Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec dieselů do roku 2025: Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 3. 12. 2016 • 11:53
281
Hon na auta s naftovými motory pokračuje. Čtveřice světových metropolí je nechce vidět na svém území a do devíti let je zakáže.

Jsou dny dieselů sečteny? Skandál Volkswagenu s podvodným měřením emisí má další dohru, tentokrát ovšem globálnějšího charakteru. Čtveřice hlavních měst na dvou kontinentech se zavázala, že nepustí do svých ulic žádné vozidlo poháněné vznětovým motorem. Tedy ani osobní, ani nákladní. Konkrétně jde o Paříž, Madrid, Atény a Mexico City a posledním rokem, kdy takové dopravní prostředky budou smět dovnitř, je letopočet 2025.

Starostové francouzské, španělské, řecké a mexické metropole vydali společné oznámení 1. prosince večer na „klimatickém“ summitu C40. Tato akce se koná každé dva roky a probírá se zde hlavně změna klimatu, jde o setkání vedení více než 80 velkých světových měst a letos ji hostilo právě Mexiko. Snahou je pochopitelně zlepšit ovzduší a pořád se hovoří o boji proti globálnímu oteplování, které je ale velmi sporné...

Navíc auta se podílejí na celkových vypouštěných exhalacích jen několika málo procenty. Jenže jde o velmi snadnou kořist. Lodím do přístavu vjezd nikdo nezakáže a letadlům přistávat na letištích také ne. Vozidla s naftovými motory jsou za normálních okolností mnohem úspornější než jejich benzinové ekvivalenty a produkují méně oxidu uhličitého. Jenže po Dieselgate se všichni logicky místo nejedovatého CO2 soustřeďují na naopak jedovaté oxidy dusíku. Právě při měření NOx se prokázal podvod Volkswagenu. Dále tu máme pevné částice, které ve velkých koncentracích tvoří onen obtížně dýchatelný mlžný opar, kterému se už léta říká smog.

„Dnes jsme se postavili a řekli, že nebudeme dále tolerovat znečištění ovzduší a také zdravotní problémy a úmrtí, které způsobuje - zejména našim nejzranitelnějším občanům. Tyto velké problémy vyžadují odvážné akce, vyzýváme proto výrobce automobilů a autobusů, aby se k nám připojili,“ uvedla v prohlášení pařížská starostka Anne Hidalgo. Pamatujete se na štědrou podporu dieselů v zemi galského kohouta včetně daňových úlev? Tak ta je nyní samozřejmě minulostí. Starosta Atén šel ještě dál: „Našim konečným cílem v příštích letech je odstranit všechny vozy z centra.“ Tedy nejen naftové, ale i benzinové. Předpokládáme, že elektromobilů se takový zákaz týkat nebude...

Pravdou je, že řecké hlavní město mělo dlouhodobé problémy se smogem už dávno, na přelomu 80. a 90. let vpouštělo do svých ulic v určité dny jen auta s konečnými lichými čísly na registračních značkách a jindy zase se sudými. Radní hodlají budovat cyklostezky a chodníky pro pěší včetně delších turistických tras. Kvarteto starostů přislíbilo rovněž zvýšenou orientaci na ekologicky šetrnou povrchovou dopravu včetně té hromadné.

Do Paříže se kupříkladu tramvaje vrátily v roce 1992, do Atén o 12 let později, v Madridu ale v současnosti tvoří jen doplněk metra a Ciudad de México má rychlodráhu. Rušení provozů, ke kterému houfně docházelo v západní Evropě (zdaleka tedy nejen u nás!) v 50.-70. letech minulého věku, je však definitivně zapomenuta. K tomu se jistě přidají i plynové a elektrické autobusy a trolejbusy. V hromadné dopravě elektřina smysl má, v individuální zatím bohužel nikoliv.

Podle Světové zdravotnické organizace dochází v souvislosti se znečištěním vzduchu ke třem milionům úmrtí ročně, přičemž většina obyvatel, kteří zemřou, žije právě ve velkých městech. Ona čtveřice metropolí si spočítala, že ze 17,5 milionu obyvatel (tento počet zahrnuje pouze samotná města, nikoli celé oblasti včetně předměstských částí) se zákazem vjezdu dieselů podaří ročně zachránit asi 7,5 tisíce životů.

To není zanedbatelné číslo, byť, jak už bylo uvedeno, problémy se netýkají zdaleka jen aut. Už jsme tu měli zvažovaný zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory, který by jistě poškodil ekonomiky daných zemí, nebo lépe řečeno přímo „znásilnil“. Tohle je o něco méně absurdní záležitost.

Související články

Témata
5. 6. 2017 10:30
Zásobování
Dodavatelské firmy z toho budou mít radost, vzhledem k tomu, že jejich dodávky v naprosté většině jezdí na naftu.
Avatar - Hammunasakra
6. 12. 2016 01:40
Re: vtim je v tom
Protože nafťáky ve městě zabíjej = fakt jednoduchý ;-)
Avatar - Hammunasakra
6. 12. 2016 01:38
Re: Bude/nebude?
To je tak mimo že to snad ani nebudu komentovat >:D

Žeby [odkaz] ? >:-[]

Proč ti vlastně vadí budoucí omezení nafty v centrech pár megapolí? [odkaz]
Avatar - Hammunasakra
6. 12. 2016 01:36
Re: Bude/nebude?
Každej holt neni jako ty = aby byl chytřejší než profesoři z VŠE, UK, ČVUT :-)

Musim se zeptat: Ty si Bůh? >:-[]
Avatar - Hammunasakra
6. 12. 2016 00:09
Re: Bude/nebude?
Na základě počtu mrtvých. Normální statistiky. Taky je spočítaný kolik lidí umře následkem autonehod, nebo dokonce chřipky

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku