetistupňovém vedru do druhého kola ani moc nechce…

Po loňské návštěvě pekingského autosalonu, který se s tím šanghajským ob rok střídá, podobně jako podzimní Paříž s Frankfurtem, nás logicky napadá letmé srovnání. Tak předně SUV jsou nadále v kurzu, jejich obliba naopak roste. Výstaviště jimi praská ve švech, SUV tu najdete na tisíc způsobů – hranaté krabice, dynamická rádoby kupé, benzinová, elektrická, plug-in hybridní. Často ale jen s pohonem předních kol, o který v Číně nikdo moc nestojí.

Podobně jako SUV napočítáte i členů ochranky – mají uniformy, přísný výraz ve tváři, nosí cedule upozorňující na kapsáře a někteří jsou vyzbrojeni dvoumetrovou tyčí – to abychom moc nezlobili.

Trochu paradoxní nám připadá způsob, jakým během novinářských dní některé značky zacházejí s novináři. Párkrát se nám totiž stalo, že jsme nebyli vpuštěni na stánek a z gestikulace anglicky nemluvícího personálu pochopili, že bychom se museli u hostesek registrovat – pochopitelně v čínštině. Naštěstí ale takových situací nebylo moc, přesto překvapí.

Stejně jako nepřipravenost některých expozic. Zatímco z Evropy jsme zvyklí, že otevřením výstaviště realizační šílenství končí a vše musí být dokonalé, v Šanghaji se občas na stáncích vesele montovalo, některé expozice zely prázdnotou, řada aut byla až do odpoledne pod plachtou, jednou jsme dokonce viděli zaměstnance automobilky, jak auta po molu mezi novináři přetlačují z místa na místo. Svérázný přístup…

Co nás dostalo asi nejvíc, byla ušmudlanost některých exponátů. Nejednou jsme na autech viděli mastné fleky od nerozetřené leštěnky a okna špinavá tak, že přes ně nebylo ani vidět dovnitř. A nikomu z okolo chodících členů týmu to nevadilo. Aniž bychom chtěli být jízliví, stoprocentní stav stánků evropských či amerických značek s domácími automobilkami dost kontrastoval. Samozřejmě zmiňujeme pár extrémů z mnoha desítek vystavovatelů, o jejichž existenci jsme dodnes neměli tušení.

Podobně protichůdné dojmy máme z kvality čínských aut. Většina působí až nečekaně seriózně a kvalitně, některá jsou tradičně kýčovitá (alespoň pro oko Evropana) a najdou se i kousky na dálku páchnoucí lacinými plasty a lepidly. Čína je zkrátka země extrémů.

S oblibou medializované kopie renomovaných modelů rozhodně nenajdete na každém kroku, spíš jde o koření, které dotváří celý exotický dojem šanghajské výstavy. Pár skutečně šťavnatých plagiátů jsme ale našli a přineseme je v samostatném článku. Stejně tak se v samostatném článku vrátíme k šanghajským hosteskám.

Jiří Baborský
Diskuze (2)
20. 4. 2017 18:44
Vraj veľká galéria...
...ale mám z nej howno, keď sa zase nikto nenamáhal dať k fotkám aspoň aké-také popisy. Nie, proste to tam nasypal jak kopu smetia. Tento web je jedna veľká úbohosť. Hlavne že si nájdu dôvod na kritiku.
Avatar - twistedTSD
20. 4. 2017 18:23
Registrace u hostesek v čínštině...
Tak hlavně, že na každém evropském autosalonu obléhají (nebo také pod-léhají) vystavené exponáty vyzbrojeni foťáky, notýsky a metrem. Bez registrace.