Koupí Fiat Chrysler Číňané? Schůzky už probíhají...
Už dva roky se hovoří o tom, že automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) hledá partnera. Sergio Marchionne si přál spojení s General Motors, čemuž druhá strana nakloněna nebyla. Krátce se spekulovalo také o spojenectví s Volkswagenem. Ani jedno ze spojenectví nevyšlo, FCA však partnera hledá dál, přestože se nedávno mluvilo o opaku. A o slovo se hlásí čínské automobilky!
Bylo vlastně jen otázkou času, než o FCA projeví zájem čínské firmy. V Říši středu je dostatek volných finančních prostředků na takový obchod, tamějším automobilkám by navíc takový nákup díky dealerské síti FCA otevřel dveře na americký trh, o který mají velký zájem. A co víc, čínské společnosti jsou k takovým akvizicím vyzývány samotnou vládou.
Jedna z vládních směrnic po čínských podnicích chce, aby mohutně investovaly v zahraničí a nakupovaly cizí značky, výsledkem čehož čínské firmy plánují dohromady investovat v cizině během následujícího desetiletí přes 1,5 bilionů dolarů (34 bilionů korun). Do čínských rukou by tak mohly v následujících letech padnout další firmy, které by následovaly třeba již dříve získané Volvo či Pirelli.
A jedním z nákupů by právě mohla být italsko-americká automobilka FCA. O tu má prý zájem hlavně čínský výrobce Great Wall Motor, s nímž už vedení FCA jednalo. S vedením FCA se ale setkaly i delegace jiných čínských automobilek (údajně Geely, Guangzhou Automobile Group a DongfengMotor Corporation), které dokonce jednaly i s největšími dealery italsko-americké automobilky.
Jedna z čínských automobilek už dokonce přišla s konkrétní nabídkou, vedení FCA ji ale odmítlo s tím, že je cena nízká. A to přestože měli Číňané nabídnout o něco vyšší částku, než je hodnota firmy. Patrně je ale jen otázkou času, kdy na stole bude další, už lákavější nabídka. A šéfové italsko-amerického koncernu jí podle všeho neřeknou ne.
FCA zatím možné spojenectví s některou z čínských automobilek oficiálně nekomentuje, stejně tak Číňané mlčí. Není tak ani přesně jasné, co by vlastně nový vlastník měl koupit. V oboru se totiž spekuluje o tom, že FCA by se před prodejem rozdělilo. Číňanům by v takovém případě připadly značky Jeep, Dodge, Ram Chrysler a Fiat, zatímco Maserati a Alfa Romeo by se osamostatnily, podobně jako už dříve Ferrari.
Přestože FCA v posledních letech neustále bojuje s problémy a třeba musel ukončit výrobu nepříliš úspěšných modelů Dodge Dart a Chrysler 200, pro Číňany je velice lákavým zbožím. Jeepu a Ramu, které dnes fungují jako dojné krávy koncernu, se daří a expandují. Číňané by navíc získaly přístup do globální firmy se 162 továrnami a 87 vývojovými centry, jejíž auta jen v Severní Americe prodává na 2.600 dealerů.