Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá

Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá Zdroj: acz

Jay Leno představuje Rolls-Royce Silver Cloud Derelict: Jako starý jen vypadá

Silver Cloud (stříbrný mrak) se stal posledním modelem britské značky s rámovou nebo chcete-li podvozkovou karoserií. Jenže tohle auto je takzvaný „sleeper“. Co nabízí pravděpodobně nejrychlejší Silver Cloud? Dozvíte se v "garáži" Jaye Lena.

Auta, která vypadají jako historická, ale ve skutečnosti jsou vlastně docela moderní, se v posledních letech objevují stále častěji. Řada velmi bonitních lidí by totiž ráda používala svého veterána, k němuž mnohdy mají i citový vztah v každodenním provozu. Jenže jsou zde jistá omezení vyplývající z faktu, že takové auto je prostě staré se vším co to obnáší. Od omezených jízdních výkonů přes úroveň brzd a vůbec celkově bezpečnosti až po výbavu auta.

Pokud však má majitel takového auta opravdu hodně peněz, může si jej nechat lidově řečeno omladit u některé ze specializovaných firem. Jednou z nich je i společnost ICON Jonathana & Jamieho Warda z Los Angeles v Kalifornii. Právě ta stojí za přestavbou Silver Cloudu pro nejmenovaného australského zákazníka.

Je libo staro-moderní Land Cruiser?

Společnost ICON je známá zejména úpravami a přestavbami těžkých offroadů případně pick-upů z 50. let, na nichž založila svoje renomé. Mezi nejlepší produkty patří omlazování starších generací Toyoty Land Cruiser a Fordů Bronco, tedy dvou automobilových ikon minulosti.

Když nahlédnete do jejich katalogu o 82 stranách, najdete v něm nejčastěji právě tyto dva modely, které ovšem mají s těmi původními společné pouze karoserii včetně rámu a samozřejmě detailů. Technicky vzato se však jedná o výrazně modifikovaná a v zásadě mnohem modernější auta.

Klasika s výkony sporťáku

Ve stejném duchu je i Rolls-Royce Silver Cloud Derelic, který je představován v pořadu Jay Leno´s Garage. Původní Silver Cloudy vyráběné v letech 1955 až 1966 mohly pohánět postupně dva motory. Jednak to byl řadový šestiválec 4,6 litru a od roku 1959 tradiční osmiválec značky o objemu 6,2 litru.

I tento vůz má pod kapotou osmiválec, avšak namísto slavného motoru řady L je použit agregát LS7 o zdvihovém objemu 7,0 litru. Ano, přesně ten motor, který poháněl supersportovní Corvette šesté generace (tedy C6 ) Z06 v letech 2006 až 2013. Dle Jonathana Warda nabízí osmiválec v Silver Cloudu výkon 550 koní (tedy 404 kW). U původního motoru Rolls-Royce výkon již tradičně neuváděl. Pouze konstatoval, že je dostatečný. K tomu výfuk auta produkuje libozvučné tóny, úplně jiné, než jaké známe z tichoučkých rollsů.

Jenže výkon motoru jsou věc jedna a bezpečně koně zastavit či je přenést na vozovku věc druhá. Aby takto upravený Silver Clpoud obstál i v této disciplíně tak, jak jeho náročný majitel očekává, prodělal také úpravy podvozku a brzd. Vlastně jediné, co zůstalo z původního Silver Cloudu je rámový podvozek přibližně obdélníkového tvaru, na němž „sedí“ klasická karoserie.

Brzdy, na všech kolech kotoučové, dodala známá italská firma Brembo, a zavěšení kol využívá vzadu čtyřprvkovou nápravu. Rovněž na přední nápravě bylo použito nezávislé lichoběžníkové zavěšení kol původem od Art Morisson Sport. Posilovač řízení měl již původní Silver Cloud, ovšem v tomto případě jistě půjde o odlišný systém, pojící se s novou přední nápravou.

Pohled do kabiny odhalí, že tento cloud se příliš neliší od originálu. Opak je ale pravdou, přičemž všechny moderní prvky výbavy jsou velice citlivě zakomponovány do klasického celku. Auto tak má například tempomat či klimatizaci. Tu mohl mít už originální Silver Cloud, avšak v tomto případě jde o moderní zařízení. Tady nejde pouze o účinnost, ale také o celkovou funkčnost, neboť jistě nejeden majitel youngtimera či veterána vám potvrdí, že dnešní ekologické náhražky původně freonových chladiv R12 nejsou příliš účinné. A moderní R134a do těchto starých klimatizací použít nelze.