Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koupil si ojetou Teslu s autopilotem. O pár dní později funkce zmizela

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 7. 2. 2020 • 09:57
15
30
Zobrazit náhledy (15)
Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D Tesla Model S 75D

Funkce aut jsou dnes záležitostí spíše softwaru než hardwaru. Je to správně? Minimálně jeden nespokojený zákazník Tesly si myslí, že ne.

Jistý Alec si chtěl udělat radost koupí Tesly Modelu S z roku 2017. Pečlivě se seznámil s historií vozu. První majitel jej Tesle v rámci záruky vrátil, protože tento kus trpěl poměrně rozšířeným problémem, kdy se kolem obrazovky infotainmentu najednou objeví žlutý rámeček. Tesla závadu opravila a poslala vůz do aukce, ve které nejvyšší sumu přihodilo jedno nezávislé dealerství. To potom auto nabídlo k prodeji a právě Alec si jej vyhlídnul.

Tohle všechno kupující věděl. A byl seznámen také se všemi výbavovými prvky, které byly uvedeny už v průběhu aukce. Součástí byl i autopilot vybavený funkcí plně autonomní jízdy (alespoň Tesla jí takto říká). Když jste si tehdy konfigurovali novou Teslu, takový prvek přišel na 8000 amerických dolarů (více než 182 tisíc korun). Jaké překvapení Alec zažil, když si nový vůz přivezl domů a zjistil, že autopilot v něm chybí.

Tesla auto oficiálně prodala prodejci 15. listopadu. Až o tři dny později provedla jakýsi „audit“ na dálku. Jeho součástí byla i nejnovější aktualizace softwaru, která možnost autonomního řízení odstranila, protože si jej zákazník neobjednal. Když ale auto zakoupené v aukci putovalo k dealerovi, nikde o odstranění této funkce nebyla ani zmínka. Nevěděl o tom ani dealer, ani nový majitel auta.

A protože Alec kupoval nějak vybavené auto, které nakonec nedostal, obrátil se na zákaznickou podporu Tesly. A její odpověď ho příliš nepotěšila: „Společnost Tesla nedávno zjistila, že zákazníkům se povedlo konfigurovat autopilota tak, aby za něj nemuseli platit. Váš vůz je jedním z těch, které měly nesprávnou konfiguraci. Podívali jsme se zpět na historii objednávek a vidíme, že za tuto funkci nikdy nikdo nezaplatil. Omlouváme se za komplikace, pokud máte o funkci zájem, můžete si ji snadno přikoupit.“

Celé je to trochu zvláštní. Kdyby Tesla svůj audit udělala ještě před prodejem automobilu, zjistila, že je něco špatně a nechala autopilota odstranit před prodejem, dávalo by to mnohem větší smysl. V době auditu už ale vůz několik dní nebyl ve vlastnictví Tesly a teoreticky tedy do jeho funkcí neměla co mluvit.

Když se Alec pochlubil svým příběhem na sociálních sítích, zjistil, že není sám. Už řadě zákazníků kupujících ojeté Tesly se stalo něco podobného, kdy autopilot z vozu jednoduše zmizel. Někteří tak Teslu podezřívají z toho, že funkci z vozu nenápadně vyjme, aby si za ní opět zaplatil nový majitel. Jenže autopilot se v USA objednává jednorázově hned na začátku. Není to funkce, za kterou byste měli platit nějaký paušální poplatek.

Alecův příběh teď slouží jako takový odstrašující případ. Už nějaký čas se hovoří o tom, že budoucí auta vlastně budou umět všechno, jen vám to automobilky na základě příplatků na dálku odemknou. Tesla určitě není první značkou, která něco takového aplikuje. Třeba Renault na domácím trhu dokáže na dálku „zamknout“ nabíjení akumulátorů, máte-li je od společnosti pronajaté a zapomněli jste uhradit měsíční poplatek. Pokud to takhle půjde dál, motoristy asi nečekají zrovna lehké časy.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
9. 2. 2020 20:10
Re: Hacknuté auto
Nemáte pravdu. Ve 2. odstavci se jasně říká, že autopilot byl uveden v seznamu výbavy s jakou šlo auto do aukce. A kdo tam to auto dal? No přece Tesla. A Tesla je kdo? No přeci výrobce. A čí produkt je autopilot? No přeci Tesly
Těžko se jde tedy ohánět tím, že nemohla odhalit, že tam je něco neoprávněně. Prostě když měla auto ve svých rukách tak se na to vykašlala a pak to začala honit dodatečně.
Váš příklad s autorádiem je tedy vina VW. Třeba bazar asi těžko dokáže poznat, zda jde o rádio originální nebo ukradené. Výrobce to ale samozřejmě ví, ostatně je třeba schopen vám dodatečně dohledat bezpečnostní kód od navigace.
A kdo jiný než přímo výrobce by měl poskytnout pravdivější informace a instalovaných a zaplacených prvků výbavy?
9. 2. 2020 13:59
Re: Hacknuté auto
Tesla jasně řekla, že v navigace nebyla součástí prodeje, nebyla zaplacena a nebyla ve výčtu výbavy.

Příklad z našich končin :
Takže když si pořídím ojetou oktavku z leasingu a předchozí řidič tam "zapomene" ukradnou navigaci z ulož.to a ta mi za půl roku přestane fungovat (či se "jen" nezaktualizuje), budu činit VW?

ehm,
to vlastně asi není správný příklad.
My totiž máme navigaci od vW koupenou i s dvouletým připojením a většinou plusove výbavy a přesto se nám nic a nikdy nezaktualizuje...
Tedy jedná se o "vlastnost".
Asi bych o tom měl napsat článek na auto.cz.
Treba se toho chytne americký tisk.
9. 2. 2020 09:58
Re: Hacknuté auto
Nevím, co s tím má společného přeporodejce. Pokud Tesla prodávala auto s aktivovanou funkcí, má tam být. Je úplně jedno jak se tam ta funčnost dostala. Uvědomte si, že to auto prodával výrobce. Kdo jiný by měl za ty informace ručit?
9. 2. 2020 09:55
Re: crack
Zdá se mi to podivné. Crackne SW a přídá funkci, kterou si nekoupil. Pak auto vrátí Tesle. Ta auto zkontroluje, nahraje updaty ale tohohle si nevšimne? Ona tu konfiguraci nekontroluje?
Každopádně pokud auto prodává s danou funkčností, je to její chyba. Nakonec to podle mě skončí u ní. Buď si auto vezme zpět nebo to zporovozní. Je třeba mít na zřeteli, že se jedná přímo o výrobce, není to nějaký přeprodejce.
8. 2. 2020 19:13
Re: Už sa teším
Jaka je ta pointa?

https://a2larm.cz/…valku-uz-dekady/

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku