Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg Regera: Podívejte se, jak funguje 1700 koní bez převodovky

Tomáš Dusil
Diskuze (14)

Švédský výrobce supersportů dokáže vyrobit opravdu ultimativní stroje. Nad jejich technikou odborník žasne a laik se diví. Jak funguje pohon bez převodovky o výkonu přes 1700 koní, vysvětluje ve videu přímo sám majitel firmy Christian von Koenigsegg.

Řeč je o poháněcím ústrojí supervozu Regera. Zdrojem jeho temperamentu je dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, jemuž dále pomáhá dvojice turbodmychadel. Jen jeho výkon činí 820 kW, tedy 1115 koní. To ale není vše.

Navíc jsou zde ještě hned tři elektromotory. Jeden předřazený stálému převodu, zbylé dva vždy každý pro jedno poháněné kolo zadní nápravy. Dohromady dalších 520 kW.

Hnací řetězec tedy vypadá následovně: První elektromotor o výkonu 160 kW je uložený na klikovém hřídeli osmiválce, jenž je tedy za ním a dále speciální hydraulická spojka, která oba propojuje se stálým převodem 2,85:1. Teprve na výstupu z diferenciálu jsou na každé straně po jednom elektromotoru, každý o výkonu 180 kW. Klasická převodovka tedy není potřeba, podobně jako třeba u elektromobilů.

Oba pomáhají vozu zejména při akceleraci, přičemž energii si berou z trakčního akumulátoru. V této fázi je hydraulická spojka otevřena. Spalovací motor tedy vůz nepohání, pouze dobíjí baterku. V daném okamžiku, při požadavku na maximální zrychlení, je totiž poháněná zadní náprava stále limitována trakcí. Prostě newtonmetrů můžete mít, kolik chcete, ale když to pneumatiky nezvládnou přenést, pak málo platné.

Regera takto pokoří rychlost 100 km/h z klidu za 2,7 sekundy. Vzhledem k pouze zadní poháněné nápravě je to až neuvěřitelné. Se vzrůstající rychlostí dochází k postupnému uzavírání zmíněné spojky. Na přímém pohonu se tak začne podílet nejen spalovací motor, ale také třetí elektromotor na jeho „klice“. Důvodem je vlastnost spalovacího motoru a elektromotoru. Zatímco ten druhý jmenovaný má největší točivý moment sice již prakticky od nulových otáček, avšak s jejich dalším zvyšováním už newtonmetry dále nerostou. Naopak od jisté hodnoty klesají. Spalovací motor je na tom přesně obráceně. Jsou to právě rozdílné vlastnosti obou pohonů, které umožňují dosáhnout uvedené jízdní hodnoty bez použití převodovky. V jistých režimech jízdy je totiž Regera sériovým hybridem, v jiných kombinovaným hybridem.

V okamžiku, kdy rychlost vozidla klesne na zhruba 30 mil za hodinu, tedy 48 km/h, spojka se zcela uzavře, takže motor vůz pohání přímo, tedy bez spojky. Zmíněná rychlost je v korelaci se zhruba 1000 otáčkami za minutu spalovacího motoru, ovšem násobené zmíněným převodem „do pomala“. K opětovného plnému uzavření spojky pak dochází při maximální rychlosti a tedy při otáčkách spalovacího motoru 8250 min-1. Teoreticky samozřejmě, neboť takto rychle nikdo běžně jet nemůže.

Tomáš Dusil
Diskuze (14)
23. 11. 2016 09:08
Složitost sama!
:-(
23. 11. 2016 07:23
Hned uvodni odstavec je nesmysl a dal uz ani nechci cist...
Cituji:"...dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec, jemuž dále pomáhá dvojice turbodmychadel..."

To je jako tech turbodmychadel vic? Jsou dohromady ctyri? Nebo je motor preplnovany nejprve dvakrat a pak zase dvakrat? Nebo pak uz jen jednou, ale dvojici turbodmychadel..?

Boze muj... UZ SI KONECNE PORIDTE KOREKTORA!!!
Copak vas profesni cest nefackuje, kdyz tu po vas kazdy clanek opravuji ctenari?!

8-s :no:
23. 11. 2016 07:21
Re: Odborník žasne nad infantilitou řešení poslat 1700 koní
Christian von Koenigsegg ma IQ jako tisic Halu ;-) >:D
22. 11. 2016 22:57
Re: ako sa to rozbieha
Podle mého názoru nemůže v podstatě nastat situace, že by byla baterka vybitá. To byste musel s Regerou zřejmě jezdit rychlostí 30 až 50 km/h přibližně na vzdálenost kolem 20 km. A to asi nikdo u supersportu praktikovat nebude...
Avatar - _Karel_
22. 11. 2016 18:49
Re: Odborník žasne nad infantilitou řešení poslat 1700 koní
:yes: :yes: odborník Hal žasne nad infantilitou amatérů z Koenigseggu.
Blbci, co zkonstruovali jedno z nejrychlejších aut světa (pokud ne nejrychlejší). :yes: :yes: