Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 – Zvenku stejná, uvnitř skvělá

Jan Mička
Diskuze (94)
Třetí generace SUV Kia Sportage prošla po čtyřech letech na trhu modernizací. Tu zvenčí sice moc nepoznáte, změny v technice se však příznivě podepsaly na jízdních vlastnostech.

Pokud byste vedle sebe postavili Kiu Sportage 1.7 CRDi, jejíž test jsme vám přinesli na konci ledna, a zcela nové modernizované provedení, které se představilo na nedávném autosalonu v Ženevě, při hledání rozdílů se zapotíte. Třetí generace jihokorejského SUV, které od začátku produkce sjíždí z výrobní linky ve slovenské Žilině, se však „stejně“ pouze tváří. Množství změn, které se odehrály pod povrchem, jej totiž posunují zase o kus dál.

Design - Oříšek i pro znalce

Tvary vozu, které před lety navrhl věhlasný designér Peter Schreyer, doznaly změn pouze v detailech. Zcela nová maska chladiče získala honosněji vyhlížející žebrování, zadní svítilny mají pozměněnou grafiku a co je hlavní, klasické žárovky byly nahrazeny diodovou technikou. Modernizovaná Sportage navíc přijíždí s trojicí nových designů litých kol - za černostříbrné osmnáctky, kterými byl vybaven testovaný vůz, zaplatíte příznivých 10.000 korun. Nesmíme však opomenout skutečnost, že předchozí verze dostala kola o stejném rozměru k výbavové linii Exclusive automaticky.

Interiér

Robustní a skvěle vyrobený interiér jsme chválili již v předchozích redakčních testech, s modernizací však přišlo několik elektronických vychytávek, které korejskému SUV scházely. Za příplatek 5.000 korun například dostanete skvěle a rychle fungující vyhřívání volantu, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem je v rámci výbavy Exclusive standardně nastavitelný ve třech módech a zcela nový přístrojový štít dostal klasické uspořádání budíků a rozměrný displej LCD. Je však škoda, že výrobce nezlepšil také jeho ovládání - dvojice tlačítek se neprakticky schovává za věncem volantu a při nočních jízdách je vlivem chybějícího podsvícení hůře dohledatelná.

suv kia testy suv kia testy  

To nejdůležitější však interiéru Kie Sportage zůstalo – bohatý vnitřní prostor. Robustní kokpit je navržen s ohledem na potřeby Evropanů, nechybí tedy dostatek místa pro pět cestujících a 465 litrů zavazadel, která schováte do dobře přístupného zavazadelníku. Dojezdovou sadu navíc dostanete pouze k základní výbavě Active (zavazadelník pak má objem 564 litrů), jinak pod podlážkou najdete plnohodnotnou rezervu s litým diskem.

Motor

K prvnímu redakčnímu testu modernizované Kie Sportage jsme zvolili samotný vrchol nabídky. Vznětový čtyřválec 2.0 CRDi se vyznačuje kultivovaným během a po stránce výkonu na něj zatím žádný z konkurenčních modelů nedokázal odpovědět. Oněch 135 kW je přitom dostupných až ve 4000 otáčkách za minutu a nadprůměrný točivý moment 383 N.m zasahuje v rozmezí 1800 – 2500 min-1. Špatně nevypadá ani spotřeba paliva, tedy alespoň ta papírová – průměrných 6,0 l na 100 km zní slibně, je ale realita skutečně taková?

Kia Sportage - Srovnání s konkurencí
Model Kia Sportage Škoda Yeti Outdoor Renault Koleos Mazda CX-5
Výbava Exclusive Ambition Dynamique Revolution Navi
Motor 2.0 CRDi 2.0 TDI 2.0 dCi 2.2 Sky-D
Převodovka 6M 6M 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 1995 1968 1995 2191
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 135/4000 125/4200 127/3750 129/4500
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 383/1800-2500 350/1750-2500 360/2000 420/2000
Max. rychlost [km/h] 194 201 189 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 8,4 11,9 8,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,0 5,7 7,0 5,2
Cena [Kč] 664.980 684.900 634.900 821.400

Stručně řečeno – ano i ne. Zatímco ve městě jsme se i přes občasné popojíždění v kolonách stabilně drželi pod sedmi litry (což je dokonce méně, než uvádí výrobce) a mimoměstských pět a půl by také odpovídalo, dálniční přesuny v nádrži působily slušný vír. Přestože je turbodiesel s manuální šestistupňovou převodovkou výborně sladěn (šestistupňový automat získáte za příplatek 40.000 Kč) a v rychlosti 130 km/h vykazuje 2.500 -1, spotřebu jsme pod osmi litry neudrželi - výsledných 8,5 l na 100 km radost nepřineslo.

