Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jste dost zdraví pro řízení? S omezením!

Petr Slováček
Diskuze (8)
Tušíte, co znamenají harmonizační kódy v řidičském průkazu? Že mohou označovat zdravotní omezení, s nimiž se nesmí libovolně řídit? Co všechno smí váš lékař?

Lékař, který zjistí, že žadatel o řidičské oprávnění nebo držitel řidičského oprávnění je zdravotně způsobilý k řízení motorových vozidel s podmínkou nebo není zdravotně způsobilý vůbec, je povinen o této skutečnosti neprodleně informovat obecní úřad. Tak hovoří suchá řeč zákona. V praxi to znamená, že od začátku loňského roku by měli lékaři hlásit všechna řidičská omezení svých pacientů. V absurdně nadsazených případech i fakt, že

si pacient zrovna zlomil nohu a se sádrou nemůže řídit. Popřípadě jen s nějakým omezením, které by se mu mělo zapsat do řidičského oprávnění.

Znáte kódy?

Existuje několik desítek mezinárodních harmonizačních kódů, které omezují či upravují platnost řidičského oprávnění držitele. Jenže když už se nějaký kód na zadní straně průkazu objeví, beztak mu vlastně nikdo jiný než úředník za přepážkou nerozumí.

Kritérií je víc, jedním z nich je zdravotní stav řidiče, dalším třeba nutnost technického upravení vozidla. Jako „05.01 Omezení jízdy podle denní doby (například jedna hodina po východu slunce)“ nebo „42.02 Venkovní zpětné zrcátko na blatník“. Najdou se i nečekané pikantnosti – vlivem celoevropské platnosti kód „05.08 Zákaz jízdy pod vlivem alkoholu“. „U nás se v praxi neuvádí, neboť zákaz obecně vyplývá z našich právních předpisů,“ říká Martin Novák z ministerstva dopravy.

Jenže nejčastěji se setkáte jen s obligátním „01.01 držitel řidičského oprávnění smí řídit motorová vozidla příslušné skupiny pouze s dioptrickými brýlemi“, „01.02 pouze s kontaktními čočkami“ nebo „01.06 s brýlemi nebo čočkami“.

Kromě toho uvidíte ještě harmonizační kód 150 u skupiny řidičského oprávnění A1. Není divu, že se nás čtenáři často ptali, jestli mohou řídit

motorku do 150 kubíků. Bohužel jsme jim sdělovali, že toto řidičské oprávnění omezuje na řízení motocyklů o objemu válců jen do 50 cm3. V nově vydaných řidičských průkazech od ledna 2013 se toto omezení zaznamená kódem 79 – a držitelé řidičáku na osobní auto do 3500 kg už beztak mohou řídit skútr do 125 kubíků. Nový je kód 96 u kolonky B, který znamená rozšíření oprávnění na tahání vozíků s celkovou hmotností soupravy do 4250 kg. Ještě do konce roku lze čekat nějaké změny kódů, které vycházejí z evropských směrnic.

Nevědí?

Zdravotní omezení do řidičáku zaznamenává dopravní odbor obecního úřadu na základě podkladů od ošetřujícího lékaře. Ten vydá posudek na základě odborného závěru specialisty (například diabetologa) či třeba dopravního psychologa. „Řada z nich o tom ale vůbec neví, a přitom nesou forenzní zodpovědnost,“ říká Michal Walter. Coby dopravní psycholog může dávat pouze doporučení, v jakém režimu smí řidič za volant (třeba jen na silnice nižších tříd s řidším provozem). Ale posudek pro obecní úřad vydává praktický lékař.

Jenže když se při řízení něco stane kvůli zdravotní indispozici, již jakýkoliv lékař včetně specialisty diagnostikoval, ale neohlásil, je za to tento zdravotník zodpovědný. Existenci omezujících harmonizačních kódů je ale třeba vidět i z druhé strany – jako cestu, jak nepřijít o možnost řídit úplně. Na silnicích totiž přibývá seniorů, kteří odmítají vrátit řidičské oprávnění, ale do plného provozu nepatří. „Přitom by třeba jen stačilo omezit jim jízdu na třicet kilometrů od domova. K lékaři a na nákupy to stačí, ale do hustého provozu či na dálnici už takový člověk nepatří,“ myslí si Michal Walter.

Hlavně osvěta

Česká lékařská obec nepřijala loňskou novinku s nadšením a jasným pochopením – nejdřív se řešilo, zda platí povinnost jen pro praktické lékaře.

