Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konečně! Padl rozsudek za stočený tachometr... Kolik dostal?

Svět motorů
Diskuze (36)
Na základě trestního oznámení, které jsme podali na prodejce ojetých vozů www.kupskodu.cz, skutečně Okresní soud v Mostě vyřkl tvrdý trest. Stočená auta zde však prodávají dál.

O praktikách litvínovského prodejce www.kupskodu.cz jsme poprvé informovali už na začátku roku 2014. Kromě podnětů od čtenářů roli sehrála zajímavá náhoda – ukázkově „stočené“ auto si pořídili rodiče našeho tehdejšího stážisty Josefa Holka. Právě na této octavii se nám podařilo nasbírat tolik důkazního materiálu, že policie neměla těžkou práci a jednatele firma Jaroslava Noska skutečně obvinila. U Okresního soudu v Mostě padl 4. května loňského roku trest. Připomeňme si však nejdřív popořadě celou kauzu tak, jak jsme o ní informovali v jednotlivých číslech Světa motorů.

SM 2/2014

O praktikách prodejce, který svá auta vystavuje v kryté hale u Litvínova a nabízí na internetových stránkách www.kupskodu.cz jako zánovní a předváděcí, jsme několikrát slyšeli už v průběhu roku 2012. Jasný důkaz, že octavie od něj nejsou tak mladé a málo ojeté, jak je kupujícím předkládáno, jsme však získali až koncem roku 2013. Tehdy si zde rodiče našeho tehdejšího stážisty Josefa Holka koupili modrou Octavii Combi v atraktivní specifikaci 1.6 TDI 4x4 Elegance s necelými 35.000 km na tachometru. Auto pořizovali právě kvůli nízkým kilometrům, vyšší cena 349.000 Kč pro ně nebyla překážkou – hledali zkrátka něco solidního. Jejich předchozím vozem byl yeti, který kupovali jako nový. S malým zavazadelníkem i nepohodlnými zadními sedadly jim však přestal vyhovovat. Prodali ho s najetými 90.000 km, takže byli pěkně rozladěni, když zjistili, že modrá octavia má najeto více. Syn Josef si totiž povšiml opotřebených částí interiéru a zejména toho, že řadicí páka nebyla ve voze původní, neboť pocházela z modelu bez takzvaného „malého koženého paketu“. Prostě ji už někdo vyměnil, aby zamaskoval najeté kilometry. Pepa nám donesl číslo VIN. V databázi ELSA, kam autorizované servisy zapisují úkony hrazené zákazníkem, jsme našli jediný záznam – už nedávný po dovozu do Čech a sedící k aktuálnímu stavu tachometru. Nic dalšího nezjistila Cebia ani její program Autotracer. Až v tajné databázi SAGA, kam servisy zapisují záruční opravy a nikdo do ní nemá přístup, se našlo hned šest záznamů na stav kilometrů od 47.165 do 108.905. Poslední byl z dubna 2012, tedy šestnáct měsíců před prodejem Holkovým. Když jsme křivku pravidelného nárůstu kilometrů prodloužili až před dovoz do Čech (šlo samozřejmě o auta ze sousedního Německa), vyšel nám pravděpodobný původní stav tachometru 170.000 km. Octavii tedy z tachometru ubylo 135.000 km. Do databáze SAGA údaje nezanáší stroj, ale potenciálně vždy omylný člověk. Ale když se jich na vyšším než udávaném stavu kilometrů shoduje hned šest, je to jasný důkaz.

Přesto jsme v tuto chvíli ještě na policii neměli s čím jít. Prodávající by zkrátka tvrdil, že o zmanipulovaném stavu kilometrů sám nevěděl a auto už tak koupil, že je tedy sám podvedený a také podá trestní oznámení.

