Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jediný elektromobil na Antarktidě musel být upraven, může za to oteplování

Venturi Antarctica
Venturi Antarctica
Venturi Antarctica
Venturi Antarctica
15 Fotogalerie
Diskuze (0)

Společnost Venturi postavila první elektrické polární průzkumné vozidlo, které bylo připraveno na práci v teplotách hluboko pod bodem mrazu. Oteplování si však vyžádalo dodatečné úpravy.

Jméno Venturi je vám jistě alespoň trochu povědomé. Skupina Venturi o sobě na svých webových stránkách říká, že se specializuje na návrhy a výrobu vysoce výkonných elektrických vozidel. Zmiňuje svůj podíl ve formuli E, světové rekordy a výjimečné schopnosti vlastních výtvorů, ať už mají dvě kola nebo čtyři. A přitom produkt, o kterém je nyní řeč, nesplňuje krom elektrického pohonu v podstatě nic.

Máme na mysli Venturi Antarctica, elektrické průzkumné vozidlo, které bylo v prosinci 2021 přiděleno do služeb výzkumné stanici Princess Elisabeth Antarctica. Abychom vozítku nekřivdili, jeden rekord přeci jen na kontě má. Údajně jde o první elektrické průzkumné vozidlo vůbec. Nyní se po dvou letech provozu Venturi Antarctica dočkalo několika technických vylepšení.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Venturi Antarctica bylo původně navrženo tak, aby optimálně fungovalo v teplotách až do -50°C, nicméně stávající teploty na Antarktidě jsou podstatně vyšší a pohybují se okolo -10°C. To s sebou přineslo několik komplikací, které tým z Venturi přijel řešit v závěru loňského roku. Úpravy by v této fázi měly být především preventivní, pro případ provozu Antarcticy v teplotách blížících se 0°C.

Teplejší než zamýšlené teploty mohou vyústit ve sníh lepící se do ozubených kol pohánějících pásy Antarcticy, kde je následně stlačen, ztvrdne a způsobuje vibrace. Vývojové oddělení Venturi v Monaku proto připravilo nová ozubená kola, která navíc vybavilo středovým kuželem z materiálu, k němuž by se sníh lepit neměl – tento kužel pak má pomoci s rozbíjením sněhu. Bonusem je, že nová ozubená kola ušetří celkem 22 kilogramů hmotnosti.

Video placeholder
Venturi Antarctica - Vylepšení 2023 • Zdroj: Venturi

Původně předpokládané teploty hluboko pod bodem mrazu dostačovaly k chlazení komponent ve spodním rámu. Venturi nezmiňuje přesně jakých, ale můžeme předpokládat, že jde v první řadě o chlazení součástí pohonné soustavy. Vyšší teploty však k chlazení nedostačují, takže byl nainstalován systém chlazení vzduch-kapalina, aby bylo zamezeno riziku přehřátí.

Třetí a neméně důležitou úpravou je chlazení prostoru pro posádku. Na přímém, silném slunci se bohatě prosklená kabina chová jako skleník a rychle se zahřívá. Do přední části vozidla proto byla zapracována dvojice přívodů vzduchu, který je následně vháněn do kabiny malými elektromotorky. To prý dostačuje k udržení komfortní teploty uvnitř.

Video placeholder
Venturi Antarctica - První bezemisní polární průzkumné vozidlo • Zdroj: Venturi

Začít diskuzi