Kontroverzní rekord Škody Kodiaq RS dosud nikdo nepřekonal. Překvapil i královnu
Už v roce 2018 vyrazila naftová Škoda Kodiaq RS na Nürburgring, aby tam stanovila nový rekordní čas a ukázala své schopnosti. Jenže si při tom vytvořila i svou specifickou kategorii, která dodnes nikoho dalšího neláká.
Dodnes je to jeden z nejvíce kontroverzních rekordů na Nürburgringu všech dob. Už dlouho světové automobilky používají jeden z nejslavnějších závodních okruhů v Evropě jako marketingový nástroj při propagaci sportovních modelů, ale co když nedosáhnete na již existující kategorie? Dejte hlavy dohromady, zamyslete si a vytvořte si novou kategorii pro svůj rekordní čas tak, aby dokonale vyhovovala vašim potřebám.
Letos je to už šest let od kontroverzního rekordu české Škodovky na severní smyčce okruhu Nürburgring v německém pohoří Eifel, když tam automobilka vyslala ještě neodhalenou Škodu Kodiaq RS. Za volant tehdy ještě dokončovaného vrcholného kodiaqu posadila tu nejvýraznější osobnost, jaká se v okolí okruhu pohybovala už od dětství a znala na něm doslova každičký milimetr asfaltu.
Rekordní Škodu Kodiaq RS v Zeleném pekle řídila Sabine Schmitz, známá jako „Královna Nürburgringu“. S kodiaqem RS si pro unikátní rekord v do té doby ještě neexistující kategorii sedmimístných SUV vyrazila dne 18. května 2018 v sériovém provedení vozu, avšak stále ještě s maskovacím polepem a na červených kolech. Oficiálně se sportovní kodiaq odhalil až na podzim toho roku a značka pořád maskovala jeho finální design.

Škoda Kodiaq RS tam vyrazila s původním vznětovým čtyřválcem 2.0 BiTDI o 176 kW (239 koních), který pak při faceliftu v roce 2021 nahradil zážehový čtyřválec 2.0 TSI o 180 kW (245 koních) z modelu Octavia RS. Zbylou technikou první generace modelu byla sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG a pohon všech kol 4x4.
Škodovka dosáhla rekordu a Sabine Schmitz k tomu následně dodala, že byla překvapena ze snadné ovladatelnosti takto velkého rodinného SUV na rychlém, avšak technickém okruhu. V té době to byly první informace od nezávislého řidiče mimo automobilku o tom, jak novinka jezdí. Cílovou čáru kodiaq přejel rychlostí přes 200 kilometrů v hodině.
Škoda dodnes uvádí, že kodiaq vyrazil na Nürburgring v kompletně produkční specifikaci bez dalších úprav. Standardem modelu s výkonným turbodieselem byl také adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC) nebo progresivní řízení. Škoda Kodiaq RS nakonec zvládla objet slavný okruh v čase pod deset minut – výsledný čas byl 9:29,84.
I s titulem nejrychlejšího sedmimístného SUV v Zeleném pekle však byla Škoda Kodiaq RS výrazně pomalejší, než tehdy nejrychlejší SUV vůbec – pětimístná Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio s časem 7:51,70. Škodovce to sice nandala o více než minutu a půl, ale nesmíme zapomenout, že má více než dvojnásobný výkon – s 2,9litrovým V6 twin-turbo má 377 kW (510 koní).
A co je velkou zajímavostí? I když se v Evropě prodávají i výkonnější sedmimístná SUV, než je první generace Škody Kodiaq RS, zřejmě se ještě nikdo nerozhodl škodovku vymazat ze světa a stanovit nový rekord v této kategorii. Naftová Škoda Kodiaq RS tak je jedním z rekordmanů na Nürburgringu až do dnešních dnů.
