Kia Optima: Nová generace po pěti letech, v Česku od jara 2016
První dvě generace vozu Kia Optima znají pod tímto názvem pouze na trzích mimo Evropu, na starém kontinentě vůz nesl pojmenování Magentis. První generace, částečně i druhá, technicky vycházely z Mitsubishi Galant a to jak při řešení podvozku (lichoběžníková přední náprava), tak pohonných jednotek. V obou případech se jednalo o sourozence vozu Hyundai Sonata.
Třetí generace Optimy se od japonského vzoru již zcela oprostila a jde tedy o produkt výhradně vlastního vývoje. Technicky se jednalo o sourozence modelu Hyundai i40, přičemž na asijských trzích nesl vůz označení Kia K5. Z palety motorů vypadl šestiválec a zůstalo pouze u čtyřválců, v některých případech s přeplňováním turbodmychadlem. V roce 2011 dorazila hybridní verze, která ale moc nepřesvědčila. Do úrovně hybridních vozů Toyota či Honda měl automobil poměrně daleko, o čemž jsem se přesvědčil na prezentaci ve Španělsku. Na druhou stranu, každý nějak začíná…
Evropa pod drobnohledem
Při vývoji nové generace se korejská značka zaměřila zejména na náročně požadavky Evropanů. Třetí generace nepostrádala vzhledovou osobitost (vzpomínáte na vtipnou a do jisté míry i výstižnou reklamu „V designu jsme dosáhli optima“?). Tvarově byl vůz opravdu hezký, nicméně jízdní projev trochu zaostával. Ne že by automobil jezdil špatně, to v žádném případě, nicméně konkurence byla v tomto ohledu dále. Na druhou stranu na zámořských trzích slavil vůz značný prodejní úspěch a o to jde obecně asijským značkám především. Evropa je pro ně zejména ve vyšších segmentech jenom okrajovým trhem. V USA byl vůz údajně bestsellerem po dobu tří let. A zatímco Optima pro USA se vyrábí ve Westpointu ve státě Georgia, evropské Optimy pocházejí z Nanjingu v Jižní Korei.
Po tvarové stránce novinka navazuje na předchůdce. Za design je odpovědný známý designér Peter Schreyer. V porovnání s předchůdcem došlo jenom k nepatrnému nárůstu rozměrů. Rozvor činí 2805 mm, což je o 10 mm více než u předchůdce. Na šířku vůz narostl na 1860 milimetrů (+ 25 mm). Cílem bylo vytvořit ještě prostornější a zároveň komfortnější interiér.
Charakteristicky skloněný sloupek C zůstal zachován, stejně jako hodně skloněné čelní sklo, definované předními sloupky. A použity jsou též zadní sdružené svítilny s diodami.
V kabině útulněji
Interiér nabízí zajímavé a rozhodně atraktivní tvary, samozřejmostí mají být vybrané materiály. Značka se chlubí, že vůz čerpal inspiraci v luxusních modelech z vlastní stáje(Kia Cadenza?). Kabina je silně orientovaná na řidiče, takže trochu připomíná současné i starší vozy BMW, případně Audi A6 minulé generace. Zda je to náhoda, či cílené, zůstává otázkou. Nicméně Schreyer kdysi u Audi pracoval a na zmíněné A6 se podílel...
Maximální bezpečnost
Dnešní automobil musí být v první řadě bezpečný. Všechny vozy mají standardně zadní kameru, zatímco v zavilosti na trhu bude nabízen systém Around View Monitor, jenž umí snímat panoramatický obraz (tedy 360 stupňů).
Chybět nemá ani adaptivní tempomat SCC (Smart Cruise Control), jakož i kontrola mrtvého úhlu BSD (Blid Spot Detection). A dále zajímavý prvek RCTA (Real Cross Traffic Alert) upozorňující na přijíždějící vozidla ze stran, pokud řidič couvá. Tato věc není v Evropě zrovna běžná a zřejmě jde o požadavek trhu v USA.
Chválíme systém nouzového brzdění AEB (Autonomous Eemergency Braking). Údajně dokáže vůz zcela zastavit až z rychlosti 50 km/h. Jde nejen o novinku na vozech Kia, nýbrž i obecně. Pouze Subaru a jeho obdobný systém EyeSight na novém Outbacku dokáže to stejné. Zbytek konkurence umí zastavit jen z nižších rychlostí (Mazda třeba z 30 km/h).
Poprvé jsou u Kii nabízeny adaptivní bixenonové světlomety s natáčením, včetně senzoru dálkových světel. Jak je vidět, výbojkám ještě hrana nezvoní…
Důraz na tuhost
V karoserii vozu je kombinováno hned několik druhů ocelí o různém stupni tuhosti (modulu pružnosti v tahu). Více než polovina hmotnosti skeletu připadá na ultravysokopevnostní ocelové plechy. Je to o značných 150 procent více než u předchůdce. Zajímavostí je použití technologie lepení dílů, kterých je údajně o 450 procent více, než ve třetí generaci. Hodně plechů je tvářených za tepla (známe i z VW a jeho MQB).
Podvozek byl prý při vývoji vozu prioritou. Podrobnosti Kia zatím nezveřejnila, nicméně inovací prošel přední pomocný rám, který je nyní větší. Novinkou je také vyspělejší posilovač řízení, jehož elektromotor se přesunul ze sloupku řízení dolů přímo na ozubenou tyč řízení. Zda jde o typ osově souměrný, či se dvěma pastorky, zpráva neuvádí. Podrobnější informace mají být zveřejněny v průběhu roku 2015. Už teď ale víme, že evropskou premiéru by si měl vůz odbýt na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Prodej v Česku by měl být zahájen v prvním čtvrtletí roku 2016.