Mojmír Holek vyzbrojený otiskem obrazovky ze systému SAGA kontaktoval prodejce. A ten s ním věc vyřešil smírně – zpětným odkupem automobilu. Ne jednoho, ale dvou. Holkovi si totiž u www.kupskodu.cz pořídili dokonce dvě podobná auta – na druhé však žádný důkaz o stočených

kilometrech nebyl, byť estetický stav jeho interiéru byl ještě horší. Finanční ztráta 55.000 Kč byla pro pana Holka vzhledem k nejistotě a trvání případné soudní pře akceptovatelná. Sestavili jsme sedm základních pravidel, kterými se podvodníci řídí, aby mohli stáčet tachometry a nebyli za zloděje. Jsou stále beze zbytku platná, a tak je ve zkratce zopakujeme.

Sedm pravidel automobilových podvodníků

1. Hledají auta, která za krátký čas najela hodně kilometrů. Když stočíte tříletý vůz na 35.000 km, lidé tomu uvěří i snáze než původním skutečným třeba 250.000 km.

2. Mají známé ve značkových servisech, s jejichž pomocí hledají auta s co nejmenším počtem servisních záznamů.

3. Kilometry stočí kus za poslední záznam, a to už před dovozovou STK. Vznikne tak záznam, který potvrzuje důvěryhodnost stočeného stavu tachometru.

4. S autem navštíví značkový servis s nějakou levnou zakázkou (typicky diagnostikou elektronických systémů). Vznikne tím už druhý záznam odpovídající stavu kilometrů a šejdíři se chlubí „důkladnou kontrolou ve značkovém servisu“.

5. Za stav kilometrů doživotně ručí na všech cedulích, co v bazaru mají: „Copak bychom ručili za kilometry, kdybychom to stáčeli? Někdo nás napálil!“

6. Říkají, že jsou to předváděcí a referenční vozy. Přesně takové zákazníci nejvíce chtějí.

7. Ochotně berou vozy zpět, ovšem se srážkou z ceny. Většina kupujících totiž nemá na to, vůz odstavit, pořídit si jiný a jít do nejistého soudního sporu. Za finančně nevýhodné řešení jsou často i vděčni. Zákazníci, kteří smírného řešení nedosáhnou, svou špatnou zkušenost také moc nešíří. Pokud nechtějí na následném prodeji auta moc tratit, musí také stočené kilometry zamlčet – dělat, že o nich nevěděli.

SM 7/2014

S překvapením jsme zjistili, že se Holkových bývalé auto znovu objevilo v nabídce www.kupskodu.cz, opět se zmanipulovaným stavem tachometru

a velmi sebevědomou cenou 345.000 Kč.

Ve chvíli, kdy zmizelo, jsme zamířili na policii. Na rozdíl od mnoha jiných případů totiž nyní lze prokázat, že prodávající o stočených kilometrech věděl. Nemůže se vymlouvat jako obvykle, že neměl tušení, auto už stočené bylo a někdo jej napálil. A pokud dalšího majitele neinformoval, zatajil mu vědomě důležitou skutečnost a dopustil se podvodu. Poznatky jsme „sesumírovali“ do trestního oznámení, přiložili časopis s článkem a archivovanou komunikaci pana Holka s prodejcem a vše zanesli na nejbližší policejní služebnu. Po pár dnech nám došlo vyrozumění, že oznámení postoupili na Obvodní oddělení Litvínov, což jsme čekali. A pak už nic. Naopak doslova bombardovat nás začali další majitelé aut ze stejného zdroje. Bohužel většinou s prosbou, že pokud zjistíme stočené kilometry, ať o tom hlavně nic nepíšeme. Jde o řetězení zla. Typický kupující ojetiny hospodaří s absolutně napnutým rozpočtem a Černého Petra nemůže nechat na sobě. Po pár letech tyto stočené vozy musí vykoupit i velké autobazary na protiúčet, jinak by si zákazník od nich neodvezl novější vůz. Takže ve výsledku jsou stočená auta všude kolem nás. Prohlédli jsme si desítky takových vozů a pravidelně byli o zmanipulovaném stavu kilometrů přesvědčeni, ale neměli jej čím dokázat. Modrá octavia totiž byla nějaký

„pondělní kus“ – naprostá většina prověřovaných škodovek v záruce nezazlobila ani jednou a v databázi SAGA tak neměly žádné záznamy. A pokud ano, byl stav kilometrů upraven až za ně – čili prodejce vzal na vědomí, že i do této databáze se mohou někteří s pomocí Světa motorů dostat. Typické tak bylo, že auto mělo třeba po roce provozu záznam na 60.000 kilometrech, ale po dalších třech letech na tachometru 76.000 km. Ano, není to pravděpodobné, ale bohužel ani nemožné.

