Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podvodné stáčení tachometrů vozidel Škoda: Kdy tohle skončí?

Svět motorů
Diskuze (163)
Před dvěma lety jsme litvínovského prodejce KupŠkodu usvědčili z prodeje vozu se stočeným tachometrem. Čekali jste, že s ostudou ukončí činnost. Ani náhodou – funguje vesele dál, dokonce pod třemi různými názvy.

Ve druhém čísle roku 2014 jsme přinesli reportáž o tehdy tříleté Octavii Combi 1.6 TDI 4x4, kterou si koupil pan Mojmír Holek u prodejce Autocentrum Group, s. r. o., jenž své vozy nabízel (a stále nabízí) na adrese www.kupskodu.cz.

Obchodník působil velmi důvěryhodně, když hned v úvodu webové prezentace vyskočilo, že se zaměřuje na předváděcí a referenční vozy Škoda. Nakonec když heslo „předváděcí vozy Škoda“ zadáte do internetového vyhledávače, vyskakuje www.kupskodu.cz dodnes na jednom z čelních míst.

Stočená o 135.000 km

Bohužel až po koupi začaly v panu Holkovi sílit pochybnosti, zda vůz skutečně má najetých 35.000 kilometrů, které svítí na tachometru. Respektive

pozorný byl zejména syn Josef, který u nás tehdy pracoval jako stážista. Všiml si nadměrného opotřebení některých částí čalounění či řadicí páky, která ve voze s koženým paketem byla obyčejná plastová, a tedy evidentně vyměněná. Donesl nám VIN, ale v databázi ELSA, kam se zapisují opravy hrazené zákazníkem a kam může nahlížet každý přejímací technik autorizovaného servisu, jsme žádné důkazy vyššího stavu kilometrů nenašli. Divili jsme se, že vozidlo nemá z Německa, odkud pocházelo, jediný servisní záznam. Až z Čech, sedící ke stavu tachometru, ale dost podivný – bez jakéhokoliv materiálu (olej, filtry a podobně). To se vysvětlilo záhy: litvínovský prodejce zvyšuje důvěryhodnost svých vozů tím, že nechá všechny (už se stočeným tachometrem) zkontrolovat ve značkovém servisu. Nic tím neriskuje – když mu řeknou, že je na nich něco špatně, nemusí to přece povědět zákazníkovi. Ale vznikne tak záznam potvrzující stav tachometru. Druhý takový obstará STK povinná při dovozu vozidel ze zahraničí.

Jak jsme tedy přišli na to, že tachometr modré octavie je stočený? Pomohla nám tajná databáze SAGA, kam se zapisují záruční opravy. Může do ní jen pár garančních techniků vázaných mlčenlivostí. V systému SAGA jsou důkazy, jak se vozidla kazí v záruce, a to je prostě špinavé prádlo, které se pere doma. Modrá octavia v záruce zazlobila hned šestkrát – naposledy v dubnu 2012, tedy šestnáct měsíců před prodejem. Již tehdy měla najeto 108.905 km. Bylo pak snadné dopočítat, že v době prodeje musela mít za sebou ne 35.000, ale spíš 170.000 km. A že ji tak někdo stočil o 135.000 km. Omyl to být nemohl – záznamů v databázi SAGA bylo hned šest a všechny při vyšším počtu kilometrů, než svítil na tachometru.

Vrácení bez problémů

Vyzbrojen těmito argumenty se pan Holek pustil do jednání s prodejcem. Pikantní na celé věci bylo, že si v Litvínově zakoupil ne jen tuto jednu, ale rovnou dvě octavie ve stejné specifikaci: kromě tmavě modré ještě šedou pro ženu. A u ní nebyl ani v databázi SAGA žádný záznam ani žádný skutečný argument pro reklamaci, byť dle opotřebení interiéru bylo zřejmé, že bude mít najeto ještě více. Všichni jsme byli překvapeni, jak ochotně mu jednatel Jaroslav Nosek vyhověl. Vozy prostě odkoupil zpět, přičemž z původní úhrnné ceny 664.000 Kč si ponechal 55.000 Kč. Noskovi totiž vozy tři měsíce užívali.

