Kia Picanto: Motory a podvozek

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Nová generace motorů přináší výrazné úspory paliva. Novinkou je tovární verze spalující jako hlavní palivo LPG.

Nová Kia Picanto přináší trojici motorů z nejnovější konstrukční řady Kappa. V zájmu snížení kombinované spotřeby tyto agregáty disponují moderní technikou, včetně variabilního časování ventilů Dual CVVT. Verze spalující LPG ve výrobním programu nahrazuje dosavadní tříválcový turbodiesel.

Základem je motor objemu 1,0 litru. Celohliníkový tříválec se čtyřmi ventily na válec dosahuje nejvyššího výkonu 51 kW (69 k) při 6200 min-1 a maximálního točivého momentu 95 Nm při 3500 min-1. Kombinovaná spotřeba je 4,2 l/100 km, v případě verze ISG s automatickým vypínáním motoru dokonce 4,1 l/100 km. Obě hodnoty nametají emise CO2 pod 100 g/km.

Mezigeneračně došlo ke zvýšení výkonu o 3 kW a nížení spotřeby o 0,8 litru.

Provedení optimalizované pro spalování LPG má výkon zvýšený na 60 kW. LPG je primárním palivem, auto má nádrž na 35 litrů zkapalněného plynu. Nádrž na 10 litrů benzinu slouží jako záložní zásoba.

Čtyřválec má zdvihový objem 1,25 litru. Dosahuje výkonu 62,5 kW (80 k) při 6000 min-1 a nejvyššího točivého momentu 121 Nm při 4000 min-1. Jako jediný nabídne možnost volby mezi manuální a automatickou převodovkou. Kombinovaná spotřeba je 4,3 l/100 km, resp. 5,3 l/100 km.

V Picantu je takto výkonný motor novinkou.

Nová Kia Picanto - Technická data
Motor1,0 12V1,0 12V LPG1,25 16V1,2 16V
Převodovka5M (5M ISG)5M (5M ISG)5M (5M ISG)4A
Zdvihový objem [cm3]99899812481248
Válce/ventily3/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]51/620060/640062,5/600062,5/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]95/350094/3500121/4000121/4000
Max. rychlost [km/h]153156171163
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,414,311,413,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,2 (4,1)5,9 (5,6)4,5 (4,3)5,3
Emise CO2 [g/km]99 (95)95 (90)105 (100)125
Pohotovostní hmotnost [kg]845885855875

Technika podvozku vychází z předchozí generace. Přední náprava se vzpěrou MacPherson má upravenou geometrii za účelem zlepšení směrové stability. Lepší komfort zase zaručují o 12 % měkčí pružiny a o 20 mm delší zdvih kol.

Zadní náprava má o 60 % tužší zkrutnou příčku (snížení nedotáčivosti), o 29 % měkčí pružiny a masivnější uložení ramen.

Brzdovou soustavu tvoří větrané kotouče vpředu (průměr 241 mm) a bubnové brzdy vzadu (průměr 180 mm). V případě instalace stabilizačního systému ESC je zadní náprava osazena plnými kotouči o průměru 234 mm.

V případě Picanta s kotoučovými brzdami na všech kolech je vzdálenost potřebná pro zastavení z rychlosti 100 km/h 41,0 metru.

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly