Koalice: Ťok by měl oprášit tendr na mýtného poradce
Koaliční strany ČSSD a KDU-ČSL se smířily s návrhem ministra Dana Ťoka, který po roce 2016 plánuje vypsat tendr pouze na provoz současné infrastruktury kontrolující projíždějící kamiony prostřednictvím mýtných bran. Vypsání tendru na mýtného poradce se už nyní nebrání ani ministr Ťok.
Překlenovací řešení, se kterým koalice souhlasí jenom kvůli nedostatku času, by ale mělo být kratší než pět let s opcí na další dva roky, které Ťok navrhuje.
Podle ČSSD by mělo jít o dobu nezbytně nutnou pro přípravu hlavního tendru. Ten by již neměl uchazečům diktovat, jakou technologii mají ke zpoplatnění dálnic a dalších silnic použít. Podle poslance Jana Birkeho by mělo jít například o dvouleté období s další opcí, která by ale měla tříměsíční výpovědní lhůtu. Toto opatření by umožňovalo rychle přejít na nového provozovatele poté, co bude hlavní soutěž ukončena.
Mýtného manažera pro náročnou veřejnou soutěž hledalo ministerstvo dopravy za Ťokova předchůdce Antonína Prachaře. Nový šéf resortu nicméně prakticky hotovou soutěž krátce po nástupu do funkce zrušil s tím, že byla špatně vypsána a že služby externího poradce ministerstvo dopravy nepotřebuje.
Následující měsíce, kdy se Ťok snažil sestavit tým expertů z řad zaměstnanců ministerstva, podřízených organizací a za přispění jednotlivců mimo úřad, rychlé řešení nepřinesly. Tým potkávaly časté personální výměny a ministerstvo muselo řešit otázku, jak zaplatit vysoké odměny externistům a neporušit tím zákonem stanovenou dvoumilionovou hranici pro vyplácení odměn za služby zadané bez výběrového řízení.
"Já obecně proti manažerovi nejsem. Když se podívám, jaké máme personální obsazení na ministerstvu, tak to pravděpodobně nutné stejně bude," řekl ministr Ťok.
Kromě oprášení mýtného manažera by bylo rovněž vhodné posílit pravomoci řídícímu výboru k mýtu, řekl Jan Kasal, který bude v následujících jednáních zastupovat KDU-ČSL. Řídící výbor založila vláda v létě 2014 a měl kontrolovat práci úředníků na mnohomiliardovém tendru.
Podle Kasala by nyní bylo na místě činnost řídícího výboru formalizovat, aby nešlo jenom o bezzubý orgán. Zprávy z něj by například měla projednávat vláda a posíleny by měly být i jeho pravomoci, aby to odpovídalo významu zakázky na mnohaletý provoz mýtného systému.