Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Venga 1,6 CRDi (94 kW) – Maximální downsizing

Diskuze (13)
Když se řekne MPV se silným turbodieselem, málokdo si představí čtyřmetrové auto s šestnáctistovkou pod kapotou.

Kiu Venga jsme už vyzkoušeli dvakrát: první velký test v přiměřeně vybaveném a pravděpodobně nejžádanějším provedení 1,4 CVVT (66 kW) s výbavou Comfort, další na řadu přišel malý turbodiesel 1,4 CRDi (66 kW) ve stejné výbavě. Při třetím setkání na nás naopak čekal nejsilnější motor 1,6 CRDi (94 kW) v nejvyšší výbavě Exclusive.

Venga je jasnou ukázkou změn, kterými procházejí zavedené segmenty automobilového trhu, a samozřejmě i vzestupu korejských automobilek. Kompaktní MPV má svěží, evropsky stylizované tvary a na skromné délce 4068 mm se podařilo vystavět auto, které můžeme bez zdráhání označit za velkoprostorové.

Nošovická Kia těží z extrémního rozvoru 2615 mm, který se pomalu blíží k dolní hranici MPV nižší střední třídy. Logickým důsledkem je bohatý vnitřní prostor v podélném směru, kterému sekunduje štědrá vnitřní šířka. Kia navíc nabízí pro MPV typický pocit vysokého posazu, spojený se vzpřímenou pozicí na sedadlech i dostatkem prostoru nad hlavou.

Kůží částečně čalouněná sedadla sice nepobrala příliš bočního vedení a uvítali bychom větší sklon sedáku, navzdory tvrdšímu matriálu výplní sedáku je ale můžeme označit za pohodlná. Příjemný pocit na palubě dále podporují vhodně umístěné loketní opěrky (ve dveřích a středová u řidiče) a dobrý výhled z vozu, daný především nízko umístěnou a zaoblenou palubní deskou.

Zadním cestujícím také nechybí komfort a prostor ve všech směrech. Sedadla mají podélný posuv i možnost nastavení sklonu opěradla, ovšem pokud nepotřebujete maximalizovat zavazadlový prostor, jistě zvolíte nejzazší pozici. V případě testované verze si mohou pasažéři v zadní řadě sedadel užívat také výhledu skrz panoramatické střešní okno, které ale snižuje využitelnou interiérovou výšku nad sedáky.

kia testy mpv kia testy mpv  

Volant nastavitelný ve dvou osách dobře padne do ruky, stejně tak hlavice řadicí páky. Ergonomie je až na detaily příkladná, tedy pokud se sžijete s extravagantním, ale přehledným a příjemným ovládacím panelem klimatizace. Největší výhradu zaslouží palubní počítač, poněkud staromódně umístěný na středovém panelu, kde se naneštěstí nachází i tlačítko pro jeho ovládání.

Multimediální systém s vestavěnou navigací má intuitivní ovládání s kombinací tlačítek a dotykové obrazovky. Logika ovládání v některých ohledech sice připomíná Toyotu, to ale rozhodně není ke škodě věci. Navigace fungovala i v malých vesničkách bez váhání a nezklame ani audio, které dokáže reprodukovat hudbu na nadstandardní úrovni.

K zlosti může být skutečnost, že systém si nepamatuje volbu zrušení hlasových pokynů (ve vozech Hyundai a Kia jsme na to narazili dříve). Toto nastavení musíte po každém zapnutí navigace nastavit znovu, pokud nechcete, aby vám software mluvil do řízení.

kia testy mpv kia testy mpv  

Dalším drobným mínusem je, především ve srovnání s evropskou konkurencí, nemožnost používat palubní elektroniky po vytáhnutí klíčku ze zapalování (resp. zmáčknutí tlačítka). To samozřejmě vadí především v situacích, kdy zapomenete stažené boční okno.

Jedničku naopak zaslouží Kia za množství odkládacích prostorů – hned několik přihrádek na středovém tunelu, objemnou schránku před spolujezdcem a velké kapsy ve výplních dveří. K tomu se přidává velký a prakticky tvarovaný zavazadlový prostor s dvojitým dnem.

Samotný jízdní komfort je o něco horší než pohodlí v kabině. S Vengou se Kia rozhodla zařadit k trendu aut s tvrdým naladěním podvozku. Zda to je dobře, to si musí zvážit každý zájemce sám. Faktem je, že směrová stabilita a přesnost reakcí je na kategorii malých MPV příkladná, daní za to je ale poněkud prkenné chování na rozbitých silnicích, horší komfort tlumení větších nerovností a nervózní záď při průjezdu hrbolatých zatáček.

Dieselový downsizing

Pod kapotou testovaného auta se o slovo hlásil turbodiesel 1,6 CRDi s turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek. Z poměrně skromného objemu dokázali korejští konstruktéři vykřesat 94 kW a 280 Nm, což bychom ještě před nějakými pěti lety považovali za slušné parametry i u dvoulitrového turbodieselu.

Pravidlo objem ničím nenahradíš ovšem v případě tohoto agregátu bohužel do značné míry platí. Subjektivně se totiž 1,6 CRDi zdá být slabší, než co uvádí tabulkové údaje. Těžko říct zda je na vině regulace emisí pro Euro 5, velká čelní plocha karoserie nebo je motor pouze „vyhnaný“ na maximum svých možností.

Charakteristice motoru příliš nepomáhá ani nadčtvercová konstrukce. I když je maximum výkonu 94 kW položeno do 4000 min-1, zátah polevuje už před touto hranicí. Testovaná šestnáctistovka je přesto z těch moderních turbodieselů, kterým nejsou vysoké otáčky cizí.

Výhodou je příjemný průběh točivého momentu v nízkých otáčkách, kdy se nemusíte obávat zhasnutí motoru. I když agregát k akceleraci potřebuje otáčky alespoň kolem 1500 min-1, i v nižších otáčkách má dost síly na to, aby se pro udržení auta v jízdě příliš netrápil.

Jízdní dynamika neurazí, ale ani nevzbudí nadšení. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a maximální rychlost 185 km/h jsou na daný segment slušné hodnoty, ale tím to končí.

Podobné hodnoty navíc předvádějí i konkurenti s podstatně slabšími turbodiesely.

Potenciál motoru stačí k bezpečnému předjíždění a jízdě rychlostmi až kolem 160 km/h, vhodnější je ale splynout s okolním provozem.

kia testy mpv kia testy mpv  

Tyto dojmy můžeme podpořit i fakty. Při konstantních 100 km/h Venga na šestý převod točí 2000 min-1 a spokojí se s 3,7 l/100 km. Dálniční stotřicítka už dává motoru víc zabrat: vyžene ručičku otáčkoměru na 2500 min-1 a spotřeba vzroste na 6,2 l/100 km. To je však stále o dva litry méně než u dříve testované 1,4 CVVT.

Celková spotřeba za dobu testu, který sestával z jízdy převážně po dálnicích a po městě, se ustálila na 6,4 l/100 km. V kombinaci se 48litrovou nádrží to znamená, že Venga hravě zvládala 700 km s plnou nádrží, ačkoliv skutečná spotřeba se té normované citelně vzdálila.

Závěr

Venga s motorem 1,6 CRDi a ve výbavě Exclusive není zrovna ukázkou levného rodinného auta. Kia žádá ve srovnání se zážehovými motory vcelku citelné příplatky (proti 1,6 CVVT přesně 50 tisíc korun) a takovou investici rodinný rozpočet pocítí spíš, než dlouhodobě se projevující úsporu ve spotřebě paliva. Pro soukromé účely bude rozhodně rozumnější volbou některý z benzinových motorů. Důvodem je také to, že jakkoliv je 1,6 CRDi dobrým motorem, nemá tak výjimečné vlastnosti, aby jeho volba byla určitým druhem citové záležitosti.

Ani sama automobilka ale od této motorizace nepochybně o moc víc nečeká a jádro nabídky staví jinde. Vznětová šestnáctistovka tedy míří hlavně na firemní klientelu, která ocení velký vnitřní prostor, přiměřenou spotřebu a slušný akční rádius. Pro Kiu je 1,6 CRDi navíc imagovou záležitostí – mezi malými MPV je takto motorizovaná Venga (nepočítáme-li Opel Meriva 1,7 CDTI) s náskokem nejvýkonnějším motorem. Přitom cena je stále na úrovni konkurence nebo často i nižší.

První cena vozu 259.980,- Kč (1,4 CVVT/66 kW Fresh)
První cena vozu s testovanou motorizací 349.980,- Kč (1,6 CRDi/94 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 469.980,- Kč (1,6 CRDi/94 kW Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 553.980,- Kč (1,6 CRDi/94 kW Exclusive)

Plusy

  • Prostorná karoserie, výborné využití obestavěného prostoru
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Šestistupňová převodovka
  • Sedmiletá záruka
  • Variabilita zavazadlového prostoru

Mínusy

  • Tvrdý podvozek, odskakující zadní náprava v zatáčkách
  • Omezený komfort odpružení na krátkých nerovnostech
  • Utlumený průběh výkonu, nevýrazný zátah ve vyšších otáčkách
  • Jízdní dynamika neodpovídá parametrům motoru
Diskuze (13)
Kia Venga 1,6 CRDi (92 kW)
Cena základní sestavy 469 980 Kč
Výbava základní sestavy Přední, boční a hlavové airbagy, aktivní hlavové opěrky na předních sedadlech, ABS, EBD, TCS, BAS, ESP, asistent pro rozjezd do kopce, přední mlhové světlomety, manuálně regulovaná klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s ovládáním na volantu, CD a MP3 přehrávačem, USB a AUX-in port, tempomat, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, loketní opěrka řidiče, palubní počítač, elektrické ovládání předních a zadních oken, kůží potažený volant, hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzy obšité kůží, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná a s integrovanými blikači, elektrochromatické vnitřní zrcátko, zadní parkovací senzory, výškově a podélně nastavitelný volant, podélně posuvná zadní sedadla, sklopná a dělená v poměru 60:40, zatmavená zadní okna, spoiler zadních dveří, hliníkové disky kol s pneumatikami 205/55 R16. Kč
Cena testované sestavy 553 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+10.000,- Kč), panoramatické střešní okno (+30.000,- Kč), navigační systém včetně Bluetooth, USB a parkovací kamery (+30.000,- Kč), bezklíčový vstup a startování tlačítkem (+14.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 314 / 570
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1356 / 454
Rozměr pneu: 205/55 R16
Kia Venga 1,6 CRDi (92 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4068
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1600
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1547
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 11. 2010 06:12
motor
K tomu motoru, mohli by v recenziach uvadzat kolko km ma najazdene auto ktore testuju, je totiz velky rozdiel ci je motor surovy alebo po zabehu...
pekny priklad je moja Kia Ceed 1.6 crd, kde na zaciatku surovy motor pomaly chcipal pri menej ako 1500 ot/m a pouzitelny zatah bol do 3500 ot/m.
ALE, po cca. 20 000km sa to krasne upravilo a dnes taha krasne od 1100 az do 4300 co je riadny rozdiel a robi mi velku radost.
Avatar - gld
27. 11. 2010 17:42
Re: Redakce : opravte si pár chybiček
Najmä keď sa zapchá, čo najmä pri motoroch tdi bola bežná záležitosť
Avatar - saldy
27. 11. 2010 13:31
Re: Redakce : opravte si pár chybiček
DPF má na průběh křivek opravdu mírně pozitivní vliv, odlehčí práci ŘJ v přísnějším emisním režimu, tím se ho ale nechci vůbec zastávat, v tomto případě budou hodnoty asi víceméně stejné.
Avatar - gld
27. 11. 2010 12:10
Športovci
Nechcem tu vyvolávať zbytočný flame, ale prečo musí mať rodinné auto doslova "prkenný podvozek".. to už chcem vidieť tú firemnú poradu kdesi v návrhárskom štúdiu kie ako si hovoria "hmm, rodinné auto, dáme tam tvrdý podvozok"..to dáva logiku asi len keď si prelepím oči do šikma, či?
Avatar - gld
27. 11. 2010 12:06
Re: Redakce : opravte si pár chybiček
Filter myslíš ako filter pevných častíc..vylepšuje dynamiku? :-O

Skús si napchať ponožku do výfuku, či ti pôjde auto lepšie >:-[]