Trestní oznámení

Zajímavé je, že modrá octavia, u níž pan Nosek v e-mailové komunikaci o reklamaci nesoulad údaje tachometru se skutečně najetými kilometry přiznal, se v nabídce prodejce objevila znovu. A po čtrnácti dnech zmizela. V tu chvíli jsme dostali nápad – teď by měla začít jednat policie. Samotný stočený tachometr by nestačil. Každý prodejce bude tvrdit, že auto už tak sám koupil a rozhodně nic nestáčel. Nakonec v kupní smlouvě uvede jen „údaj tachometru“, nikoliv nějaký jeho vztah k celkově najetým kilometrům. Ale zde máme auto, u nějž prodejce přiznal, že o stočených kilometrech ví. Pokud to dalšímu kupujícímu neřekl, zamlčel mu důležitou skutečnost a dopustil se podvodu. Ideální příležitost klepnout nepoctivce přes prsty, byť za přečin jen minimální proti těm, jichž se jinak zřejmě systémově dopouští. Celou agendu k článku jsme tak uspořádali, sepsali trestní oznámení a zanesli jej policejní stanici na Praze 8, blízko redakce. Do měsíce nám došlo, že celou věc postupují do Litvínova. Od té doby klid po pěšině.

Kdo jim dává data

Totéž se bohužel nedá říct o naší e-mailové poště. Od té doby jsme prověřili desítky čísel VIN ojetin z Litvínova i jiných bazarů a několik aut proklepli i fyzicky. Bohužel vždy už se stejným závěrem: kilometry neodpovídají stavu vozidla ani vývoji v prvních letech jeho provozu, ale jsou nasazené pár tisíc za poslední záznam. A to už včetně záznamů SAGA, k nimž nemá mít nikdo přístup!

Žádnému dalšímu už jsme nedokázali pomoci k pádnému důkazu pro reklamaci, po zkušenosti s modrou Noskovic octavií už si zkrátka pan Nosek i jemu podobní dávali větší pozor. Stále je nám záhadou, jak se bazaristé k těmto informacím dostávají. Nejde jen o to, že vědí, kam kilometry stočit, ale i o záhadnou schopnost v široké nabídce ojetin ze zahraničí najít ty, které mají záznamů co nejméně (na údržbu nejezdily do značkových servisů). Logicky nás napadá, že by jim to mohl říkat někdo v servisu, do kterého jezdí i na tu první prohlídku po dovozu a stočení tachometru. Databáze ELSA však chrání osobní údaje majitelů aut tak dokonale, že z ní vyčtete opravdu jen kdy, při jakém stavu kilometrů a co se na voze dělalo. Ne už třeba kdo vůz do servisu přistavil nebo která autorizovaná dílna zásah dělala.

Padl rozsudek

Pohár naší trpělivosti přetekl nedávno a kromě toho, že jsme firmě vystupující nyní pod třemi různými identitami proklepli skoro celou nabídku (čtěte dále), začali jsme se zajímat, jak vlastně dopadlo trestní oznámení. Policie vám samozřejmě po telefonu nic neřekne, musíte pěkně s občankou

přijet do Litvínova. A tam jsme se dozvěděli, že spis byl postoupen na Oddělení hospodářské kriminality v Mostě, kde nám poté sdělili, že nemáme právo do něj nahlížet. V případu jsme totiž jen oznamovateli, nikoliv poškozenými. Proto nás nemusel ani nikdo o ničem vyrozumět. Ale Bc. Emil Žigmund nás potěšil aspoň tím, že případ překvapivě nebyl odložen, ale u soudu v Mostě padl rozsudek. Ten je věcí veřejnou, respektive lze o něj požádat na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. To jsme udělali a teď budeme třicet dní čekat. Kdo a k čemu byl odsouzen, a hlavně zda jen za prodej auta pana Holka dalšímu zájemci bez informace o stočených kilometrech, či za celé své obchodní praktiky, to si povíme, až se ke stočeným kilometrům vrátíme příště. Nicméně po více než dvou letech jsme se ozvali i samotnému panu Holkovi, který nás rád slyšel. „U soudu v Mostě jsem vypovídal také jen jako svědek. Formálně vzato jsem totiž také nebyl poškozeným, s panem Noskem jsem se dohodl na zpětném odkupu vozu. Poškozeným tak zůstal zřejmě jen další nabyvatel vozidla, kterého jsem sice při soudním jednání viděl na chodbě mosteckého soudu, ale nechoval se sdílně a budovu opustil před tím, než jsem byl vyslechnut paní soudkyní já,“ sdělil nám Holek. Tak holt musíme počkat na odpověď od soudu. Evidentně však zatím žádný jeho verdikt nepřekazil prodej ojetých aut se stočenými tachometry, k němuž v hale popisné číslo 112 v průmyslovém areálu mezi Litvínovem a obcí Lom bez diskuse dochází.

Stočená, ale důkaz nemáme: Jeden typický příběh

Nejvíce ze všech prověřovaných aut si pamatujeme černou Octavii 1.6 TDI z roku 2011, respektive slzy v očích dámy, která si tento vůz v říjnu 2014

koupila za vlastní peníze u prodejce Lomcars (což je však ale jen převlečený obchodník KupŠkodu). Na myšlenku, že je stočený, ji přivedl automechanik počátkem roku 2015, kdy se mu nezdálo, že na octavii s 78.631 kilometry hučelo (bylo opotřebené) ložisko kola. Podezřelý byl též zvlněný plast pod oknem ve dveřích, kam si někteří řidiči při jízdě opírají loket. V servisní historii jsme našli záznam z listopadu 2012, kdy auto mělo už najeto prakticky to, co na tachometru svítilo při koupi – tedy 77.800 km. Je tak vysoce pravděpodobné (a opotřebení octavie tomu odpovídalo), že v okamžiku prodeje mělo najeto 170.000 až 180.000 km, což je u tříletých ojetin z Německa obvyklý stav. Právně vzato však nelze vyloučit, že auto za dva roky mezi posledním záznamem a prodejem najelo fakt jen 831 km. Průkazné není ani opotřebení, které vždy závisí na tom, kde, kdo a jak s vozem jezdí.

U této černé octavie se bohužel projevilo další zásadní riziko upraveného stavu kilometrů. Ten totiž přestane sedět řídicí jednotce k množství

zbytkového (nespalitelného) popela ve filtru pevných částic, která jej pak považuje za normální saze a stále se snaží i o jeho vypálení. Motor běží

ve zvýšených otáčkách, spotřeba roste, olej se ředí naftou a sám filtr to dlouho nevydrží. Nad majitelkou i její černou octavií se tak v době naší

prověrky vznášela akutní investice 44.000 Kč.


Osmnáct škodovek pod lupou

Litvínovský prodejce využívá velmi zajímavý trik, jak se vyrovnat s negativní publicitou. Nejde jen o naše články, ale i četné zkušenosti nespokojených (podvedených?) zákazníků na internetových fórech. Zakládá si nové identity. V tuto chvíli víme o třech.

Tři identity

První je Autocentrum Group (www.autocentrumgroup.cz). Lákadlem jsou vozy vystavené v hale, při jejichž výběru nebudete mrznout ani moknout, jak je jinak v bazarech zvykem. Design haly záměrně připomíná značkové prodejce Škody, byť dle předminulého designového manuálu z přelomu tisíciletí. Adresa je zde uvedena Nádražní 212, průmyslový areál, Louka u Litvínova.

Druhá je známá KupŠkodu (www.kupskodu.cz). V kontaktech najdete stejnou adresu, ale jinak napsanou: Polní ulice, Průmyslový areál 212, Litvínov.

Třetí je LomCars (www.lomcars.cz). Adresa je Lomská/435 11, Lom. Podle ní už k hale v průmyslovém areálu nedojedete, navíc taková ulice ani neexistuje. Lomská je v Litvínově směrem na obec Lom. V Lomu se stejná ulice jmenuje logicky Litvínovská. Ale kdo bude touto spojnicí mezi Litvínovem a Lomem projíždět, toho k prodejci navede ukazatel. Zatímco Autocentrum Group a KupSkodu mají v kontaktech to samé číslo (vodítko pro pozorné), LomCars udává jiné.


Prověřujeme sami

V roce 2014 ještě měl prodejce u všech vozů uvedená čísla karoserie. Letos se sice chlubí, že čísla VIN zveřejňuje, ale jen na vyžádání k jednotlivým autům. Na místo jsme tak vyslali zvěda, který mobilem nafotil všechny aktuálně vystavené vozy a jejich čísla VIN. Bylo jich celkem osmnáct, každému jsme přidělili pořadové číslo.

Jejich servisní záznamy jsme prověřili v obou elektronických servisních databázích, tedy i v přísně střežené SAGA. Většina z vás postupuje při výběru ojetiny přesně takto, tedy uprosí nějakého přejímacího technika, aby jim do záznamů nahlédl. Následující poznatky reprezentují maximum toho, co dokážete o nabídce aut z LomCars (KupŠkodu, Autocentrum Group) zjistit zdarma. A musíme litvínovskému prodejci pogratulovat k výběru aut: mnohá neměla vůbec žádné záznamy, jiná jen jeden. Pouze u sedmi aut (číslo 3, 4, 5, 9, 13, 14, 16) jsme mohli konstatovat charakteristické zalomení kilometrové historie. Může se vyskytnout i bez podvodu u starších vozů, když z firemního přejdou do soukromého vlastnictví. U relativně nových a čerstvě dovezených octavií to většinou znamená, že prodejce stočil tachometr kus za poslední záznam. Když je však navíc nyní opatrnější pár kilometrů za dva roky starý záznam, ale přihodí k němu třeba deset tisíc kilometrů, může mít člověk nanejvýš podezření. Nemůžeme však jasně říci, že toto jsou stočená auta. Sami bychom si vůz s takhle podezřelou či neprůkaznou servisní historií nekoupili, ale na policii nemáme s čím jít.


Prověřujeme sami

Jdeme za Cebií

Minule nám Cebia (společnost specializovaná na ověřování vozidel) moc nepomohla. Neviděla totiž do záznamů SAGA, na jejichž základě jsme vůz pana Holka usvědčili ze stočeného tachometru. Nicméně od té doby se hodně změnilo. Do systému SAGA sice stále Škodovka ani Cebii nepouští, ale dost dalších informací přibylo. Za pětistovku dnes na stránce www.autotracer.cz k mnoha autům získáte i záznamy ze zahraničí. Například

z pojišťoven, servisů, autopůjčoven či inzertních serverů. Automatizované systémy nasají veškerou německou internetovou nabídku, spojí kilometry s datem a číslem VIN, a když si pak vůz doveze český podvodníček a stočí jej, dokáže ho Autotracer usvědčit. Pravděpodobně zejména díky nim tak

Cebia z výběru osmnácti aut usvědčila ze stočeného tachometru celkem osm. Rekordní byl modrý superb nabízený za velmi sebevědomých 529 000 Kč (číslo 7), u kterého jsme v databázích ELSA ani SAGA nenašli žádné záznamy. Vůz byl stočený z 133.500 na 30.000 km. Čtyři auta (číslo 4, 5, 9, 16) z těch osmi byla ta, která jsme ze zmanipulovaného stavu kilometrů podezřívali už na základě servisních databází. Cebia potvrdila, že opravdu až do data dovozu se kilometry vyvíjely lineárně a zalomení křivky v našich grafech skutečně znamenalo stočení.


Jdeme za Cebií

Závěr

Osm aut jsou tedy jasné podvody. Když k tomu připočteme tři krajně podezřelá auta z našeho výběru, která neusvědčila Cebia, můžeme za zmanipulovaných označit hned jedenáct vozů. U zbylých sedmi sice nejsou žádné důkazy na stočený tachometr, ale zase ani důkazy, že by jeho stav odpovídal skutečně najetým kilometrům. Není tak moc pravděpodobné, že by byly čisté jak lilie.

Jak to může tak dlouho fungovat?

Sami sebe se ptáme, jak může tak dlouho fungovat prodejce, u nějž odhalit podvod mohl za pětistovku vloženou do Autotraceru vlastně každý. A odpovídáme si v pěti bodech, které platí i u mnoha jiných prodejců.

1. Má opravdu hezká auta

Jsou to vozy se stočenými tachometry, u nichž se vám pak přetrhnou rozvody dávno před tím, než jste si mysleli, že je máte vyměnit. A budete si na ně muset pořídit nový filtr pevných částic. Ale estetice aut věnuje prodejce péči, opotřebené díly (volanty, řadicí páky, pedály, světlomety) mění. A jednu věc nelze firmě KupŠkodu ani jejím klonům upřít. Z šedi českých služebních „holobytů“ vystupují jejich octavie Elegance s adaptivními xenony, kůží, navigací, střešními okny, vyhřívanými sedadly a automatickými klimatizacemi jako blyštivé diamanty. A jelikož každý pořádný český chlap chce „oktávku v náloži, žádnou sociálku“, mnozí zde před stočenými tachometry zavírají oči.

2. Láká rokem výroby

Například u octavie číslo 3 měl prodejce jako rok výroby uveden údaj 2014. Model se přitom přestal vyrábět v lednu 2013, už od prosince 2012 jela třetí generace. Na cedulích v bazaru má rukou dopsanou poznámku, že datum znamená „uvedení do provozu“, což si ale dle dostupných záznamů cucá z prstu. Ve všech inzercích je to však bez tužkou psané poznámky, takže vozy z Litvínova mají zdánlivou výhodu.

3. Auta prověřuje ve značkovém servisu

Ke stočení tachometru u prověřovaných aut došlo ještě před první dovozovou STK, čímž vznikne oficiální záznam na upravený stav. Druhý takový pak

obstará diagnostika ve značkovém servisu. Česká veřejnost má „kontrolu ve značce“ za totální záruku kvality, ale tak to není. Každý servis udělá jen to, co po něm chcete – pravděpodobnou zakázkou u oktávek z Litvínova je jen vyčtení paměti závad z řídicí jednotky (a hlavně zápis do systému ELSA).

4. Ochotně berou auta zpět

Zákazníkům, kteří po čase přijdou na to, že kilometry nějak nesedí, obvykle nabídnou zpětný odkup vozu. Podstatnou srážku z kupní ceny lidé rádi akceptují, neboť málokdo má peníze na to, vůz odstavit, pořídit si jiný a začít se soudit o peníze s nejistým výsledkem. Zajímavé je, že lidé se pak cítí ještě vázáni mlčenlivostí a své negativní zkušenosti s prodejcem dále nesdělují.

5. Těží z české povahy

I ti, kdo s reklamací neuspějí, se o stočených kilometrech svého vozu moc nešíří. Často totiž chtějí vůz prodat, ale nechtějí na tom tratit. A to pak jiné cesty než stočený tachometr zamlčet vlastně není. Přitom je to podvod z právního pohledu paradoxně ještě jasnější, než jakého se dopouští prodejce, který vždy může tvrdit, že o stočených kilometrech nevěděl. Dost dělá i obyčejná chlapská ješitnost – málokdo rád přizná, že nepoznal auto stočené o 100.000 km.

Kde tedy koupit?

Neděláme si iluze, že se jiné autobazary nabízející ojeté vozy chovají odlišně. Kde a jaké ojeté auto tedy koupit?