SM 29/2016

Víc než dva roky jsme řešili jiná aktuální témata. Ale stále nám bylo divné, že policie nepíše. Chybělo nám aspoň obvyklé oznámení o odložení případu kvůli nedostatku důkazů.

Naopak majitelé aut ze stejného zdroje nás nepřestali kontaktovat a také jsme zjistili, že prodejce se snaží negativních recenzí zbavit vytvářením nových identit. Zatímco www.autocentrumgroup.cz existovala vedle www.kupskodu.cz už v době první reportáže, www.lompcars.cz vznikla nově. Na všech je stejná nabídka aut, třikrát jinak je popsaná stejná adresa haly číslo popisné 112 v průmyslové zóně obce Louka u Litvínova, kam odbočíte ze silnice spojující Litvínov s obcí Lom.

Rozhodli jsme se na to znovu podívat. Na internetových stránkách prodejce už nezveřejňuje VIN, což je mimochodem hlavní poznávací znamení všech obchodníků, kteří mají co tajit. Abychom mohli prověřit historii aut z jeho nabídky, museli jsme na místo vyslat zvěda. Šikovný mladík z naší Akademie žurnalistiky a nových médií předstíral zájem o octavii či superb a nafotil VIN osmnácti vystavených aut. Pátrání v servisních záznamech přineslo u sedmi z nich charakteristicky zalomenou kilometrovou historii. Každému je z toho jasné, že tachometr byl stočený pár tisíc za poslední záznam, ale jasný důkaz chybí. Další auta neměla žádný servisní záznam, nebo měla jen zcela neprůkazný jeden. Překvapivě však tentokráte pomohla Cebia. Její Autotracer totiž obsahuje už i údaje ze zahraničí – například od pojišťoven či z inzertních serverů. Takže když si podvodníček najde auto třeba na oblíbeném serveru Mobile.de a se zveřejněním českého inzerátu vyčká až na stažení německého, stejně již má chytrý program Cebie na původně inzerované kilometry záznam. Pravděpodobně díky této nové funkci jsme stočené kilometry prokázali hned u osmi aut.

Například octavia z roku 2011 byla stočená z 165.500 na 69.500 km, modrý superb ročníku 2013 z 133.500 na 30.000 km a stříbrná octavia narozená v roce 2012 z 175.000 na 59.500 km. Zkrátka stejné nehoráznosti jako před dvěma lety. Na oddělení hospodářské kriminality policie v Mostě nám řekli, že nemáme právo nahlížet do spisu. V případě jsme totiž jen oznamovateli, nikoliv poškozenými. Poškozeni (a tudíž seznámeni se spisem) nebyli ani Holkovi, neboť auto de facto jen prodali zpět. I proto nás po přeložení spisu už nikdo nemusel o ničem informovat. Ale prozradili nám šokující věc – na základě našeho trestního oznámení padl rozsudek!

ceskytrh svetmotoru bazar ceskytrh svetmotoru bazar

Je vinen!

Dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím jsme nejdřív zažádali mosteckou policii o číslo spisu, pod kterým byla obžaloba předána soudu. A následně Okresní soud v Mostě o rozsudek. Státní orgány zafungovaly, a tak jsme za měsíc měli v ruce tlustou obálku se zeleným pruhem a v ní kompletní rozsudek i s výpověďmi obžalovaného, poškozeného a svědků.

Jak vidíte v přiloženém rozsudku, Jaroslav Nosek byl shledán vinným skutečně jen z prodeje jednoho automobilu. Soud zohlednil jen jasně prokázaná fakta. Byť je pravděpodobné, že auto bylo stočené zhruba o 135.000 km, soudkyně vzala za prokázaný jen stav mezi kilometry při druhém prodeji (41 300) a posledním záznamem v databázi SAGA. Následující trest je tedy jen za to, že u jednoho z mnoha vozů Jaroslav Nosek kupujícímu o stočených kilometrech neřekl, přestože o nich věděl. Za přečin podvodu podle § 209 odstavce 1 trestního tak od soudu odešel s následujícími tresty:

  • Odnětí svobody v trvání patnácti měsíců, které se podmínečně odkládá na zkušební dobu v trvání dvou měsíců.
  • Peněžitý trest 50.000 Kč.
  • Zákaz činnosti spočívající v nabízení a prodeji motorových vozidel a zákaz výkonu funkce statutárního zástupce.

Marná snaha o vyrovnání

Rozsudek na osmi stranách uvádí i výpovědi svědků. Nejzajímavější z toho je snaha Jaroslava Noska o vyžehlení průšvihu po přečtení naší reportáže

(byť u soudu tvrdil, že ji nečetl). Hned 6. 1., tedy v den vydání časopisu, novému majiteli volal, že pro něj má akci s výměnou oleje zdarma. A snažil

se jej nalákat k opětovné návštěvě ve firmě. Čas přijet měl až 18. 1., kdy na něj Nosek vyrukoval s informací, že vozidlo má záznam na 108.000 km, že je to v databázi, kam předtím neměli přístup, a že se za celou věc omlouvá. A jako kompenzaci mu nabídl výměnu oleje, zimní pneumatiky a 20.000 Kč v hotovosti – což dohromady finančně vyjádřeno činilo 35.000 Kč. Poškozený s tím souhlasil, neboť s autem byl spokojený, nechal si na něj mezitím namontovat tažné zařízení a měnit jej nechtěl.

S panem Noskem o tom sepsali dodatek smlouvy, na který však prodejce vychytrale neuvedl datum 18. 1. 2014, ale 11. 12. 2013 – aby to vypadalo, že se s poškozeným vyrovnal ještě před zveřejněním naší reportáže. Bohudík však zapomněl správně informovat mechanika, který na autě měnil olej – na štítku tak bylo usvědčující datum 18. 1. 2014. Byť Jaroslav Nosek pak poškozenému ještě volal a zřejmě jej i částečně dokázal získat na svou stranu, ke křivé výpovědi jej nepřesvědčil. Policii, která jej následně coby nového majitele vozidla dohledala a kontaktovala, řekl pravdu. Ve své výpovědi sice výslovně uvedl, že se necítí být finančně podveden, ale samosoudkyně JUDr. Šárka Tampová byla nekompromisní a vycházela z rozdílu

v cenách auta s 41.000 a 108.000 km dle znaleckého posudku.

Z výpovědi Jaroslava Noska (v odpovědích na otázky státního zástupce) pak vyplývá další nová skutečnost – že kromě naší je souzen ve dvou dalších kauzách souvisejících s automobily. Soudkyně zase ve zdůvodnění rozsudku uvádí, že v minulosti byl již soudem opakovaně projednáván za stočené kilometry vozidel z Německa. Nikdy se však nepodařilo prokázat, že tachometr stočil právě on.

Zejména dvouletý zákaz činnosti se zdá být velmi uspokojivý. Sedět natvrdo sice zatím nešel, ale je jasné, že i tak ostřílený severočeský podnikatel jako Jaroslav Nosek má teď pořádně stažené hrdlo. Do „tepláků“ jej nyní dostane jediná rvačka v hospodě či zaviněná dopravní nehoda. A velmi uspokojivý je také dvouletý zákaz činnosti, bohužel jen zdánlivě. Rozsudek padl už 4. května 2015 a pravomocný je od 30. 5. 2015. Ještě v červenci tohoto roku jsme však zmapovali v nabídce www.kupskodu.cz osm s jistotou stočených aut. Maří pan Nosek úřední rozhodnutí a půjde sedět? Bohužel ne. Od jednoho ze čtenářů jsme si obstarali rezervační smlouvu ze dne 18. 8., na níž je jako prodejce uveden Pavel Brusch. Jak je to možné?

Zákony totiž mají mnoho kliček. A soud nezakázal výkon činnosti právnické osoby, ale jen fyzicky panu Noskovi. Pokud tak své role ve firmě přepustil třeba kamarádovi, rozsudku vyhověl. Byť stočená auta se zde prodávají i nadále.

Máme zbraň

Se stáčením tachometrů to bude ještě dlouhý a těžký boj. Nejlepší by bylo, kdyby lidé nekupovali auta, která nemají pravidelnou a průkaznou kilometrovou historii. Ale teď víme, že na to lze jít i z druhé strany. Když při výběru ojetého vozu investujete třeba pětistovku za prověření programem Autotracer od Cebie a zjistíte, že je stočené, oznamte to prodejci písemně. Když pak auto z nabídky zmizí, zajděte na policii s trestním oznámením na podvod. Zafunguje-li to jako v našem případě, policie kontaktuje následujícího majitele, a pokud nebyl prodejcem o stočeném tachometru informován, má to autobazarista spočítané jako pan Nosek. Jestliže nemáte čas, posílejte své tipy nám.

ceskytrh svetmotoru bazar ceskytrh svetmotoru bazar

Svět motorů
Diskuze (36)
18. 10. 2016 13:30
Re: Marný boj
No kdyby jim za tohle aspoň napařili takovej trest, že by to ostatním nahnalo strach a to přetáčení se nějak eliminovalo..Sám bych si auto bez historie nepořídil, vždycky říkám, že nemám peníze na to, abych kupoval něco levného, že ano..Ale aspoň už jsou bazary, kde si tu historii fakt hlídají
Avatar - Little Boy
17. 10. 2016 09:02
Ja to nechapu
Lidi chteji auta, ktery neexistujou. Asi maj pocit, ze chovanci jedlickovo ustavu vzali pred trema rokama utokem autosalony. No a kdyz se konecne najde dobrodinec, ktery jim takove uzasne lestenky vyrobi, tak ho strcej do lagru.. Tohle je diagnoza, lidi chteji byt klamany.
Ruku na srdce, kdo z vas zna nekoho, kdo si koupi novy (naftu) auto, najede s nim 10 / rok a po trech letech ho proda? Prestoze jsem o nikom takovem neslysel, podle nabidky bazaru to tak dela celej narod :/
17. 10. 2016 08:36
Tudy cesta nevede
Tyhle pokusy o potrestani na zaklade jednoho nahodneho prokazatelne stoceneho auta notorickym stacecum rybnik nevypusti. Musela by do toho slapnout policie, soustredit se na problem a investovat znacne usili. To znamena celostatni akce, vytipovani velkych "firem", nasazeni volavek, odposlechu, projit stare prodeje, zmapovat desitky stocenych aut, idealne sehnat spolupracujiciho obvineneho co si zachrani vlastni kuzi tim ze praskne kamose a prokazat takto u soudu, ze slo o soustavnou cinnost, velkeho rozsahu, se znacnou skodou a provadenou organizovanou skupinou. Pak uz lze vynaset vysoke nepodminene tresty, zabavovat majetek pochazejici z trestne cinnosti a nahnat tim trochu strachu. Nejaky novinaricek s tim nic nenadela, velke ryby se jenom zasmeji a pojedou v tom dal.
16. 10. 2016 16:35
Re: Marný boj
jsou to dědicové těch pověstných koňských handlířů
16. 10. 2016 12:52
Re: .
otazkou je do ktereho, protoze jeden jsme okukovali i primo u Renaultu a podle nich byl nehavarovanej, a podle meho znameho havarovanej byl >:D

joinak me Rencky nevadej, proto jsem vybral hned 4 kousky, a v minulosti jsem jiz 3 Renaulty mel :-)