Ačkoliv může být důvodů vyšší dálniční spotřeby vícero (zimní obutí, vyšší stavba karoserie atd.), napadá nás jeden neobvyklý. Pedál plynu má totiž na poměry konkurenčních vozů poměrně krátký chod a ovládá se velmi lehce, což může znamenat obtížnější dávkovatelnost a typický syndrom „těžké pravé nohy“.

suv kia testy suv kia testy  

Jízda – Tady je pravý facelift!

Zatímco vně i uvnitř je modernizace Kie Sportage hůře rozeznatelná, při jízdě nás její vliv ohromil již po prvních kilometrech. Automobilka se totiž zaměřila na snížení hlučnosti a vibrací hnacího ústrojí, ke kterému si dopomohla novým uložením předního pomocného rámu, převodovky a instalací zvukově izolačního čelního skla. Přestože byla minulá verze automobilu již tak dost kultivovaná, posun kupředu je markantní.

Není to ale pouze nízká hlučnost a vyspělost hnací soustavy, ale také značně kulturnější projevy podvozku. Přední náprava dostala nový zkrutný stabilizátor, společně s ním se objevují měkčí horní lůžka závěsů a tužší zadní pružiny. Výsledkem je, že se modernizovaná Kia Sportage nad nerovnostmi skoro vznáší a nepřenáší rázy do karoserie ani interiéru. Navíc se nenechá rozhodit ani hlubokými výmoly nebo příčnými prahy, jejichž přejezd je doprovázen jenom nevtíravým ducnutím náprav. Problémem nejsou ani osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235/55 – překvapivě výborné tlumení nerovností je zkrátka dominantou omlazeného korejského SUV.

Změkčení podvozku se nepodepsalo na horších jízdních vlastnostech v zatáčkách. Díky novému přednímu stabilizátoru se Kia cítí jistěji i ve vyšších nájezdových rychlostech a náklony karoserie jsou i přes její vyšší stavbu omezeny na minimum. Do procesu se navíc zapojuje elektrické řízení s možností nastavení režimů Comfort, Normal nebo Sport. Dříve či později však poznáte, že střední cesta je skutečně ta zlatá...

suv kia testy suv kia testy  

Pohon všech kol Dynamax společnosti Magna dostanete k nejsilnější pohonné jednotce automaticky, přičemž v rámci faceliftu se jeho technika nezměnila. Elektronika připojuje zadní kola při prokluzu předních, celý proces je přitom prakticky neznatelný. Kia však nezapomněla ani na pevné uzamčení rozdělení otáček na obě nápravy – systém aktivujete tlačítkem u levého řidičova kolene, funguje však pouze do rychlosti 40 km/h. Po překročení limitu dojde k automatickému odemčení mezinápravové spojky, a pokud rychlost opět klesne, systém se znovu hbitě aktivuje. Ani přes lety prověřenou techniku však od Sportage v terénu nečekejte zázraky, vůz je totiž limitován střídmými nájezdovými úhly a světlou výškou 170 milimetrů.

Závěr

Ačkoliv se může zdát modernizace Kie Sportage na první pohled neznatelná, změnilo se toho skutečně mnoho. Pomineme-li kosmetické změny, nový přístrojový štít a posilovač řízení s nastavitelnou intenzitou, nelze než pochválit mistrovskou práci na podvozku. Ten je v duchu třetí generace modelu nebývale komfortní, vykazuje lepší chování v zatáčkách a dost možná ve svém segmentu představuje to nejlepší.

Druhou stránkou věci je nová cenová politika v rámci modelové řady. Z původních pěti nabízených výbav (Active, Active Plus, Comfort Plus, Navigator, Exclusive) zbyly pouze tři (Active, Comfort a Exclusive), přičemž základní zdražila o 60.000 korun (stojí 448.980 Kč) a nejvyšší s testovaným motorem a manuální převodovkou naopak o 10.000 korun zlevnila. Nutno však podotknout, že na provedení Active s benzinovým motorem 1.6 GDI (99 kW) výrobce neposkytl akční slevu, která v případě turbodieselových jednotek činí 30.000 korun.

Nejlevnější verze modelu 449.980 Kč (1.6 GDI / 99 kW Active)
Základ s testovaným motorem 644.980 Kč (2.0 CRDI / 135 kW Exclusive]
Testovaný vůz s výbavou 694.980 Kč (2.0 CRDI / 135 kW Exclusive)

Plusy

  • Perfektní zpracování interiéru
  • Silný zátah motoru od nízkých otáček
  • Překvapivý jízdní komfort
  • Kultivovaný běh motoru

Minusy

  • Horší výhled šikmo ven z kabiny
  • Vyšší spotřeba paliva na dálnici
  • Ovládání palubního počítače tlačítky na přístrojovém štítu

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (94)
Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4
Cena základní sestavy 644 980 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, asistent pro sjíždění svahů, parkovací čidla vzadu, litá 17” kola, přední mlhovky s funkcí přisvětlení do zatáček, diodové denní svícení, plnohodnotná rezerva, dvouzónová klimatizace, multifunkční volant, tempomat, vyhřívaná přední a zadní sedadla, paket Praktik (přední mlhovky s funkcí Cornering, dešťový senzor, plnohodnotná litá rezerva, střešní ližiny) a další. Kč
Cena testované sestavy 694 980 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (+14.000 Kč), litá 18” kola (+10.000 Kč), vyhřívaný volant (+5.000 Kč), paket Xenon – xenonové světlomety s ostřikovači, zadní diodové svítilny, zatmavená zadní skla (+21.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 383 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.3 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 465 / 1535
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 540
Rozměr pneu: 235/55 R 18
Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1618
f) rozchod vzadu (mm): 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 3. 2014 12:03
pohon 4x4
ako funguje pohon 4x4 kolko ide na predok kolko na zadok? Kedy sa pripaja zadok pri prešmyku? Alebo rekauje ako HALDEX 5? Podla natočenia volantu ... ;-)
Avatar - Katikakus
22. 3. 2014 13:41
Re: syndrom tezke prave nohy při dálničních 140?
Toppere, neplácej už tady ty své pitomosti. Díky... ;-)
22. 3. 2014 13:33
Re: syndrom tezke prave nohy při dálničních 140?
Toppere,můžu se tě zeptat,na základě čeho jsi vydedukoval, že asiati mají citlivé plyny a spojky? Jen na základě srovnání nového Lanceru s letitou Felicií?

Mám druhého asiata a už na základě těchto dvou zkušeností (a to se jedná o stejnou třídu i stejný typ motorizace) bych si nedovolil cokoli takového tvrdit. První auto mělo velmi jemnou lehce ovladatalnou plynulou spojku, naopak tuhou brzdu, která vyžadovala opravdu hodně a silně zašlápnout pedál, aby to začalo brzdit a dosti ostrý plyn. Naopak druhý asiat má spojku téměř binární s podstatně tužším chodem, brzda je ostrá, ale zase s jemným chodem, stačí ji jen polechtat a naopak plyn je sice ještě jemnější,ale docela tupý... Všechny tři pedály měly na obou autech v podstatě opačné chování co do tuhosti pedálu... Jaký závěry z toho mám dle tvé logiky vyvodit pro chování asiatů?
22. 3. 2014 09:23
Re: syndrom tezke prave nohy při dálničních 140?
Rekapitulace: Máš auto s 135kW a vysokým toč. momentem a protože máš těžkou nohu vytrénovanou ze škodovek, noha ti ujede a "šlápneš na to". Pojedeš pořád 130km/hod? Nepoznáš, že jsi na to šlápl? Jak se potom rozjíždíš s těžkou nohou silným autem třeba ve městě? Většina nových Korejců má navíc odstupňovaný "plyn" - v cca 75% je jakoby zarážka a další sešlapování jde o něco tíže. Ale toho si "Humpoláku" asi nevšimneš.
JInak: Lehká ovládatelnost je trend. Nebo snad musíš třeba tlačit na klávesnici či DO např. TV? Výjimkou jsou akorát retroškodovky, ale tam alespoň posiluješ . ;-) a na www.auto.cz se dovíš, že máš pocitové ovládání. A do dalších výjimek patří třeba bicykl ;-)
Avatar - 3_diamanty
22. 3. 2014 08:30
Re: syndrom tezke prave nohy při dálničních 140?
je to tak... obzvlast aziati maju velmi citlive plyny a spojky... napr. taky lancer.... to je uplne iny svet ako taka tazkonozna felda kde treba posilnovat nohy ako pri drepoch pri stlacani pedalov... sam mam niekedy problemy ked presadnem z feldy do japonca s tym aby som lanceru nejako "neublizil" ;-) mojimi vytrenovanymi "silnymi" nohami. Ale staci par km jazdy a clovek si opat zvykne ze sedi v inom aute a prisposobi sa mu ;-)