TEST Kia Magentis 2.0 CRDi - V lepší formě
Kdo nemá v nabídce naftový motor, ten jako by v Evropě neexistoval. To platí už řadu let, a ví to i Kia, takže tady teď máme její omlazený sedan Magentis vybavený vylepšeným dvoulitrovým turbodieselem. Jak tahle kombinace funguje?
Nejen nový motor
Tohle mohl být docela krátký text, tedy v případě, že by šlo jen o novou motorizaci. Jenže Magentis zároveň prošel modernizací v polovině životního cyklu, takže je toho k povídání rázem trochu více. Facelift je poměrně výrazný a odlišit ho od dosavadní verze zvládne i člověk nosící hodně silné brýle. Už méně ale slouží ke cti designérům, že i bez brýlí tahle verze připomíná vozy nejmenované japonské značky více, než by bylo vhodné. Ovšem najdou se zde i pozitiva – naprosto nadšeni jsme byli z barvy laku karoserie, která vozu propůjčuje velkou dávku noblesy a v záplavě stříbrných, šedých a jim podobných vozů i prémiových značek působil Magentis velmi honosným dojmem.
Sedan se ale nemá zač stydět ani v interiéru. Zcela upřímně – v kabině nenajdete vůbec nic, co by jen naznačovalo geografický původ vozu. Palubní deska působí moderně a většina plastů kvalitně – že je dílů z měkčených materiálů minimum poznáte skutečně až na dotek. Musíme tedy uznat, že je kabina stále tak jednu generaci za Evropou a Japonskem, ovšem většinu Ameriky už nechala určitě za sebou.
Volant má rozumnou velikost i dobrou tloušťku věnce, opěradla sedadel jsou poměrně mělká a tělo drží jen symbolicky. Posaz a ergonomie je bezproblémová, je třeba si ale zvyknout na vyšší pozici za volantem. Z ní budou mít radost zejména pasažéři na zadních sedadlech, protože nabídka místa pro kolena představuje špičku třídy a je srovnatelná s auty jako je VW Passat nebo Ford Mondeo, ba co víc, Magentis pokukuje v tomto ohledu dokonce po Superbu. S místem pro hlavu je to ale už horší, osoba s výškou přes 180 cm už bude mít hlavu v kontaktu s čalouněním stropu.
Kufr s 500 litry zároveň patří ve třídě mezi ty lepší, takže je praktičnost Magentisu nezpochybnitelná, byť vstupní otvor ho kufru je spíš menší. Pochvalu ale zaslouží prostorově úsporný mechanizmus zavírání kufru.
Neoslní, nezklame
Dvoulitrový turbodiesel je identický s tím, jenž pohání SUV Kia Sportage. Co se odhlučnění týče, zařadil se do běžného standardu střední třídy, není to tedy přímo tichošlápek, jeho zvuk ale rozhodně neobtěžuje. Plynule zatahuje již od 1500 otáček, vadne po překročení 4000 otáček a vozu poskytuje bezproblémovou dynamiku, v kontextu třídy ale patří k těm nejméně svižným. To by ale nebyl zas takový problém, výkonové rozpětí nafťáků této kubatury je velice široké, akceschopnost motoru bohužel otupuje veliká prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí auta; v nízkých otáčkách byste se dopočítali i pár sekund. Poté už je však nástup plynulý a bezproblémový, je tedy třeba při předjíždění s touto vlastností čtyřválce počítat.
Při jízdě ustálenou stokilometrovou rychlostí motor točí 2100 otáček a řekne si o 6,2 l nafty, což není moc dobrý výsledek a ani při stotřicítce zrovna nenadchne. Tehdy točí 2900 otáček a spaluje v průměru 7,7 l, což také není příliš k chlubení. Je ale třeba mít na zřeteli, že šlo o dost syrový motor, v době testu měl najeto jen lehce přes 2000 km. A prakticky to samé lze říci o řazení šestistupňové převodovky. Délky drah nejsou vysloveně dlouhé, vůle v kulise nijak extrémní, odpor neutrální polohy snesitelný a přesnost řazení dobrá. Prostě slušný standard…
Náznak směřování?
Reprezentativní sedan Magentis je paradoxně snad vůbec první Kia, u níž je znát slibovaný příklon ke sportovnějšímu zaměření značky. Pérování je totiž teď o něco tvrdší (dost možná i kvůli 17“ kolům), než u koncernového Hyundaie Sonata, rozhodně ale není nepříjemné, protože současně většinu nerovností utlumí bez vzniku rázů. Pouze na delších nerovnostech se čas od času objeví náznak plavnosti, ale jinak převládá projev tužšího podvozku. Odlišné nastavení není ale na jízdních vlastnostech příliš znát. Na kvalitním povrchu drží docela dlouho, přesně tak, jak by se dalo od sedanu střední třídy očekávat, nedotáčivost sice přichází trochu dřív, než bývá zvykem, ale zato nezáludně. Záď vozu je stabilní a tak je na ní spoleh i v krizových situacích.
Horší je to ale na špatném povrchu, tam je vůz nervóznější a v zatáčkách na nerovnostech může i dost výrazně odskočit. Navíc je řízení dost přeposilované a tak se poměrně rychle vytrácí kontakt řidiče s předními koly. Myslíte si ale, že bude s Magentisem někdo kdovíjak dovádět?
Přestože je tahle Kia podvozkově naladěná spíše sportovněji, její nenápadný vzhled i spíše luxusně, než sportovně navržená kabina osloví spíše konzervativní zákazníky, kteří chtějí za málo peněz pohodové, velké a prostorné auto s dobrým komfortem jízdy.
Turbodieselový motor je rozhodně vítaným zpestřením nabídky a k charakteru vozu se perfektně hodí – pokud od něj nebudete vyžadovat sportovní ambice, nemůže vás snad v ničem zklamat. Kia Magentis prostě ukazuje, že i auto, které patří spíš ke spodnímu okraji nabídky střední třídy, nevyžaduje od svých uživatelů jakékoli zásadní kompromisy.
První cena vozu | 499 980,-Kč (2.0 CVVT, 121 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 539 980,-Kč (2.0 CRDI, 110 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 619 980,-Kč (2.0 CRDI, 110 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 672 980,-Kč (2.0 CRDI, 110 kW) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Velký kufr
- Příjemně nastavené pérování
- Zajímavá cena
Mínusy
- Vysoký posaz
- Vyšší spotřeba nafty
- Přeposilované řízení
- Nervozita na vozovce se špatným povrchem