Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kauza Takata nekončí. Tisíce vozů s novými airbagy musí opět do servisu

Marek Bednář
Diskuze (0)

Ford zjistil, že jeho mechanici si nepřečetli návod, když u pick-upu Ranger z let 2003–2006 vyměňovali nebezpečné nafukovače airbagů značky Takata za bezvadné a namontovali je špatně. Mazda nyní v USA spustila svolávací akci na sesterský model BT-50.

Aféru s vadnými airbagy Takata asi netřeba dlouze připomínat, týkala se ošizených nafukovačů airbagů, které se dostaly celosvětově do více než 100 milionů aut. Většina už má nebezpečné nafukovače vyměněné za nové, ovšem v případě pick-upů Ford Ranger a Mazda BT-50 neznamenala výměna, že je všechno vyřešeno.

Existuje totiž šance, že v některých vozech nebyla výměna provedena správně a airbag by tedy nemusel fungovat tak, jak je zamýšleno. Automobilka Mazda nyní kvůli tomu ve Spojených státech spustila svolávací akci, která se týká přes 12 tisíc pick-upů BT-50 vyrobených mezi květnem 2003 a květnem 2006. Je podezření, že nové nafukovače byly namontovány špatně natočené.

Pikantní je, jak se o potenciálním problému automobilka dozvěděla. Bylo to od Fordu, který zjara letošního roku svolal do servisů téměř 100 tisíc rangerů ze stejného období výroby. Svolal je proto, že zjistil, že mechanici si při vyměňování nebezpečného nafukovače Takata nepřečetli návod k instalaci nového nafukovače a prostě ho namontovali špatně.

Video se připravuje ...

O co v oné kauze původně šlo? Vadné nafukovače airbagů značky Takata, které se v obrovských počtech montovaly do aut na přelomu tisíciletí, ústily ve více než třicítku úmrtí a stovky zranění při jinak banálních nehodách.

Používaly totiž dusičnan amonný, který je levný – proto také automobilky masově upřednostnily levnější nafukovací kapsle od Takaty oproti jiným, dražším – ale v kombinaci s vlhkostí velmi nebezpečný. Místo rychlého, ale řízeného nafouknutí airbagu totiž dusičnan amonný svou kapsli může roztrhat a do interiéru vozu vrhnout ostré kovové střepiny jako granát.

V minulém desetiletí automobilky kvůli těmto nafukovačům svolaly přes 100 milionů aut, aby je vyměnily za bezpečnější. Do dnešní doby však nejspíš nejsou vyměněny všechny – v květnu letošního roku došlo k poslednímu úmrtí kvůli vadnému nafukovači Takata, a to u bočního airbagu pick-upu Dodge Ram z roku 2003. Koncern Stellantis poté vydal varování 29 tisícům majitelů aut ze stejné série, aby s nimi nejezdili, dokud nebude airbag s vadným nafukovačem vyměněn.

Marek Bednář
Diskuze (0)

Doporučujeme