„Týká se lékařů všech odborností v okamžiku, kdy důvodné změny zdravotního stavu zjistí,“ vydalo prohlášení právní oddělení České lékařské komory.

Pak zase řešili, jak má takové hlášení vypadat. „Není předepsána žádná forma, ani neexistuje tiskopis. Postačí tedy sdělit identifikaci pacienta a posudkový závěr. Odborné důvody lékař specialista sdělí registrujícímu všeobecnému praktickému lékaři ve své zprávě,“ upřesnila Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně, jak postupovat. Jako důkaz, že lékař svou povinnost splnil, má sloužit kopie přípisu obci, která by měla být založena do zdravotnické dokumentace pacienta.

Při snaze dostat odpověď od lékařů jsme naráželi na jejich nechuť vyjadřovat se k problematice nebo velmi vyhýbavá slova.

Jak se nám ale podařilo zjistit, důvody jsou prozaické – lékaři zdravotní omezení pacientů nehlásí proto, aby o ně nepřišli. „Věděla jsem o povinnosti od začátku, ale když pacientovi nechám sebrat řidičák, přijdu o něj a půjde příště k jinému kolegovi,“ řekla nám otevřeně mladá lékařka z východních

Čech, která si pochopitelně nepřeje být jmenována.

Není proto divu, že se za rok a půl platnosti nařízení setkala jen s jediným lékařským vetem řízení – pacient nesměl tři měsíce řídit po úplné náhradě kyčelního kloubu.

Víte, že…

… zdravotní způsobilostí k řízení motorových vozidel se rozumí tělesná a duševní schopnost k řízení?

… zdravotní způsobilost posuzuje a posudek vydává posuzující lékař na základě prohlášení žadatele o řidičské oprávnění nebo držitele řidičského oprávnění?

… zdravotně způsobilý k řízení motorového vozidla není ten, kdo má poruchy chování způsobené závislostí na alkoholu nebo jiných psychoaktivních látkách podle posudku o zdravotní způsobilosti?

… posudek o zdravotní způsobilosti musí mít písemnou formu?

… pravidelným lékařským prohlídkám je povinen podrobovat se řidič vozidla, který při plnění úkolu užívá zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení? Dále řidič, který řídí motorové vozidlo v pracovně-právním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě. Nebo řidič, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti. A konečně držitel oprávnění C1, C1 + E, C, C + E, D1, D1 + E, D nebo D + E, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel, a držitel osvědčení pro učitele.

Petr Slováček
Diskuze (8)
23. 6. 2013 09:00
Re: o kody nejde
Obávam se, že se mýlíte - zkrátka jede bez zdravotní způsobilosti a tak jde vina na něj, stejně jako kdyby nadýchal, i kdyby byl 100x v právu. Také je otázkou pojistné plnění..
Avatar - beibej
22. 6. 2013 23:08
Re: o kody nejde
děda v oltcitu je stejně nezpůsobilý jako 18ti letý mladík se čtyřmi pivy, možná je ještě horší. Nevím, ale řidič je prostě jednotka která splňuje určité požadavky. A je jedno jestli muž, žena, děda nebo opilec. Rozhodující je jen ANO splňuje nebo NE nesplňuje. A prostě vídám spousty dědů i ženských který prostě nesplňujou.
22. 6. 2013 21:56
Re: o kody nejde
Promiňte, hodně to zjednodušujete a mně se vás nechce přesvědčovat. Jen jsem upozornil na další z možných zdravotních omezení způsobilosti k řízení motorových vozidel, o kterém se mezi lidmi moc neví a případná nehoda - a podobně - by mohla přivést do problémů hodně lidí, včetně třeba toho praktického lékaře.
O vygumovaných lidech se s vámi nepřu.
Avatar - vabis
22. 6. 2013 15:21
o kody nejde
Problém na silnici není nahluchlý děda v Olcitu. Ten si jede při kraji 40-60 a nikoho neobtěžuje. Buďme tolerantní. Jestli má kód takový nebo makový je skoro jedno. Problém jsou lidé, kteří mají v hlavě slušně řečeno "vygumováno" a nepřiznají to.
22. 6. 2013 13:57
Omezení
Dovoluji si ctěné publikum také upozornit na poměrně přísnou (tedy celková ztráta sluchu nad 20% dle Fowlera) hranici poškození sluchu, od které je řidič zdravotně způsobilý pouze za použití sluchadla (kód S02.01)