Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další obří svolávací akce kvůli airbagům je na obzoru. Firmy Takata se netýká

Marek Bednář
Diskuze (2)

Americký úřad NHTSA chce vynutit svolávací akci 52 milionů aut s nafukovači airbagů navrženými firmou ARC, protože se mohou roztrhat. Firma kontruje, že žádnou plošně přítomnou výrobní vadu nenašla.

Když se začne hovořit o vadných airbazích v autech, člověka okamžitě napadne firma Takata, ovšem tentokrát se jejích výrobků problémy netýkají. Nafukovače airbagů, na něž upozorňuje americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), pochází od firem ARC Automotive a Delphi Automotive.

Není to poprvé, co se o problémech s nafukovači ARC dozvídáme. Podle agentury Reuters úřad NHTSA už v květnu žádal, aby firma ARC sama zorganizovala svolávací akci. Ta však odmítla, takže úřad začal pracovat na vynucení svolávačky.

To je poměrně vzácný krok, o němž úřad informuje měsíc před veřejným slyšením. Na tom se rozhodne, zda svolávací akce bude či nikoliv. Pokud ano, s potenciálem ke svolání až 52 milionů aut by to byla jedna z největších svolávacích akcí v dějinách automobilového průmyslu. Týkala by se některých modelů automobilek Ford, GM, Stellantis, Tesla, Toyota, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen, vyrobených v letech 2000-2018.

Ovšem, že ke svolávací akci dojde, není vůbec jisté. Problém nafukovačů ARC je v tom, že plyny určené k naplnění pytle „mají jen jednu cestu skrz otvor, aby opustily nafukovač a naplnily polštář airbagu“, uvedl úřad v květnovém prohlášení, kdy se svět o tématu prvně dozvěděl. Pokud by tento otvor něco ucpalo, např. struska vzniklá při svařování, „přetlak v nafukovači má potenciál způsobit roztržení, ústící ve vržení ocelových zlomků do interiéru,“ pokračoval úřad.

NHTSA devět stovek airbagů s těmito nafukovači testovala a závada se neobjevila ani u jediného. V dopise, kterým v květnu žádala o zorganizování svolávací akce, uvedla sedm případů vážného zranění a jedno úmrtí na území USA v důsledku roztržení nafukovače ARC. Firma však odmítá, že by šlo o plošně přítomnou výrobní vadu – v jednom případě způsobil ucpání a následné roztržení nafukovače cizí předmět, v dalších šlo o jiný typ nafukovače či kus vyrobený jindy a jinde, než ty, kterých se má týkat svolávačka.

„Nafukovače airbagů, které se roztrhají, když dostanou příkaz nafouknout airbag, jsou prostě vadné, protože jednak nechrání osádku, jak by měly, a navíc samy o sobě představují nepřiměřené riziko vážného zranění či smrti,“ odmítla NHTSA čerstvě argumenty firmy ARC.

Uvedla dále, že „věří, že důkazy identifikují pravděpodobnou příčinu“ a že argument ARC, že se nepodařilo najít příčinu, „není důvod odkládat svolávací akci“. Koncern GM patrně souhlasí, neboť v souvislosti s vadnými nafukovači ze své vůle svolal milion aut.

Firma Delphi, zmíněná zkraje, vyráběla dotčené nafukovače airbagů licenčně ve stejných specifikacích. Vyrobila 11 milionů kusů; zbylých 41 milionů vzniklo v závodech ARC.

Video se připravuje ...

Proč zmiňujeme firmu Takata, když ta v roce 2017 zbankrotovala a její zbytky pohltila společnost Joyson Safety Systems? Vadné nafukovače airbagů značky Takata, které se v obrovských počtech montovaly do aut na přelomu tisíciletí, ústily ve více než třicítku úmrtí a stovky zranění při jinak banálních nehodách.

Používaly totiž dusičnan amonný, který je levný – proto také automobilky masově upřednostnily levnější nafukovací kapsle od Takaty oproti jiným, dražším – ale v kombinaci s vlhkostí velmi nebezpečný. Místo rychlého, ale řízeného nafouknutí airbagu totiž dusičnan amonný svou kapsli může roztrhat a do interiéru vozu vrhnout ostré kovové střepiny jako granát.

V minulém desetiletí automobilky kvůli těmto nafukovačům svolaly přes 100 milionů aut, aby je vyměnily za bezpečnější. Dodnes však nejsou vyměněny všechny – v květnu letošního roku došlo k poslednímu úmrtí kvůli vadnému nafukovači Takata, a to u bočního airbagu pick-upu Dodge Ram z roku 2003. Koncern Stellantis poté vydal varování 29 tisícům majitelů aut ze stejné série, aby s nimi nejezdili, dokud nebude airbag s vadným nafukovačem vyměněn.

Marek Bednář
Diskuze (2)

Doporučujeme

7. 9. 2023 15:25
jak by to bylo v reálu?
Jedná se o 52 milionech vozů z nichž každý má dejme tomu 6 airbagů, ať nežeru. Zajímalo by mě jak si představuje NHTSA fyzicky svolávací akci provést? Mělo by dojít jen ke kontrole airbagů nebo jejich výměně? Pokud bychom se bavili o výměně takového množství airbagů, tak bych rád poukázal na neekologičnost takového počínání nehledě na fakt, že je to práce na několik let, protože vyrobit a vyměnit dejme tomu 300 milionů airbagů nejde lusknutím prstu. Jsem osobně zvědavý jak se to bude dál vyvíjet. Každopádně to vypadá, že firma ARC asi skončila, protože to je finanční zátěž, která by finančně zruinovala možná i nějaký rozvojový evropský stát natož firmu :-D
Avatar - pradeda777
7. 9. 2023 13:12
Úřad a úředníci.....
....smrtící kombinace....seberealizace a zviditelnění........ :-[]