1. Své bývalé služební

Pokud máte v práci služební auto a možnost ohlídat si, aby vám jej neničil nikdo jiný, je jeho odkup do soukromého vlastnictví tím nejlepším, co můžete udělat. Přesně víte, jak s ním bylo zacházeno, kolik má najeto a zda to nebyl nějaký „pondělní“ kus.

2. Od rodinného příslušníka

Jestliže si rodiče před pěti lety koupili nový vůz, skoro v něm nejezdili a teď vám jej nabízejí, kupujte. I v případě, že je to tříválcová fabia, a vy byste tak rádi oktávku TDI v „plné náloži“.

3. Od souseda či známého

Ale jen v případě, že jste byli u toho, když vůz vyzvedával nový v autosalonu a garáž má naproti vám. Takže vidíte, že vážně jezdí jen k doktorovi a do Kaufl andu. Kupte si i auto, které se vám nelíbí – vidina Škody Superb Combi TDI 4x4 s najetými 60.000 km je zcela nereálná.

4. V programu Škoda Plus

Zejména takzvané vyzkoušené ojeté vozy staré do pěti let dávají slušnou jistotu dobré koupě. Prodejce je povinen dohledat celou servisní historii, vyjet záznamy z elektronických servisních knížek (do roku 2013 totiž již vozy Škoda klasickou papírovou nemají) a doložit původ. Nemusíte tak nikoho přemlouvat, aby vám o voze něco zjistil – vše by mělo být pečlivě nachystáno. A pokud ne, můžete si stěžovat. Kvalitu programu Škoda Plus garantuje samotná automobilka a na prodejce si došlápne.

5. V bazaru, jen když dodá důkazy

V autobazarech je dnes situace špatná. Nedokazujte jim, že kilometry nesedí. Ať se snaží oni dokázat vám, že kilometry souhlasí se všemi minulými záznamy. Ať tedy k vozům s elektronickou servisní knížkou přiloží všechny doklady o údržbě a opravách (dostává je majitel při placení), ať sami na své náklady vyjedou Cebia Report. Zkontrolujte si, zda číslo VIN na něm sedí s autem, které kupujete. Bazaristé se často snaží certifi kát

k bezvadnému autu podstrčit i k jiným.

Svět motorů
Diskuze (163)
20. 5. 2017 20:58
Kdy to skončí?
Tohle snad nikdy neskončí, podvodníků příbývá rok od roku víc a ten kdo bude chtít najde si vždy skulinku jak bezpočnost obejít aby mohl stáčet dál...na toto jsou experti co prodávájí auta z dovozu přes inzeráty, to je jeden vykuk za druhým...
21. 8. 2016 21:24
Re: staceni tachometru
Presne tak, exisuje spousta ukazatelu ktery napovi kolik toho mohlo uz auto najezdit, je teda dobryo utech neco vedet aby jste to poznali, ale verim ze v nejvetsich bazarech, maj tohle pohlidany a nervou lidem ojety plecky jako pres anonymnich inzeratech
15. 8. 2016 19:17
staceni tachometru
no myslim, ze tohle tu bude vzdycky, ale je fakt, ze podle toho, jak to auto vypada se da i zhruba odhadnout, kolik ma tak najeto i napr. podle toho, jak je ten volant ohmatany...i takova drobnost muze auto prozradit, byl jsem nakupovat v bazaru auto a na toto me automechanik upozornoval, ze i dle tohoto to lze poznat... :-!
14. 8. 2016 23:33
Re: Kdy tohle skončí? Brzy to nebude...
Těhle najivek se u nas najde vzdycky dost! nektery bazary jsou ve staceni fakt machri, ale verim ze ten nejvetsi si na tohle dava pozor...
28. 7. 2016 09:14
Stoceniny
Bez prisnyho zakona se s timhle nikdy nepohne, a i pote se budou stoceniny objevovat... ja bych radsi doporucoval orientovat se podle celkovyho stavu auta po dukladne porhlidce... ale kdyz kupovat ojetinu, tak urcite v bazaru a ne pres pochybny inzerat kde neni uz vubec zadna jistota :-(