Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karsan V1: Turecké taxi pro New York City

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Jedním ze tří finalistů soutěže Taxi of Tomorrow je poněkud překvapivě zástupce turecké společnosti Karsan.

Cílem soutěže Taxi of Tomorrow, kterou vyhlásil starosta New Yorku a Taxi and Limousine Commission, je zvolit jednotný model pro budoucí newyorský taxík. Ten bude s těmi současnými s velkou pravděpodobností spojovat jen typická žlutá barva karoserie.

V současnosti je v New Yorku flotila 13.000 licencovaných vozů taxi ve žluté barvě, v níž je zastoupeno celkem 16 modelů 9 různých značek. V budoucnosti má být používán jen jeden typ vozu od jediného výrobce. A právě za tímto účelem probíhá soutěž Taxi of Tomorrow, která má nyní tři finalisty, z nichž bude začátkem příštího roku vybrán vítěz.

První dva koncepty vozu pro newyorskou taxislužbu, které se dostaly do finále jsou odvozeny od automobilů, které známe i z evropských silnic. Jejich základem je Ford Transit Connect a Nissan NV200. Třetí koncept pochází od společnosti Karsan z Turecka a je od svého počátku navrhován přímo jako taxi.

Karsan V1 je dlouhý 4,82 m, široký 1,92 m (bez vnějších zpětných zrcátek), vysoký 1,91 m a má rozvor náprav 3,25 m. Pohotovostní hmotnost se má pohybovat okolo 1.485 kg. Základem vozu je robustní prostorový rám, k němuž jsou připevněny jednoduše vyměnitelné povrchové panely z probarvených plastů. Tato koncepce má snižovat náklady na výrobu a zjednodušit i zlevnit opravy po menších kolizích.

K pohonu má sloužit prozatím blíže nespecifikovaný zážehový řadový čtyřválec. Kromě konvečního pohonného systému bude k dispozici i provedení na stlačený zemní plyn CNG nebo verze vybavená pouze elektromotorem a akumulátory. Ve všech třech případech je motor uložen nad poháněnou zadní nápravou.

Ve voze je oddělený prostor pro řidiče a vedle něj mírně vpředu je místo pro zavazadla. Pro cestující jsou připravena čtyři místa k sezení. Interiér nabízí i prostor pro dětský kočárek nebo vozíčkáře. Součástí vozu je elektricky ovládaná nájezdová rampa, která se vysouvá z prahu pode dveřmi na pravé straně otevíranými v úhlu až 90°.

Koncept tureckého taxi pro New York je vybaven panoramatickou prosklenou střechou. Pasažérům má být k dispozici infotainmentový systém, samostatné ovládání klimatizace a bude jim umožněno platit kartou nebo hotově.

Bezpečnostní výbava má standardně obsahovat ABS, ESP, systém sledování tlaku v pneumatikách, čelní i boční airbag řidiče, boční hlavové airbagy pro cestující a tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech.

Turecký výrobce automobilů společnost Karsan Automotiv Sanayi Ve Ticaret je dceřiná společnost skupiny Kiraça Group.

Vítěz soutěže Taxi of Tomorrow vyrazí do ulic New Yorku nejdříve koncem roku 2013 a stane se jediným licencovaným vozem taxislužby na příštích deset let.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Vencos
14. 3. 2011 21:34
Starý
Nevím jestli se pletu,ale mám pocit,že informace o tomhle tureckym pseudo autě a newyorskym výběrovym řízení, se objevili na interentu minimálně dva roky zpátky. Tehdá to bylo ještě otevřený.
Nevím už kde, možná jsem to četl dokonce tady,ale pod nějákou diskusí určitě. Newyorksý starosta to pozastavil,nebo zrušil, nevím už z jakýho důvodu, každopádě si to turci můžou zatim strčit za klobouk a po NYC budou dál jezdit hybridní Fordy Escape, Toyoty Sienna a starý dobrý "viktorky"