TEST Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 – Zvenku stejná, uvnitř skvělá
Pokud byste vedle sebe postavili Kiu Sportage 1.7 CRDi, jejíž test jsme vám přinesli na konci ledna, a zcela nové modernizované provedení, které se představilo na nedávném autosalonu v Ženevě, při hledání rozdílů se zapotíte. Třetí generace jihokorejského SUV, které od začátku produkce sjíždí z výrobní linky ve slovenské Žilině, se však „stejně“ pouze tváří. Množství změn, které se odehrály pod povrchem, jej totiž posunují zase o kus dál.
Design - Oříšek i pro znalce
Tvary vozu, které před lety navrhl věhlasný designér Peter Schreyer, doznaly změn pouze v detailech. Zcela nová maska chladiče získala honosněji vyhlížející žebrování, zadní svítilny mají pozměněnou grafiku a co je hlavní, klasické žárovky byly nahrazeny diodovou technikou. Modernizovaná Sportage navíc přijíždí s trojicí nových designů litých kol - za černostříbrné osmnáctky, kterými byl vybaven testovaný vůz, zaplatíte příznivých 10.000 korun. Nesmíme však opomenout skutečnost, že předchozí verze dostala kola o stejném rozměru k výbavové linii Exclusive automaticky.
Interiér
Robustní a skvěle vyrobený interiér jsme chválili již v předchozích redakčních testech, s modernizací však přišlo několik elektronických vychytávek, které korejskému SUV scházely. Za příplatek 5.000 korun například dostanete skvěle a rychle fungující vyhřívání volantu, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem je v rámci výbavy Exclusive standardně nastavitelný ve třech módech a zcela nový přístrojový štít dostal klasické uspořádání budíků a rozměrný displej LCD. Je však škoda, že výrobce nezlepšil také jeho ovládání - dvojice tlačítek se neprakticky schovává za věncem volantu a při nočních jízdách je vlivem chybějícího podsvícení hůře dohledatelná.
To nejdůležitější však interiéru Kie Sportage zůstalo – bohatý vnitřní prostor. Robustní kokpit je navržen s ohledem na potřeby Evropanů, nechybí tedy dostatek místa pro pět cestujících a 465 litrů zavazadel, která schováte do dobře přístupného zavazadelníku. Dojezdovou sadu navíc dostanete pouze k základní výbavě Active (zavazadelník pak má objem 564 litrů), jinak pod podlážkou najdete plnohodnotnou rezervu s litým diskem.
Motor
K prvnímu redakčnímu testu modernizované Kie Sportage jsme zvolili samotný vrchol nabídky. Vznětový čtyřválec 2.0 CRDi se vyznačuje kultivovaným během a po stránce výkonu na něj zatím žádný z konkurenčních modelů nedokázal odpovědět. Oněch 135 kW je přitom dostupných až ve 4000 otáčkách za minutu a nadprůměrný točivý moment 383 N.m zasahuje v rozmezí 1800 – 2500 min-1. Špatně nevypadá ani spotřeba paliva, tedy alespoň ta papírová – průměrných 6,0 l na 100 km zní slibně, je ale realita skutečně taková?
Kia Sportage - Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Kia Sportage | Škoda Yeti Outdoor | Renault Koleos | Mazda CX-5 |
Výbava | Exclusive | Ambition | Dynamique | Revolution Navi |
Motor | 2.0 CRDi | 2.0 TDI | 2.0 dCi | 2.2 Sky-D |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1968 | 1995 | 2191 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 135/4000 | 125/4200 | 127/3750 | 129/4500 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 383/1800-2500 | 350/1750-2500 | 360/2000 | 420/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 194 | 201 | 189 | 207 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 8,4 | 11,9 | 8,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 5,7 | 7,0 | 5,2 |
Cena [Kč] | 664.980 | 684.900 | 634.900 | 821.400 |
Stručně řečeno – ano i ne. Zatímco ve městě jsme se i přes občasné popojíždění v kolonách stabilně drželi pod sedmi litry (což je dokonce méně, než uvádí výrobce) a mimoměstských pět a půl by také odpovídalo, dálniční přesuny v nádrži působily slušný vír. Přestože je turbodiesel s manuální šestistupňovou převodovkou výborně sladěn (šestistupňový automat získáte za příplatek 40.000 Kč) a v rychlosti 130 km/h vykazuje 2.500 -1, spotřebu jsme pod osmi litry neudrželi - výsledných 8,5 l na 100 km radost nepřineslo.
Ačkoliv může být důvodů vyšší dálniční spotřeby vícero (zimní obutí, vyšší stavba karoserie atd.), napadá nás jeden neobvyklý. Pedál plynu má totiž na poměry konkurenčních vozů poměrně krátký chod a ovládá se velmi lehce, což může znamenat obtížnější dávkovatelnost a typický syndrom „těžké pravé nohy“.
Jízda – Tady je pravý facelift!
Zatímco vně i uvnitř je modernizace Kie Sportage hůře rozeznatelná, při jízdě nás její vliv ohromil již po prvních kilometrech. Automobilka se totiž zaměřila na snížení hlučnosti a vibrací hnacího ústrojí, ke kterému si dopomohla novým uložením předního pomocného rámu, převodovky a instalací zvukově izolačního čelního skla. Přestože byla minulá verze automobilu již tak dost kultivovaná, posun kupředu je markantní.
Není to ale pouze nízká hlučnost a vyspělost hnací soustavy, ale také značně kulturnější projevy podvozku. Přední náprava dostala nový zkrutný stabilizátor, společně s ním se objevují měkčí horní lůžka závěsů a tužší zadní pružiny. Výsledkem je, že se modernizovaná Kia Sportage nad nerovnostmi skoro vznáší a nepřenáší rázy do karoserie ani interiéru. Navíc se nenechá rozhodit ani hlubokými výmoly nebo příčnými prahy, jejichž přejezd je doprovázen jenom nevtíravým ducnutím náprav. Problémem nejsou ani osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/55 – překvapivě výborné tlumení nerovností je zkrátka dominantou omlazeného korejského SUV.
Změkčení podvozku se nepodepsalo na horších jízdních vlastnostech v zatáčkách. Díky novému přednímu stabilizátoru se Kia cítí jistěji i ve vyšších nájezdových rychlostech a náklony karoserie jsou i přes její vyšší stavbu omezeny na minimum. Do procesu se navíc zapojuje elektrické řízení s možností nastavení režimů Comfort, Normal nebo Sport. Dříve či později však poznáte, že střední cesta je skutečně ta zlatá...
Pohon všech kol Dynamax společnosti Magna dostanete k nejsilnější pohonné jednotce automaticky, přičemž v rámci faceliftu se jeho technika nezměnila. Elektronika připojuje zadní kola při prokluzu předních, celý proces je přitom prakticky neznatelný. Kia však nezapomněla ani na pevné uzamčení rozdělení otáček na obě nápravy – systém aktivujete tlačítkem u levého řidičova kolene, funguje však pouze do rychlosti 40 km/h. Po překročení limitu dojde k automatickému odemčení mezinápravové spojky, a pokud rychlost opět klesne, systém se znovu hbitě aktivuje. Ani přes lety prověřenou techniku však od Sportage v terénu nečekejte zázraky, vůz je totiž limitován střídmými nájezdovými úhly a světlou výškou 170 milimetrů.
Závěr
Ačkoliv se může zdát modernizace Kie Sportage na první pohled neznatelná, změnilo se toho skutečně mnoho. Pomineme-li kosmetické změny, nový přístrojový štít a posilovač řízení s nastavitelnou intenzitou, nelze než pochválit mistrovskou práci na podvozku. Ten je v duchu třetí generace modelu nebývale komfortní, vykazuje lepší chování v zatáčkách a dost možná ve svém segmentu představuje to nejlepší.
Druhou stránkou věci je nová cenová politika v rámci modelové řady. Z původních pěti nabízených výbav (Active, Active Plus, Comfort Plus, Navigator, Exclusive) zbyly pouze tři (Active, Comfort a Exclusive), přičemž základní zdražila o 60.000 korun (stojí 448.980 Kč) a nejvyšší s testovaným motorem a manuální převodovkou naopak o 10.000 korun zlevnila. Nutno však podotknout, že na provedení Active s benzinovým motorem 1.6 GDI (99 kW) výrobce neposkytl akční slevu, která v případě turbodieselových jednotek činí 30.000 korun.
Nejlevnější verze modelu | 449.980 Kč (1.6 GDI / 99 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 644.980 Kč (2.0 CRDI / 135 kW Exclusive] |
Testovaný vůz s výbavou | 694.980 Kč (2.0 CRDI / 135 kW Exclusive) |
Plusy
- Perfektní zpracování interiéru
- Silný zátah motoru od nízkých otáček
- Překvapivý jízdní komfort
- Kultivovaný běh motoru
Minusy
- Horší výhled šikmo ven z kabiny
- Vyšší spotřeba paliva na dálnici
- Ovládání palubního počítače tlačítky na přístrojovém štítu
Foto: Petr Homolka